Skuldebrev

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Ska sälja lite saker på blocket till en köpare som inte kan betala hela summan på en gång och vi kom överens om avbetalning. Nån som har koll på vad som bör stå med i ett skuldebrev?

Att varan återgår till säljaren om inte betalning erhållits inom
överenskommen tid. Och att du behåller allt eller viss del av köpesbeloppet
som redan är betalat av köparen.
Är det mycket pengar så ha gärna några vittnen som
kan ställa upp om det blir problem.

Aj oj, som upplagt för framtida problem. Jag hoppas för din egen skull att du har kollat upp personen ifråga. Är han på skuldsanering lär du vara rätt torsk på stålarna. Åtminstonde, kolla upp hos kronofogden och skattemyndigheten.

andersbrink skrev:
Aj oj, som upplagt för framtida problem. Jag hoppas för din egen skull att du har kollat upp personen ifråga. Är han på skuldsanering lär du vara rätt torsk på stålarna. Åtminstone, kolla upp hos kronofogden och skattemyndigheten.

Var inte för snäll.
Jag lånade ut 10K till en gammal arbetskamrat som skulle betala tillbaka "på torsdagen". Denna torsdag inföll i början av november. Ännu idags inga pengar i retur. Inga papper skrevs - det var ju en "kompis".
Vi träffades på en mack utanför Uppsala vid överlämnandet och därifrån
har jag har en bild där han sitter i bilen med stålarna i handen + ett medföljande vittne. Han svarar nu inte på tel eller läser mail..
Caset är nog ändå rätt tätt.
Fråga: Skall man sälja skulden till HA eller skall man använda sin egen väst vid ett hembesök?? :rolleyes:
Bara problem om man är FÖR snäll. Rekommenderar, inga pengar, inga grejor..

Japp luktar problem lång väg.

Kan han inte betala så får han inte köpa,sälj till någon som har pengar att ge dig istället för problem.

Aratron skrev:
Ska sälja lite saker på blocket till en köpare som inte kan betala hela summan på en gång och vi kom överens om avbetalning. Nån som har koll på vad som bör stå med i ett skuldebrev?

ALDRIG!!!!!!

Vill du bli blåst så är du på rätt väg.
Sälj till någon annan

Håller med, undvik köpare som inte kan betala på en gång.
Men ska du skriva skuldebrev så ange en bestämd sista betalningsdag (datum) för resterande skuld och att om betalningen inte görs i tid "överlämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgade kostnader tillkommer".

Skulle du få problem att dra in resten av pengarna så är det surt att själv få stå för avgifter till kronofogden och tingsrätten.

Som alla andra som svarat i den här tråden vill jag avråda dig till försäljning. Sälj till någon som har pengar så slipper du bli blåst. Finns roligare saker att göra än att jaga folk som inte är sugna att betala...

Är köparen påstridig om att vilja köpa, kan du ju föreslå honom att låna pengar av någon han känner, förälder, syskon eller så. Verkar han backa då kan du nog utgå från att det hade blivit problem att få betalt för dina prylar.

Oavsett vad du har sagt till köparen så säg att han får vad han betalar för och inget annat. Varför krångla med någon som inte har cash? Kan du inte sälja prylarna till någon annan så får han komma tillbaka när han har pengar. Har han inga betalningsproblem så kan han låna av banken. IMO :D

Sanningen är väl ändå den att om köparen inte har några ekonomiska problem så kan han skaffa sig en kredit hos någon som försörjer sig på att låna ut pengar såsom banker och dylika inrättningar. Är han inte kreditvärdig så säger det väl en hel del??

Gör inte det

Nä du gör inte det,inga pengar inga grejor till killen.
Vad är det du ska sälja? finns det inte fler intressenter på grejorna?
Sälj till den som har pengar och kan betala för sej.
Annars som någon skrev,gå till banken och låt honom låna pengar sen är det inte ditt problem längre när du fått vad du ska ha.
MEN GÅ INTE PÅ DET DÄR MED DELBETALNING

Last edited:
jo banken verkar som bästa lösningen faktigst, ska prata med honom igen

KONTANT AFFÄR INGA BYTEN! :tummenupp

Du kommer lägga en massa tid på att få denna snubbe att gå till banken. Efter ett tag drar hem en historia och sen är han inte intresserad längre och så hör du inte av honom igen.

Sålde en bil till en arbetskompis....med 20.000:- som skulle delbetalas på 1 år...Funkade bra för mig.....men låt oss säga om bilen inte skulle uppfylla sina krav som köparen tänkt sig, ganska lätt att pruta sen då...skulle jag tro!

Bättre att skriva in lite för mkt på pappren än för lite...om hur mkt som ska betalas och vilket datum m m...

Men om du inte känner till snubben så skulle jag inte gjort det...
Sen och börja hota sånt folk man inte känner om man inte får betalt kanske inte heller är så bra, man vet ju aldrig vad han har för polare...

Känner du ingen som har affär och säljer grejer på räntefritt avbetalning, isåfall så går det ju att lösa på det sättet...plus att du får dina stålar på en gång!

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...