Skum koppling..

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Hallå,

Har skaffat mig en Honda CR250R som jag skrev i nån annan tråd.
Hursomhellst, är lite fundersam på kopplingen.

När man kör och så funkar det fint, man kan peta in ettan och stå still med kopplingen intryckt utan att det märks nått, den frikopplar med andra ord.

Skulle däremot testa rulla igång den idag, lägger in 2:an, trycker in kopplingen och puttar framåt, bakhjulet snurrar ej..
Nähä tänke jag, kanske dåligt fäste, in i garaget, men samma sak där.
Nyper man in kopplingen och kör cykeln framåt så går motorn runt ett varv sen går den att styra (trögare än i nutral-läge) framåt.

Blev lite rörigt, men ni fattar..

Kan de va kopplingen som tar dåligt? Skumt med tanke på att man utan problem kan stå still med ettan i när motorn är igång.

/Peter

När oljan är kall så kopplar det inte ur så pass att du kan rulla hojen med växel i. Inte ens med riktigt varm olja så kommer den att koppla ur så pass att den går "lätt" att rulla, med avslagen motor alltså. Du har med andra ord inga problem med din koppling.
jawohl skrev:
Hallå,

Har skaffat mig en Honda CR250R som jag skrev i nån annan tråd.
Hursomhellst, är lite fundersam på kopplingen.

När man kör och så funkar det fint, man kan peta in ettan och stå still med kopplingen intryckt utan att det märks nått, den frikopplar med andra ord.

Skulle däremot testa rulla igång den idag, lägger in 2:an, trycker in kopplingen och puttar framåt, bakhjulet snurrar ej..
Nähä tänke jag, kanske dåligt fäste, in i garaget, men samma sak där.
Nyper man in kopplingen och kör cykeln framåt så går motorn runt ett varv sen går den att styra (trögare än i nutral-läge) framåt.

Blev lite rörigt, men ni fattar..

Kan de va kopplingen som tar dåligt? Skumt med tanke på att man utan problem kan stå still med ettan i när motorn är igång.

/Peter

farmerlip skrev:
När oljan är kall så kopplar det inte ur så pass att du kan rulla hojen med växel i. Inte ens med riktigt varm olja så kommer den att koppla ur så pass att den går "lätt" att rulla, med avslagen motor alltså. Du har med andra ord inga problem med din koppling.

jag har också typ samma problem med min koppling på min yz. men när det nu är som du säger, hur ska man de bära sig åt för att ställa in koppingen korrekt. alltså när man ska "spänna" kopplingsvajern. om man inte kan känna när den har kopplat ur helt, hur ska man då veta när den har gjort det?

Det ska vara 5-10mm slack på kopplingsvajern. Vet inte hur det är med YZ, kan du justera längden på "pinnen" som går genom motorn? Kan sitta en justerskruv på yttre tryckplattan. Det är där du justerar kopplingen. Sen kan olika oljor ge olika fenomen, men då är vi ute på hal is. Alla har jävligt olika uppfattningar om oljan.
bmwjohan skrev:
jag har också typ samma problem med min koppling på min yz. men när det nu är som du säger, hur ska man de bära sig åt för att ställa in koppingen korrekt. alltså när man ska "spänna" kopplingsvajern. om man inte kan känna när den har kopplat ur helt, hur ska man då veta när den har gjort det?

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...