Skum lösning Dominator...?

Zalasta

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
-99, Honda XL1000 Varadero
Hej!
Jag köpte nyligen en Honda NX 650 Dominator -97'a.
En polare till mig har ett KN-filter över till den (efter fel-köp) och eftersom cykeln är ny för mig, skruvade jag loss luftfilter-kåpan för att kolla s.a. jag inte redan hade ett KN sittande i innan jag köper filtret av honom.

När jag öppnade burken möttes jag av en intressant syn. Det satt en bult inskruvad i intaget som är framåt på burken.
Detta intag antar jag är till vevhus-ventilationen? ( :va )
Och slangen som uppenbarligen ska sitta där hänger och dinglar för sig själv (slangklämman fortfarande där trots flera mil skogs- & grusbus sedan köpet :tummenupp )...

Motorn går bra och inga missljud finns. Nå'n som vet VARFÖR!!??? man har gjort så här? :kocko
-Jag vågar ju knappt sätta tillbaka slangen och ta bort bulten eftersom den går som den ska...

Tacksam för upplysningar i frågan av mer erfarna meckar!
/Z

Eller så kan det vara en dränering till något.

Jag har en dränering från luft burken som är pluggad på TTR:en

Långa farbron skrev:
Eller så kan det vara en dränering till något.

Jag har en dränering från luft burken som är pluggad på TTR:en
Detta hål sitter dock inte längst ner i burken... -Där finns det ett annat hål med tillhörande slang som går ner under bak-svingen (där de andra lösa slangarna hänger)...

/Z

Finns egentligen ingen anledning att ta bort vevhusventilationen från luftburken. Möjligen om hojen trycker ur sig stora mängder olja den vägen så man får antingen ett inoljat och igentäpp luftfilter eller ett oljebad i burken. Men då är ju nåt annat fel...

Monterar man löst K&N-filter och tar bort luftburken brukar man ibland få med ett litet filter att montera på slangen till venvhusventilationen för att hålla skräp ute. Annars är det vanligt i race-sammanhang att bara dra ner den i nån lämplig burk...

Om det inte kommer mängder med olja ur slangen kan du alltså lika gärna sätta tillbaka den och slippa att den droppar olja nån annanstans eller släpper in skit.

Jåke skrev:
Finns egentligen ingen anledning att ta bort vevhusventilationen från luftburken. Möjligen om hojen trycker ur sig stora mängder olja den vägen så man får antingen ett inoljat och igentäpp luftfilter eller ett oljebad i burken. Men då är ju nåt annat fel...

Monterar man löst K&N-filter och tar bort luftburken brukar man ibland få med ett litet filter att montera på slangen till venvhusventilationen för att hålla skräp ute. Annars är det vanligt i race-sammanhang att bara dra ner den i nån lämplig burk...

Om det inte kommer mängder med olja ur slangen kan du alltså lika gärna sätta tillbaka den och slippa att den droppar olja nån annanstans eller släpper in skit.

Ok, tack för svaret! :tummenupp
-En tanke jag hade var att motorer går ju bättre med kall luft in, och eftersom vevhus-luften lär vara hyfsat varm är det nån tidigare ägare som "tänkt till" och lossat slangen och pluggat igen hålet...
MEN det lär väl märkas så fort jag provat! -Ska bara få filtret så ska jag sätta tillbaka slangen sen ut och prova!
/Z