Skulle du?

Skulle du betala/genomgå en fortsättningsutbildning för att få en lägre försäkring?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

beanie

hummina hummina haawa...
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
såld för studier
Skulle du kunna tänka dig att betala för/ och genomgå en 5-7 dagars fortsättningsutbildning innehållande bla säkerhetsutbildning och bankörning för att få en lägre försäkringskostnad?

Spekulera gärna lite fram och tillbaks om du har några åsikter, jag kan behöva några fräna citat. (ex. skulle du förlägga det till en semestervecka, begära tjänstledigt?, skulle max betala$ ...,...luften är fri!

Obs!
Detta är en helt hypotetisk fråga då jag vill ha det som statistik till mitt 'Major Project' i skolan.

Obs2!
JAG VET! att det redan finns ett sådant här alternativ genom Folksam! (inte lika coolt och häftigt som mitt skulle va men ändå;)

Tack & bock!

Jag kan tänka mig att betala 1000-2000 spänn för en utbildning om den gav motsvarande premiesänkning per år. Däremot vettefan om jag skulle kunna avvara 5-7 dagar på en sådan kurs..
Skulle man dessutom behöva offra en veckas arbete så blir ju totalnotan runt 10000 och det vettefan om det är värt.

Skulle däremot kunna tänka mig typ 2-3 bantillfällen (helg eller eftermiddag) och kanske 2 teoripass på kvällstid.

Last edited:
Har redan "låg" försäkring (om man jämför), men utbildning skadar aldrig.

Beror på hur mycket försäkringen kostade från början, utformingen av utbildningen, priset, rabatten på försäkringen, enkelheten att boka osv.

Just nu betalar jag 2800kr hel/hel i Stockholm så antagligen inte. Jag betalade 10.000kr+ för halvförsäkring helår när jag ägde min RSV, då hade jag gått kursen om jag hade t.ex. kunnat få hel för samma pris.

Har gått SMC:s utbildning och fick därefter teckna en billigare försäkring.

Bra kurs dessutom!

Jag skulle absolut kunna tänka mig att genomgå en utbildning, dels för att få bättre försäkring men sedan(förhoppningsvis) utvecklas man även som förare.

Rent spontant hade jag dock önskat att det moment som skulle ingå i en sådan utbildning skulle ingått i körkortsutbildningen och att man därmed kunde sänka försäkringspremien för alla som klarat uppkörning för A-kort. Dvs att de som fått A-kortet på köpet när de körde upp för B får en högre försäkring. Men det finns ju säkerligen nack-och fördelar med det också, som sagt bara en spontan tanke som dök upp.

Tja, varför inte. Om det ger en märkbar premiesänkning.

Man behöver alltid utvecklas som förare. Spelar ingen roll hur bra man kör så tjänar man alltid på att ha bättre erfarenhet. Om utbildningen varit gratis skulle jag kunna tänka mig att göra den på semestern (Sånt är ju fan rekreation!), även utan någon premieförsäkring.

Har redan så billig försäkring att det inte finns anledning att gå kurs för att sänka den. Isf om den vore gratis *klickad*.

Det tackar vi för, ett kanoncitat att använda i mitt proposal:tummenupp

Man behöver alltid utvecklas som förare. Spelar ingen roll hur bra man kör så tjänar man alltid på att ha bättre erfarenhet. Om utbildningen varit gratis skulle jag kunna tänka mig att göra den på semestern (Sånt är ju fan rekreation!), även utan någon premieförsäkring.

Självklart så skulle en kraftig rabatt på hel/hel ses med goda ögon, och då skulle man ha råd att äga en nyare hoj. Eftersom jag kör så få mil per år så känns 8.000 eller mer i försäkring uteslutet idag. När ungarna växt upp lite till (typ om 2-3 år) så känner jag inga problem med att betala 8-12.000 per år för en hel/hel när jag kommer att använda hojen nästan 10-15 ggr mer än vad jag använder den idag.

I så fall inte så många dagar, snarare en heldag eller två bara, det skulle inte få vara så dyrt och det får INTE sluta med ännu en uppkörning eller någon form av prov.

Förvånande att se att jag var den första som svarade nej av över 90 röstande. Jag har dessvärre alldeles för få lediga veckor för att kunna avvara en till detta.

Jag gissar att det bara skulle innebära sänkning av trafikdelen? I så fall skulle det nog inte vara värt så många lediga dagar för min del.

EDIT: Just det, det kanske skulle ge rabatt på vagnskadan också, för dom som har det.

hmmm... så det största problemet verkar vara att det skulle ta upp för mkt tid. Alternativt skulle ju hela tjofräset kunna ligga spritt över 4-5 heldagar under mc-halvåret. Eller tom drivas konstant (inte som 7 eleven men nästan) och att man bokar in dagarna allt eftersom de passar.

Jag skulle kunna göra det.. Klart man alltid vill ha "billigare" av allt.. Sedan om man blir bättre av det så är de ju kanon.. Fast ja har inte så dyr endå 5 lax hel/hel.

Jag svarade "vet ej".
Visserligen tycker jag att utbildning och utveckling nästan alltid är av godo, men det är inte alla inriktningar som självklart leder till minskad olycksrisk på vägen. Just den balansgången har diskuterats till leda i många andra trådar, så den biten släpper jag gärna just nu.

Det finns ett par andra huvudanledningar till att jag tvekar för egen del.
Fem till sju dagar är en ganska lång utbildning, som rimligen kostar en del. Direkta avgifter är en kostnad, min tid är en annan faktiskt kostnad. Med tanke på att min försäkring f.n. ligger runt 2500 kr halvförs/helår (bor på landet, halvgammal hoj, halvgammal ägare) tror jag inte att en premiesänkning kan stå i proportion till nedlagd kostnad för en sådan utbildning.

Ett annat skäl till min tvekan är att jag kört hoj snart 22 år utan att ha varit inblandad i ett enda j-a försäkringsärende, och tycker därmed att jag liksom inte behöver bevisa särskilt mycket mer ifråga om omdöme och aktsamhet gentemot f-bolagen...:huvet

Det som saknas i utbildningsutbudet idag är för övrigt inte fler kurser i körteknik på bana. Det som saknas är en kurs i stil med "Överlevnad på MC i trafik", där man inte främst lär sig körteknik för att rädda sig ur farliga situationer, utan där man lär sig hur man ger f-n i att försätta sig själv i de farliga situationerna från första början.

Last edited:
Jag skulle gärna gå en sådan kurs, älskar bankörning och man kan ju aldrig lära sig att bromsa för effektivt. Dock är det ett stort plus om man kan banta ner kursen till en helg eller långhelg tors-måndag. Tror inte på att sprida ut kursen för mycket, blir lätt att det krockar med annat. Bra idè:tummenupp

Eftersom jag är ny bakom styret kan jag tänka mig en sådan utbildning/kurs även om det inte ger någon sänkning av försäkringspremien. Om de färdigheter en sådan kurs ger räddar min skinn en enda gång så har det varit värt både tid, kostnad och möda.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT