skruvarna till brommskivorna sitter fast

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
Tjena!

Ska till och lacka om fälgarna på hojen, men får fan inte loss bultarna till brommskivorna finns det någon mer som har råkat ut för det? hur gjorde ni? tycker att det glappar lite också(insex) är det möjligt vis tum på skruvarna skivorna sitter med?

Själv hade jag avslöjat fabrikatet om jag undrade om tumstorlekar.

De ggr jag lossat en skiva på en landsvägshoj så har det suttit så löjligt hårt.

Passade verktyg, mothåll och starka muskler.

Själv hade jag avslöjat fabrikatet om jag undrade om tumstorlekar.

De ggr jag lossat en skiva på en landsvägshoj så har det suttit så löjligt hårt.

Passade verktyg, mothåll och starka muskler.

Kanske för att de sitter med locktite glöm itne det sen när dem ska på igen.

Kanske för att de sitter med locktite glöm itne det sen när dem ska på igen.

Precis! :tummenupp

Och därför behövs det värme för att hjälpa till att få dem att släppa.
Bara kraft är dömt att paja både verktyg och skruvar.

@nån moderator: Mekforumet nästa för denna tråd?

När du hittat rätt dimension så försök få till en förlängningsarm så ökar du styrkan avsevärt!

Ska han inte alls!
Det förstör bara skruvarna.

Last edited:
Det er sikkert brukt locktite, bruk da en varmluftspistol og varm opp området ved bolten til du syntes det er varmt å holde hånden din der. Locktite er et lim som hindrer boltene å løsne, men blir litt seigt ved oppvarming. Er det brukt den kraftigste typen til locktite, kan du risikere at boltene knekker om du kun bruker rå kraft. Lykke til.

Precis! :tummenupp

Och därför behövs det värme för att hjälpa till att få dem att släppa.
Bara kraft är dömt att paja både verktyg och skruvar.

@nån moderator: Mekforumet nästa för denna tråd?

Ska han inte alls!
Det förstör bara skruvarna.

Jäpp! Värmepistol brukar funka!:)

Det er sikkert brukt locktite, bruk da en varmluftspistol og varm opp området ved bolten til du syntes det er varmt å holde hånden din der. Locktite er et lim som hindrer boltene å løsne, men blir litt seigt ved oppvarming. Er det brukt den kraftigste typen til locktite, kan du risikere at boltene knekker om du kun bruker rå kraft. Lykke til.

Takk for gjentaget! ;)

Jäpp! Värmepistol brukar funka!:)

Värmepistol är da shit här! :tummenupp

Last edited:
Oj ursäkta det är en suzuki gsxr1100w -93. ja jag har nu fått lös en bult av 5st bara 4st kvar men ska försöka att få tag i en varmluftspistol och värma lite för dom här fyra sitter stenhårt!!! så det är locktite som gäller sen när skivan ska skruvas fast igen sen? tycker iaf att insexen glappar som attans någon som vet om det är tum på dom skruvarna?

Du kanske använder en tumnyckel? Eller är den sliten.. slipa ner den 5 mm.
Enklast är väl att mäta.... :va

Använd en insexhylsa av god kvalite och ett krafthandtag sen spänner du upp det lite lätt och slår till med handen eller hammare så släpper det.

Se till att hylsan bottnar ordentligt,knacka gärna till det sista med hammare.

Har aldrig misslyckats med att få loss något på det sättet,om du bara segdrar så ökar risken att du drar bultskallen/insexen rund,en liten smäll så lossnar det.

Obs! Får inte vara något spel i verktyget eller hylsa och skruv,spänn upp.

Henrik

Tjena!

jag var och rotade i lådorna här och hittade en varmluftpistol ska försöka imorgon och värma på lite. jag har bara mm insex.

Sätt lite spänn på det och sen banka satan med hammare så brukar det släppa.
Drar du runt insexan så tar du bara en huggmejsel och knackar ur skruvarna.
Lycka till och akta knogarna.

"Insexhylsa" till spärrskaftet, värm ordentligt, slå ner "insexhylsan" med hammare ett par slag, då brukar det mesta lossna...

Hammarslagen gör att du lossar anspänningen på gängorna, har du ingen "insexhylsa" till spärrskaftet kan du ta en dorn som lätt bottnar inuti insexskallen för knackandet.

Bäst är förstås att hitta rätt insexbits till slagskruvmejseln som alla givetvis har i sin verktygslåda.

Men VÄRM först i alla fall, för att "smälta" ev loctite.

Jag hade precis samma problem när jag skulle flytta bakskivan mellan motard- och offroadhjulen på min TTR. Det slutade med att lokala bilmeken fick ta bultarna med pneumatiska mutterknackaren...:huvet
Orginalskruvarna var ju dessutom mjuka som ost, så jag drog sönder dom trots bra verktyg.

Värma med värmepistol och knacka det gör susen nu är skivan borta på bakfälgen! fram fälgen ska tas så fort som möjligt. tack för snabba svar grabbar:tummenupp

Värma med värmepistol och knacka det gör susen nu är skivan borta på bakfälgen! fram fälgen ska tas så fort som möjligt. tack för snabba svar grabbar:tummenupp

I min manual till min hoj så står det att man ska använda loctite 243, vet inte om det är samma på alla hojar.

Sen så ska man korsdra när skivan ska på igen.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!