Skulle ni vilja vara snälla och rekommendera en bra kemtvätt för skinnställ

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Jo det är så att jag fått mitt skinnställ nerstänkt med olja från en elledningsstolpe så nu behöver det tvättas. Fråga mig inte hur det gick till för det är en lång och mycket märklig historia :)
Jag provade till och med med lacknafta men det gick inte ens bort då. Så nu är det som en gång varit vitt på stället blivit grått.

Därför behöver jag lämna in stället till en kemtvätt som fixar biffen. Det gör inget om jag behöver skicka iväg stället med posten. Det är ett Dainese-ställ av äldre modell. Om ni har erfarenhet av att kemtvätta skinnställ så dela gärna med er!

Hur gick det till? ;)

Jag var ute och körde på en vanlig väg, jag körde in i ett rökmoln som kom från en elstolpe. Hela jag och hojen blev nerstänkta med olja! Om jag kommit två sekunder senare eller tidigare så hade jag missat molnet!

bgix skrev:
Om röken kom från en transformator skulle jag kolla om trafo-oljan var av den gamla typen innehållande PCB...

:fakta

för belysningsstolparna brukar inte kasta olja omkring sig..

Sen kan du kanske få kemtvätten betald..
prata med det ELbolag som har hand om ledningarna...

andväns inte stället innan du e säker på vad du fått på det

Jag har snackat med dom. Dom betalar självrisken på försäkringen och genom försäkringen kommer jag få kemtvätten betald. Det gäller bara att hitta en bra kemtvätt som man kan lita på så dom inte förstör stället ännu mer.

Röken kom från elstolparna av den gamla typen av trä. Oljan som kom från stolpen var någon slags kylolja som började brinna när det blev fel på stolpen. En slags säkring med andra ord.

Elbolaget var trevliga och tillmötesgående så mitt största problem blir att hitta en bra kemtvätt. Hoppas någon här på forumet känner till en!

Julgran skrev:
Jag har snackat med dom. Dom betalar självrisken på försäkringen och genom försäkringen kommer jag få kemtvätten betald. Det gäller bara att hitta en bra kemtvätt som man kan lita på så dom inte förstör stället ännu mer.

Röken kom från elstolparna av den gamla typen av trä. Oljan som kom från stolpen var någon slags kylolja som började brinna när det blev fel på stolpen. En slags säkring med andra ord.

Elbolaget var trevliga och tillmötesgående så mitt största problem blir att hitta en bra kemtvätt. Hoppas någon här på forumet känner till en!

kylolja i transformatorn....

Det e underbart med företag som e tillmötesgånde...

De betalar självrisken till våran försäkring så vi får betala det hela nästa år.

Borde de inte ta det på sin försäkring som elbolagen betalar?

Om elbolaget kopplar fel så att all elektronik går sönder i ett hus är det samma sak.
Det ska tas från hemförsäkringen som husägarna betalar.

Sorry lite off topic men ändå..

Julgran skrev:

Inte testat dem själv ännu, men det var det stället som jag hörde mest bra om när jag kollade. Många vanliga kemtvättar skickar skinnställen dit istället för att fixa själv.

Ödåkra Mockarenseri AB 042-20 43 80
Lindareg. 14, Box 79, 260 35 ÖDÅKRA

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul