Skulder på hojen?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Ofta när man ska köpa tex en mc så rekomenderas det ju att man kollar om det fins skulder på fordonet. Hur tusan gör man detta?
Kan man på nåt sätt försäkra sig mot att man själv övertar en skuld som den förre ägaren stått för?

försök att få med på kvittot att säljaren intygar på att det inte finns några skulder kvar på hojen.

annars är det bara å kolla med bilregistret om det finns någon belåning med förbehåll noterat för fordonet.
Om det inte finns något sånt noterat ,så är fordonet ej belånat mot det egna fordonet som säkerhet.

Ett tips är att kolla med tidigare ägare, om du kan få tag på honom eller henne. Tidigare ägares namn går att få från fordonsregistret, tror jag.

Reglerna säger att om ett fordon är belånat så måste detta rapporteras in till fordonsregistret.

Om man använder sig av SMC's köp/säljhandlingar så finns det en klausul där säljaren intygar att fordonet inte är belånat. Detta har räddat en arbetskamrat till mig som köpte en nästan ny Sprint som var belånad med nästan 100 kkr.

Köper man från SMR-handlare så ska dom garantera att man köper hojen obelånad.

tänkte mer om man köper privat, vilket jag ofta får göra.
Tidigare har jag bara frågat säljaren, men är det en nyare hoj är ju risken större.
men ok, man kan vända sig till bilregistret om "belåning med förbehåll", rätt uppfattat?
Det är förbannat illa att man ska bli straffad om man köper en hoj med skulder på, det rätta vore ju att banken gav sig på den ägare som tog lånet.

Att säljaren intygar att det inte finns några lån på hojen räcker INTE..

Du som köpare bör kolla med bilregistret om det finns någon kreditmarkering och sen bör du gå tillbaka till sista handlaren som ägt hojen och lyssna med denna om det finns några lån på jojen. Och för att vara på den säkra sidan bör du sen ringa runt till dom vanliga bankerna/finansbolagen och kolla med dom.
Ta namnet på alla du pratar med....

Sen räknas det som om du utfört din undersökningsplikt som köpare...

Lycka till :D

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back