Skruvkit till motor

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej

Jag försöker få bort allt krom och aluminium på min hoj. Motorn är svart men skruvarna är kromade så jag frågade bikersneed om ett svart motorskruvkit till min Speed triple. Dom kunde ordna det i svarteloxerad aluminium.

Är det någon som har erfarenhet av skruvar i aluminium ? Jag antar att det är till kåpor och dylikt. Fungerar/Håller det bra ?

Hittar du svarta skruv hos järnhandlaren så köp dom inte.

Dom svarta som oftast finns på hyllan i en normal järnaffär är obehandlad 12.9 eller 10.9 kvalitet,dom är hållfasta men rostar så in i helvete.

Ang aluskruv har jag ingen erfarenhet.

Jag har sökt lite här på forumet och hittat några trådar om Titan/Alskruvar men ingen där någon som provat AL skruvar berättar om det funkar bra. Eftersom det dock finns massor av ställen man kan köpa det på så borde ju någon ha provat. Well-Well man fär väl några svar så småningom.

Har du pengar att bränna så säljer Pro-Bolt kit med varenda skruv du behöver till hojen. Stål, alu eller titan.

Jag har bytt de flesta skruvarna på min hoj till Alu.
Hör med kvick mc i Täby,han har det mesta på hyllan.Finns det hemma brukar man ha det levererat nästa dag.Han har även titanskruv,men det kostar!!!
www.kvickmc.se

Jag har bytt i stort sett alla skruvar på racern till titan och aluminium. Det funkar alldeles utmärkt, man sprar en jävla massa vikt, både på hojen och i plånboken...

Man bör vara lite försiktig med aluskruvarna så att man inte drar åt för hårt bara, dom har inte samma hållfastehet som stål / rostfria skruv. Och så skall man använda alupasta när maan sätter dit dom, annars riskerar man att dom sätter sig och så går dom av när man skall ha ur dom en vacker dag.

Titanskruvarna är rätt fina faktiskt, lätta och starka på en och samma gång.

Har nog plöjt ner en 5"-10" spänn på skruv/mutter/axlar mm i titan och alu på den hojen vid det här laget.... Dyrt men snyggt! Jag är riktigt såld på sådana där prylar...

/#23

Bifogat

• R6_DSC_9127-01_copy.jpg
    R6_DSC_9127-01_copy.jpg
    93.5 KB · Visningar: 57
Du får väll måla skruvarna själv med sprayfärg.

HejHopp, Jag har funderat på det med det brukar resultera i att färgen spricker när man drar åt och så kommer det in fukt och så rostar det.

Jag morsade på brorsan din för ett par dar sen. Verkar som om han skulle få ihop hojen till den riktiga våren.:tummenupp

Jag har bytt de flesta skruvarna på min hoj till Alu.
Hör med kvick mc i Täby,han har det mesta på hyllan.Finns det hemma brukar man ha det levererat nästa dag.Han har även titanskruv,men det kostar!!!
www.kvickmc.se

THX, Jag gillar att tumma lite på grejerna innan jag öppnar libran (:rodnar ) så Kvick MC låter ju ultra. Man kan ju inte lixom maila fingrarna.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...