Skulle ni lita på den här bromsskivan?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Någon/några har i veckan försökt sig på att sno min R1. Som tur var lyckades dom j*vlarna inte med mer än att sabba tädningslåset och göra detta med min bromsskiva. :gnissla Har inte provkört ännu, men jag tror inte att skivan har blivit skev.

Min fråga till er är nu: Skulle ni våga lita på den här bromsskivan, dvs. skulle ni åka som vanligt i väntan på en ny skiva?

Bifogat

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    62.6 KB · Visningar: 548
Absolut.

Inga krafter går igenom där (knappt). De kvarvarande skruvarna osv är fullt tillräckligt.

Sålänge skivan i sig är rak/sprickfri och den flytande infästningen funkar som den ska så hade jag åkt.

Last edited:
Första tanken vid den lilla bilden va usch, andra tanken vid förstoring av bilden va, ja för fan...skulle inte göra några värstingrepor direkt men glida runt lite vanligt skulle jag allt göra... har o andra sidan brummat runt många mil me en skev skiva också så :D

dock inte kunnig är jag men jag är för harig för att åka med sådant därnt

Tack ska ni ha för svaren! :tummenupp

Jag tar för övrigt gärna emot tips via PM på hur man byter ett tändningslås. Inte så lämpligt att snacka om sånt på forumet menar jag.

Har du tänkt på vad som händer när skivan blir varm och expanderar? Finns det nån risk att den kan haka i nåt fäste eller själva oket om det slår sig vid sprickan.

Tror inte ingenjörerna tänkte sig att man skulle använda en skiva som ser ut sådär.

Jag skulle inte åka en meter men nåt sånt, men jag håller ju på med flygande farkoster annars och mc är ju inte alls lika noga med (Ironi);)

behöver ju inte åka o göra stoppies o likn o håll koll så inget blir värre :)

Det kommer sanolikt inte hända någonting, men jag hade bangat för att åka omkring med ett så skadat skivcentrum. Det är väl kanske inte helt rätt att säga att knappt några krafter tas upp av det skadade området? De e ju klart, den skadade biten kommer att flexa och så fördelas ju kraften till resten av skivcentrumet.

hur har dom lyckats med det? kapat i skivan? bultsax i skivan? vaffan har dom gjort???:confused:

bara gasa... men skaffa ett skivlås som sitter runt hela bromsbanan d kan dom inte klippa med en bultsax... och byta tä....lås tror jag inte en tjuvare gör när d räcker med en skruvmejsel....

bara gasa... men skaffa ett skivlås som sitter runt hela bromsbanan d kan dom inte klippa med en bultsax... och byta tä....lås tror jag inte en tjuvare gör när d räcker med en skruvmejsel....

Nu är detta tyvärr inget problem längre eftersom hojen blev stulen igår. Inte ens Abus värstingkätting står emot en vinkelslip. :mad:

Angående frågan om hur man byter lås, så var det ju för egen del jag frågade, alltså hur jag skulle göra för att byta till ett helt lås. Nu "slipper" jag väl det skulle jag tro. :gnissla

EDIT: Nu fattade jag vad du menade, och anledningen till att jag inte tycker att en beskrivning av låsbyte på forumet är en bra idé är att en sådan skulle innehålla tips på hur man får bort låset vilket kanske skulle hjälpa nån skurk att sno en hoj.

Last edited:
Nu är detta tyvärr inget problem längre eftersom hojen blev stulen igår. Inte ens Abus värstingkätting står emot en vinkelslip. :mad:

Angående frågan om hur man byter lås, så var det ju för egen del jag frågade, alltså hur jag skulle göra för att byta till ett helt lås. Nu "slipper" jag väl det skulle jag tro. :gnissla

EDIT: Nu fattade jag vad du menade, och anledningen till att jag inte tycker att en beskrivning av låsbyte på forumet är en bra idé är att en sådan skulle innehålla tips på hur man får bort låset vilket kanske skulle hjälpa nån skurk att sno en hoj.

fy fan va segt att dom skulle komma tillbaka och ge sej på den igen... antar att de va samma snubbar?

helt jevla otroligt! vilka as! funderar nästan på att börja köra in hojen i lägenheten efter alla stulna motorcyklar man läser om hela tiden! jag har själv råkat ut för detta tidigare, så jag känner med dig... :pannkyss

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026