Skruvnit kedja

• Thread starter Thread starter VS
  • Start date Start date
Den hade jag inte sett förut! :)

Funkar det bra får vi nog se liknande lösningar från många andra tillverkare. Att byta drivpaket, eller kedja är varken svårt eller komplicerat, men kan bli väldigt fel om man inte vet vad man gör eller hur man använder ett kedjeverktyg.

Därför att det suger att ha utstickande detaljer på kedjans svagaste länk?

hahaha, jag förutsätter att de fungerar enligt principen "dra åt tills de går av och låset är nitat", annars hade man ju fått häftigt repig sving och motorkåpa ;)

hahaha, jag förutsätter att de fungerar enligt principen "dra åt tills de går av och låset är nitat", annars hade man ju fått häftigt repig sving och motorkåpa ;)
Ja dom går av när man låser, annars hade det varit ganska korkat.

Var sugen på att köpa sådana med någon kedja men säljaren (på Addemoto) tyckte jag lika gärna kunde nita då nitlås ingick och man fick låna verktyg gratis. Men har man inget nitverktyg är det nog varit ett bra alternativ. Har för övrigt funnits en bra tid, tror det här var när jag sköt en kedja 2004 eller så och det lät inte som det var direkt nytt då heller.

Ajfan, sist jag såg liknande var muttrarna kvar.

Det var ju iof på åttiotalet....

Ja alltså, skruvnitar har väl funnits i mååååånga år. Funderade bara om nån testat/känner till deras funktion.(bra eller dåligt)

Verkar ju annars vara ett suveränt enkelt sätt att nita fast kedjan på.

Någon?

Är kedjan bara centerad och så finns ju inga sidokrafter - jag har i nödlägen raspat och extremt noga rengjort kedjelåset och limmat fast med Jbweld - även macgyverlås av länkar från macgyver fixade kedjor.

Höll ju fan tusen mil tills jag bytte.

Har svårt att tro att den här skulle vara sämre än en nitning - kan tänka mig att enduro/offroadåkaren eller nån som får kedjehopp eventuellt kan få sidokrafter som kan bli sådana att en nitning evenuellt skulle ha hållt.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!