Skruvstycksjävel

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Min splajdans nya arbetsbänk behöver naturligtvis krönas av ett anständigt skruvstycke och efter att ha avverkat Jula, Biltema, Micro, Harald Nyborg, Silvan, Coop, K-Rauta och Clas Ohlson (nej, inte enbart för att kolla skruvstycken :) ) föll valet på ett vridbart för strax under femhundringen på Bauhaus. Jag är allergisk mot junk-verktyg och ratade 199:- varianterna som var rätt sunkiga. Det uppackade skruvstycket på demohyllan verkade helt OK, och jag lämpade ner ett inpackat i kundvagnen. Kommer hem, packar upp och svär en smula när jag måste lägga en dryg timma med fil och smärgelduk för att få vridplattan att löpa hjälpligt. :gnissla Måttar slutligen in pjäsen i hörnet på bänken, drar fast med M12... och upptäcker först nu att skruvstyckets käftar aldrig kommer att bli parallella utan assistans av en fräsmaskin eller en trollkarl. :huvet

Var köper man ett bra skruvstycke i Gbg-regionen eller Halland?

(Den skarptänkte har redan insett att hela inlägget är ett nödtorftigt maskerat skryt om min fiiina arbetsbänk. :tungan Men icke desto mindre sant.)

Bifogat

• Skruvstycksjävel0001web.jpg
    Skruvstycksjävel0001web.jpg
    55.6 KB · Visningar: 403
  • Skruvstycksjävel0002web.jpg
    Skruvstycksjävel0002web.jpg
    74.8 KB · Visningar: 395
  • Skruvstycksjävel0003web.jpg
    Skruvstycksjävel0003web.jpg
    86.2 KB · Visningar: 400
Lämna tillbaka skiten! Du får kolla igenom dom som finns i affären.
Bra skruvstycken är dyyra.
Köp även ett par skyddsbackar så du inte gör märken
i din fina hojdelar.

farsan köpte det största på lantmännen för 30 år sen och det håller lika bra än! kolla lantmännen idag dom kanske har nått?

69:an skrev:
(Den skarptänkte har redan insett att hela inlägget är ett nödtorftigt maskerat skryt om min fiiina arbetsbänk. :tungan Men icke desto mindre sant.)

vilket litet... vi har ett sen typ 60-talet... apstort å hur bra som hellst. :tummenupp

har inga bilder tyvärr, eller har en, halvkass...

Det bästa är nog att satsa på ett smitt skruvstycke. Betydligt bättre kvalite.
Dessutom håller dom att banka på, vilket ju inte är så dumt! Fast priset kan ju vara en nackdel...

Kolla med din lokale plåtslagare/smed. Jag vet att de har bra kontakter med återförsäljare av verktyg och dylikt(farsan är plåtslagare). De kan säkert ta hem ett riktigt bra och robust skruvstäd till dig. Det kommer iofs kosta något mer än på Bauhaus el. dyligt, men sen håller det garanterat för mer "oöm behandling" och har en längre livstid.
Om du vill så kan jag kolla ungefärliga riktpriser med farsgubben i helgen.
/Olle

www.sallfors.se

Dyra men bra. Ett annat tips är att lägga en 3 mm plåt under och över din bänkskiva. Annars slutar det som för mig..... lite brytning och "poff" så sprack den fina bänken!
I mitt fall så blir det nu att klä in bänken i 1*1 meter 3mm plåt.

69:an skrev:
Min splajdans nya arbetsbänk behöver naturligtvis krönas av ett anständigt skruvstycke och efter att ha avverkat Jula, Biltema, Micro, Harald Nyborg, Silvan, Coop, K-Rauta och Clas Ohlson (nej, inte enbart för att kolla skruvstycken :) ) föll valet på ett vridbart för strax under femhundringen på Bauhaus. Jag är allergisk mot junk-verktyg och ratade 199:- varianterna som var rätt sunkiga. Det uppackade skruvstycket på demohyllan verkade helt OK, och jag lämpade ner ett inpackat i kundvagnen. Kommer hem, packar upp och svär en smula när jag måste lägga en dryg timma med fil och smärgelduk för att få vridplattan att löpa hjälpligt. :gnissla Måttar slutligen in pjäsen i hörnet på bänken, drar fast med M12... och upptäcker först nu att skruvstyckets käftar aldrig kommer att bli parallella utan assistans av en fräsmaskin eller en trollkarl. :huvet

Var köper man ett bra skruvstycke i Gbg-regionen eller Halland?

Kolla med järnkarl, min Falkenbergskiollega

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...