Skruvkvalitet

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Då jag vet att det finns gott om rejält tekniskt kunniga som kollar denna tråd så ställer jag följande fråga:

Om jag skulle dra sönder en skruv/bult till kamöverfallen på min Thruxton när jag ska justera ventilspelet, måste jag då köpa en ny orignalskruv eller kan jag åka till järnaffären och köpa en M6x40? ( har hört att de sitter som fan och dessutom har de torxskalle) I så fall vilken kvalitet? Manualen säger att den ska dras åt med ett moment av 10 Nm.

Jag hade knatat till järnaffären och köpt en likadan skruv med samma hårdhet.. Vet inte om det är rätt att göra så men så gör jag alltid.

Köp en som passar, det hade jag gjort. 10 Nm är ju ungerfär ingenting.

Men om du drar sönder den är det nog stor risk att gängorna eller något annat också har tagit skada.

Köp en som passar, det hade jag gjort. 10 Nm är ju ungerfär ingenting.

Men om du drar sönder den är det nog stor risk att gängorna eller något annat också har tagit skada.

Nja, inte nödvändigtvis. Jag kan ju slinta med bitsen och skada skallen. Då är den ju sönder på något vis om än inte av.

Jag hade knatat till järnaffären och köpt en likadan skruv med samma hårdhet.. Vet inte om det är rätt att göra så men så gör jag alltid.

Jag har inte skruvat isär ännu och vet inte om den är märkt med någon stålkvalitet typ 8.8, 10.9 eller 12.9. Momentet 10 Nm tyder på 8.8 enligt de tabeller jag hittat på nätet men jag vet inte. Kanske ska bli lite mindre bekymmersam :) och göra som du.

8.8 är väl vanligaste hållfasthetsklssen. Gå upp till 10.9 om du vill vara säker. http://www.nordiskabult.se/files/Teknisk_Information.pdf sida 16 kanske ger något...

Tack!

Jo jag har läst den och fått klart för mig ( tror jag :)) att varje skruvkvalitet har sitt åtdragningsmoment. Väljer jag t.ex. en 12.9 så ska den dras med högre moment för att få rätt sträckning men då kanske klämkraften blir för stor för det förbandet. Jag hittade ingen 10.9 i järnaffären men det kanske är det som är rätt.

Last edited:
Kan ju vara så att oavsett åtdragningsmoment så behövs en hårdare skruv beroende på om den utsetts för påfrestningar eller inte.

Kan ju vara så att oavsett åtdragningsmoment så behövs en hårdare skruv beroende på om den utsetts för påfrestningar eller inte.

Inte helt säker på att jag är med men tror att jag fattar. :)

Själv tror jag att problemet är stålskruv i aluminium. Olika utvidgning vid värme. På något sätt som jag inte vet säkert hur orsakar det att skruven fastnar och behöver lossa med betydligt större moment än vad den drogs med. Kanske är det då man lossar skruven som den överbelastas och sen går av vid åtdragning med väldigt måttliga 10 Nm. En starkare skruv skulle kanske lösa problemet men ska inte den dras år hårdare då? Blir det i så fall för hårt för lagret som överfallet utgör?

Hur kan man dra sönder en M6 som är dragen med 10 Nm undrar jag?

Har lossat många sådana i alugods o de lossar utan probbs. Klart ibland med ett "snäpp" men inget som gör att man drar sönder ngt?

Hur kan man dra sönder en M6 som är dragen med 10 Nm undrar jag?

Har lossat många sådana i alugods o de lossar utan probbs. Klart ibland med ett "snäpp" men inget som gör att man drar sönder ngt?

Ja inte fan vet jag. Bevisligen har dock en hel del gjort det och jag själv känner att detta är fel på något sätt. Men vet inte vad?

Det är en std grovgänga M6 med hållfasthetsklass 8.8 som man drar åt med 10Nm (9,8Nm enligt bultens handbok).
Om den byts mot en med hållfasthetsklass 10.9 skall den dras med 14Nm.
Men de e frågan om de e värt de.
Ofta har skruvar som ska ligga mot alu. större area (krage) än std. skruv för att fördela ut kraften då alu.e klenare än stål.

Gängan i godset är anpassat efter en viss hårdhet på skruv. Köper du en hårdare så måste du också dra den hårdare för att få rätt spänningar i skruven så att den sitter kvar. Men eftersom gängan i godset (alu?) inte är anpassat för det högre momentet så ska du använda en skruv av samma klass som original-delen. Men ja du kan köpa en lika dan på järnaffärn men se till att det blir rätt.

Ja inte fan vet jag. Bevisligen har dock en hel del gjort det och jag själv känner att detta är fel på något sätt. Men vet inte vad?

Sätt i bitset på plats, slå på en jävel med hammaren innan du försöker lossa...

Att ge skruvarna en smäll är ett bra sätt att få dom att lossa medgörligt

Sätt i bitset på plats, slå på en jävel med hammaren innan du försöker lossa...

Att ge skruvarna en smäll är ett bra sätt att få dom att lossa medgörligt

Jo, jag hade tänkt så och t o m att försöka lossa med hjälp av min slagskruvmejsel. Då fick jag höra av en som annars konsekvent använder slagskruvmejsel för att lossa skruvar att han fått en spricka i ett av överfallen då han lossade med slagskruvmejsel så det känns lite vanskligt. En liten lätt knack på skruvskallen kanske?

Det är en std grovgänga M6 med hållfasthetsklass 8.8 som man drar åt med 10Nm (9,8Nm enligt bultens handbok).
Om den byts mot en med hållfasthetsklass 10.9 skall den dras med 14Nm.
Men de e frågan om de e värt de.
Ofta har skruvar som ska ligga mot alu. större area (krage) än std. skruv för att fördela ut kraften då alu.e klenare än stål.

Exakt, och just kragen är svår att hitta på skruvar i järnaffären. Kanske skulle gå att fixa med en lös bricka men jag har hittat en motsvarande skruv på en Honda-modell. Med krage och allt! Ska beställa och byta ut alla då jag tar isär. Så får jag sexkantskalle också.

Gängan i godset är anpassat efter en viss hårdhet på skruv. Köper du en hårdare så måste du också dra den hårdare för att få rätt spänningar i skruven så att den sitter kvar. Men eftersom gängan i godset (alu?) inte är anpassat för det högre momentet så ska du använda en skruv av samma klass som original-delen. Men ja du kan köpa en lika dan på järnaffärn men se till att det blir rätt.

Som du säger, det är nog säkrast att använda likadant. Inte säkert att grejerna runtomkring gillar ett högre moment.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back