Skruvkompressor på hoj?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har letat efter info om kompressormatade hojar och det är inte mycket matnyttigt jag har luskat fram hittills, vet någon om det finns något läsvärt om kompressormatade radfyror på nätet?

Förutsatt att det finns plats, vad är problemet med att skruvkompressormata (typ Lysholm) en hoj? Jag har för mig att någon skrivit tidigare i forumet att den skulle bli okörbar med så pass mycket effekt långt ner i registret, enligt en annan ska detta gå lösa med vassare kammar så man tappar en del effekt på låg- och mellanvarv och får igen det längre upp i registret.

Men eftersom det skrivs såpass lite om det så vet man ju inte vad man ska tro, på något vis måste det ju gå lösa tycker jag.:va

tjena! sitter i skrivade stund på i racebussen väg hem från bikeline malmö och i bak står en gsxr 1200 med kompressor rotrex som e fullt körbar o psb www.rotrex.com:confused: för mer info

Last edited:
Mjaa.. det där är en roots. killen ville ha skruvkompressor typ autorotor eller dylik.

Med en "sluten" kompressor, så som den modell du hänvisar till, är det ju bara att stega på effekten utifrån hur du drevar den i förhållande till motorn.
Det funkar så länge som du tänkte hålla dig inom moderata effektökningar.

Vill du nå toppeffekter är modifieringar av den typ som du beskriver säkert nödvändiga. Ett annat sätt kan även vara att ha olika stora spjäll i spjällhuset. Då kan du ha ett "lågfarts-spjäll" som öppnar tidigare än ditt "huvudspjäll" med större diameter. Typ 2-portsförgasare till bilar.

Hmm... Har för mig att det i MCM var något projektbygge där de slängde på en skruvkompressor på en Triumph. Då var det iofs på en radtrea (Daytonamotor tror jag det var) och inte en radfyra. :va

Kolla men Jan Carneborn på ENEM
http://www.enem.se/
De har levererat en sådan skruvkompressor som sitter på nån race R1100 med mre-insprut.

Jag va sugen själv på dylik kompressor för gatåka, men efter en massa info sök å hört med de som provat så gav ja opp.
Tydligen så är det tryckpulser på låga varv med den lilla kubik som en MC-motor e på, som är svåra att bemästra.

De e enklare med en remmdriven axialfläkt (turbokompressor) exakt den typ som TTS i england har satser till Busan & GSX1400 (finns provkörning på "tuben").

Den kändaste axialkompressortypen är Paxton kompressorer som fanns som tillval att montera i Shelby Mustanger på 60-talet.

Trimma e kul :tummenupp

Hmm... Har för mig att det i MCM var något projektbygge där de slängde på en skruvkompressor på en Triumph. Då var det iofs på en radtrea (Daytonamotor tror jag det var) och inte en radfyra. :va

Intressant, du har ingen aning om vilket nummer det var?

Kolla men Jan Carneborn på ENEM
http://www.enem.se/
De har levererat en sådan skruvkompressor som sitter på nån race R1100 med mre-insprut.

Jag va sugen själv på dylik kompressor för gatåka, men efter en massa info sök å hört med de som provat så gav ja opp.
Tydligen så är det tryckpulser på låga varv med den lilla kubik som en MC-motor e på, som är svåra att bemästra.

De e enklare med en remmdriven axialfläkt (turbokompressor) exakt den typ som TTS i england har satser till Busan & GSX1400 (finns provkörning på "tuben").

Den kändaste axialkompressortypen är Paxton kompressorer som fanns som tillval att montera i Shelby Mustanger på 60-talet.

Trimma e kul :tummenupp

Blir det verkligen märkbara tryckpulser med en skruvkompressor? Jag trodde att det bara blev med gamla Roots med raka impellrar.

Jag är iofs fullt medveten om att det är lättare och förmodligen billigare att köra med turbo men det är ändå intressant att diskutera, en Lysholm 1200 ska orka pumpa luft till 330hk vilket ju är helt ok till vardagsbruk.:)

Här är min polare Davids 1100R med skruv! Andersson var inblandad i byggandet, du kan ju fråga honom om körbarheten... :D

10 år sen, värst vad tiden går...

Bifogat

• Image-13.jpg
    Image-13.jpg
    137.7 KB · Visningar: 347
Intressant, du har ingen aning om vilket nummer det var?

Blir det verkligen märkbara tryckpulser med en skruvkompressor? Jag trodde att det bara blev med gamla Roots med raka impellrar.

Jag är iofs fullt medveten om att det är lättare och förmodligen billigare att köra med turbo men det är ändå intressant att diskutera, en Lysholm 1200 ska orka pumpa luft till 330hk vilket ju är helt ok till vardagsbruk.:)

Roots, Lysholm, skruv, vingar, är så kallade "deplacementspumpar" det vill säga att de ger en viss volym per varv.
Och de e troligen detta som e svårt att dimensionera perfekt, man måste välja vid vilka varvtal den går optimalt.
Jag gissar att om man kunde ändra utväxlingen under gång så skulle man komma närmare en möjlig tomgång/lågfart.

Axialpumpen (turbokompressorn) har ett "läckage" pga att den inte e tät i konstruktionen, så den bygger upp ett tryck och volym med ökat varvtal, vilket verkar fungera bättre på mindre motorer.
Men ja e osäker om man missar den dära super-tjonga effekten från "0" som en roots/Lysholm kan ge rätt inställda.

Ja tror de va en lysholm 1200 som ska sitta på den maskinen som ENEM levererade till.
En viktig sak om dessa va att montage vart så drivningen av kompressorn roterar åt fel håll så man behöver en växel som ändrar riktning.
Detta OM man driver på vänster sida som oljekylda R-maskiner.

Skulle va kul å höra med er som testat TTS kompressorkit hur den fungerar :tummenupp

Här är min polare Davids 1100R med skruv! Andersson var inblandad i byggandet, du kan ju fråga honom om körbarheten... :D

10 år sen, värst vad tiden går...

Jävlar va skoj!!!! :tummenupp

Last edited:
Kan vara ganska snyggt också :) Gsx med kompressor och sprut.

Bifogat

• putkisto4.jpg
    putkisto4.jpg
    54.4 KB · Visningar: 231
  • putkisto5.jpg
    putkisto5.jpg
    52.9 KB · Visningar: 193
Kan vara ganska snyggt också :) Gsx med kompressor och sprut.

Riktigt tjusigt! Är det en gammal förgasarhäck som fått sprut eftermonterat? Annars finns det väl få anledningar att sätta spjällhuset före kompressorn, bortsett från att det behövs en avlastningsventil för att inte kröka spjällen vid gassläpp?

Man blir ruskigt fort sugen på mer pulver, för en månad sedan tyckte jag att busan gick överjävligt bra men nu börjar man bli van...:)

Verkar som om jag är felinformerad igen.
Eller dåligt uppdaterad.
Jag har fått höra att det går åt för mycket effekt att driva kompressorn, så att det på småkubikare stjäl mer effekt än det ger.
Verkar fel.
Fördelen med en kompressor framför en turbo (som jag fått höra) är att kompressorn "överfyller" cylindern lika mycket oavsett varv (ungefär - fyllnadsgraden varierar av samma anledningar som på en sugmotor) vilket ger effekttillskott över hela varvtalsområdet.
Med moderna turboaggregat är inte fördelen så stor längre.

En sak är jag dock säker på:
Kompressormatad trumpetmotor i MCM.
"Bay area low-rider".
Projektbygge med Sigge Ehrling bakom spakarna.
Skitful och nästan okörbar med en kompressorrem som ramlade av stup i kvarten.
Ganska ball ändå!
1399.jpg

Riktigt tjusigt! Är det en gammal förgasarhäck som fått sprut eftermonterat? Annars finns det väl få anledningar att sätta spjällhuset före kompressorn, bortsett från att det behövs en avlastningsventil för att inte kröka spjällen vid gassläpp?

Man blir ruskigt fort sugen på mer pulver, för en månad sedan tyckte jag att busan gick överjävligt bra men nu börjar man bli van...:)

Ha,ha! Det tog inte så lång tid att sugna till på ett nybygge.
Klart att du ska ha kompressor. turbobygge har du redan gjort ett,

En sak är jag dock säker på:
Kompressormatad trumpetmotor i MCM.
"Bay area low-rider".
Projektbygge med Sigge Ehrling bakom spakarna.
Skitful och nästan okörbar med en kompressorrem som ramlade av stup i kvarten.
Ganska ball ändå!
1399.jpg
Han var det ja.

Enligt MCM.se så var det ett projektbygge i fem delar som gick från nummer 1/2006 till nummer 5/2006.

Har för mig det var skruvkompressor. Men jag kan lika gärna ha fel i det.

iaf roots-kompressorerna ger väl inte möjlighet till så högt tryck som vanliga axial-kompressorer på turbos. tror eatons serier av rootsar (som tillhör dom mest optimerade) klarar ca 0,7-1 bar över atmosfärstrycket.
Vet inte om riktiga skruvkompressorer klarar högre tryck?

roots-kopressorerna har ju klart sämre adiabatisk verkningsgrad än axiella turbokompressorer också (dom värmer luften mer, vilket ger ett lägre faktikst tryck efter intercooler totalt)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa