Skum koppling husa 650 2002

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
hej !

har haft ett skumt problem med min 650 nu en längre tid som jag får damp på .
det känns som när man kopplar ur så kopplar det inte ut riktigt. är riktigt trög att rulla med kopplingen inkopplad, har renoverat slavsystemet med nya packningen så där verkar allt grönt och den känns bra. har bytt kopplingskorg till 04ans och diskarna med .
det som jag funderar på är om det är lamellerna ? hur uppträder slitna sådna ?
något ni undrar så fråga på :) vill ha klart den asap så man kan ladda inför banorna i sommar :)

mvh daniel

En längre tid? Sedan du böt till 04 antar jag. Då har du bytit växellådan eller åtminstone axeln till kopplingskorgen samtidigt. Känns kopplingen helt normal, inte svampig eller nåt sånt? Törs lova dig att stål-lamellerna är krokiga på grund av värmeslag. Då får man det problemet. Någon eller du har väl tränat starter/stått stilla vid rött ljus med växel i för många gånger. Något har iaf gjort kopplingen varm någon gång. Titta på stållamellerna om dom är lite blåa typ. Missfärgade är lika med krokigt. Kan du se om dom e krokiga? Om inte: Lägg dom på en glasskiva med olja. Då ska dom "suga fast" ordentligt. Eller lägg ihop samtliga och mät med skjutmått. Ligger dom plant tillsammans? Inte "vingligt"? Det ska vara 8 mm. Det finns lösa stålskivor att köpa för en inte alltför dyr peng.

Ibland kan man ha fel men denna gång är jag ganska säker på att jag har rätt.

Last edited:
hej !

jag har köpt detta kit på ebay från taffmaister

http://www.ebay.com/itm/HUSABERG-CL...=&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

jag rev hojen idag och kollade lite , jag har 1,1 mm slag på kopplingen,dvs som den rör sig
ståldiskarna är hälften tunnare än dom andra. dessa har jag sättit fel såg jag nu .
en fråga som jag undrar nu är om dessa funkar ihop med 2002 lameller ? diskarna verkar komma från 2004 . så det känns som problemet är här i krokarna .. :)

mvh daniel

Ja absolut, problemet är där. Hälften så tunna? Om dom nya är tunnare borde den koppla ur bättre. Kanske till och med slira på kopplingen när du kör. Men koppla ur skall den defenitivt göra. Om dom gamla är tunnare så är problemet där att den inte kan koppla ur ordentligt. 1.1 mm låter ju lite lite. Hur mycket döspel har du mellan frikopplingslagret och tryckplattan? Tryck tillbaka det med något (typ skruvmejsel) in i botten innan du mäter. Är det nya skivorna tjockare kan du lägga shims mellan frikopplingslagret och tryckplattan. Det ser ut som att man får med shims på bilden. Eller en liten kullagerkula (om spelet är så pass stort) inne i frikopplingslagret mot tryckstången. Det ser ut som man får med en sådan oxå. Kopplingskorgen ser ut att vara en orginal som är nersvarvad för att passa med låsring istället för mutter. Du kan även prova att ta bort en lamell. Inte helt rätt då 12% av lamellytan försvinner. Men det funkar att göra så. Passa på att köp en nyare transkåpa med löstagbart lock för att lätt komma åt koplingen. Om du nu hittar någon. Så slipper du att lossa hela kåpan. Men det jag undrar mest..... varför böt du? Gamla trasigt antar jag. Fråga på, kul att få lite hjärngympa.

Last edited:
hej !

tack för tips och svar . anledning till att jag böt var att korgen var sliten och kopplingen har aldrig funkat bra. så jag tänkte att man skulle vara duktig och köpa riktiga grejer :) . en sak som jag undrar är vad som händer när man sätter diskarna fel ? dom tjocka ska ju sitta i mitten och dom tunnare utåt mot sidorna ? . jag ska göra lite distanser och pröva om jag kan få det o fungera. vet inte riktigt hur mycket lyft han behöver ha för att fungera . ska kolla det där med spelet som du säger . var o kvalet om man skulle köpa nya lameller . kollade på karlströms och dessa var ersatta till nyare som var 1,9 mm tror jag det var .
har du någon kåpa till överst ? :9

mvh daniel

Nytt e alltid bra att montera dit. Använd dom shims och prylar du fick med. Har ingen kåpa att sälja tyvärr. Men nu vet du lite mera, så ut o meka nu och hör av dig sen så vi får veta hur det gick. Sätt inte ihop allt förrän det funkar.

tjenare !

jag kanske var lite otydligt i min fråga ang diskarna , det jag menade var att det är sammanlagt 8 st diskar
varav 4 st är 1 mm tjocka och 4 är 1,4 mm tjocka .. tydligen skulle dom "tjocka" vara i mitten och dom mindre på utsidorna av denna ... :)

mvh daniel

Ok, så det nya stålskivorna du har köpt är alltså: 4x1mm+4x1.4mm=9.6mm tjocka stålskivor? Orginal är 8stx1 mm. då får vi en uträkning som blir: 9.6mm-8mm=1.6mm. Du behöver ett shims som förlänger tryckstången lika mycket som dina nya stålskivor är tjockare än dom gamla. Det vill säga 1.6 mm. Uträkningen förutsätter att det nya kopplingscentrum inte ändrar på förutsättningarna. Sätt ihop allt och mät spelet går nog snabbast. Dom 4 shims man ser på bilden, vad är dom till och hur tjocka är dom?

tjenare !

dom 4 schimsen är till för att shimsa in kopplingskorgen så att det hamnar rätt . jag monterade en 1,5 mm distans idag på hojen. sammanlag lyfter så har jag 3mm schims nu mellan stång och "tryckplattan"
nu verkar det fungera ordentligt :) ska mäta lite mer så fort jag har tid :)

mvh daniel

hej !

lite snabb fråga ! hur brukar kopplingen ta på en husa ? när man har dragit ner halva handtaget ?
:) lite skumt formulerad fråga men hoppas ni förstår ...

mvh daniel

Den tar direkt om den är inskruvad på justerskruven uppe i handtaget. Lite dumt svar, men hoppas du förstår. :)

tjenare !

efter lite justering så har jag lyckats få koppligen att koppla ur när man har halva handtaget indraget,
vad brukar du åka för olja i husa ? 10/50 ? :)

mvh daniel

tjenare !

efter lite justering så har jag lyckats få koppligen att koppla ur när man har halva handtaget indraget,
vad brukar du åka för olja i husa ? 10/50 ? :)

mvh daniel

Ok/Q8 SBK Racing, 15/50 alt 10/50... RaceMe har sett min motor invändigt å me tanke på hur den såg ut så kör ja som en gammal gumma :D... Har för mej att ja gav runt 65-70:-/L när ja köpte i 20L dunk...

Finns billigare än på macken, hur sjukt de än låter... Här i krokarna e en 20L dunk ca 300:- billigare hos en annan handlare än på macken :dummer... På 1L flaska lär den kosta runt 180 spänn iaf :P...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park