Skruvarna släpper.

Kawa250

Jag, Rookie. Nä du skojjar :D
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
Kawasaki/Husqarna 250cc
Hejsan, Har ett litet problem. på min cross (husquarn/kawa) så släpper skrivarna till avgasröret, även om jag har låsmuttrar bakom :mad: , visst, jag har ingen packning på den, e det kanske därför?

//marcus

Kawa250 skrev:
2591025 Hejsan, Har ett litet problem. på min cross (husquarn/kawa) så släpper skrivarna till avgasröret, även om jag har låsmuttrar bakom :mad: , visst, jag har ingen packning på den, e det kanske därför?

//marcus

Har du alltså lyckats få en låsmutter att lossna:va

Låsmutter
Loctite
Bricka som låser
Packning

Kawa250 skrev:
2591025 Hejsan, Har ett litet problem. på min cross (husquarn/kawa) så släpper skrivarna till avgasröret, även om jag har låsmuttrar bakom :mad: , visst, jag har ingen packning på den, e det kanske därför?

//marcus
NordLock sitter kvar! Nylock tål inte värme. LockTite är också en dålig lösning vid hög värme (Annars också, men jag orkar inte förklara nu).
http://www.nord-lock.se/

Last edited:
Är det en nyloc-mutter du menar så är det mycket möjligt att nylonen släpper och blir verkningslöst om det utsätts för värme.
Loctite är det som gäller på cross/enduro, välj med omsorg bara så du inte får den som inte är avsed att lossas :näsblod
Finns även en annan typ av låsmuttrar, en typ har ovalt hål så att den pressar om skruven/bulten och en annan typ liknar nyloc men har ist en typ av fjäder liggandes i toppen på muttern.
Men lösningen för dig är garanterat en skvätt loctite :tummenupp
//Tobbe

förlåt mig, jag skrev fel innan, jag menade inte låsmuttrar, jag menade låsbrickor. Men ja, skrivarna lossnade ändå :( men jag ska testa era förslag, men locktite håller ju, jag hade det tidigare, det var ju iofs på en moped men det blir ju också varmt, men det höll minsann.

Jag tänkte på gängtejp, men det smälter antagligen :(

Dom nya skruvarna jag smällde på idag (3:e uppsatsen skruvar på 5h :D) höll sig nog sista timmen i skogen, ska kolla dom imorgon innan jag ska ut igen.

tack för svaren//marcus

skaffa loctite extra stark.(jävligt svårt att få upp sen då)

Högtemp gänglåsning finns på autoexperten ex

vanlig gänglåsning blir rinnande vid 150grader

Varför inte bara borra ett hål och trådlåsa?

Kawa250 skrev:

//marcus

Ett rejält lager med teflontejp på gängan borde funka.

Ljunghusen skrev:
2591257 Taggbricka kanske räcker

jo jag funderade på det... taggbricka eller nord-lock, och locktite, släpper skiten då ska jag f**n svetsa fast röret. nä inte riktigt, men det måste gå å få fast det på nåt sätt :) Ska smälla dit en packning också, det värsta e att dom inte går att få tag på mer :( och packningsark håller 5 min sen är det otätt. vill ha fatt på en tunn aluminium eller mässing/koppar bit så kan man ju altid klippa till den själv :D

lika bra å ställa min andra fråga här med :D det är så att min koppling slirar som faan på 4:an och 5:an nu efter oljebyte. jag kan inte justera den mer för då kan jag inte använda den till övriga växlar (1,2,3). Eller detta e kanske vanligt på en så gammal motor som denna?

tack för svaren//marcus

Sådär ja, en skvätt extra stark Lock-Tite gjorde susen, flyttar sig inte i första taget :)

tackar för alla tipsen jag fått//marcus

Kawa250 skrev:
2593694 jo jag funderade på det... taggbricka eller nord-lock, och locktite, släpper skiten då ska jag f**n svetsa fast röret. nä inte riktigt, men det måste gå å få fast det på nåt sätt :) Ska smälla dit en packning också, det värsta e att dom inte går att få tag på mer :( och packningsark håller 5 min sen är det otätt. vill ha fatt på en tunn aluminium eller mässing/koppar bit så kan man ju altid klippa till den själv :D

lika bra å ställa min andra fråga här med :D det är så att min koppling slirar som faan på 4:an och 5:an nu efter oljebyte. jag kan inte justera den mer för då kan jag inte använda den till övriga växlar (1,2,3). Eller detta e kanske vanligt på en så gammal motor som denna?

tack för svaren//marcus

Va det mc-olja du hällde i?
Byt tillbaka till den gamla oljan... Ring den gamla ägaren och fråga vad han pytsade i

Ljunghusen skrev:
2596063 Va det mc-olja du hällde i?
Byt tillbaka till den gamla oljan... Ring den gamla ägaren och fråga vad han pytsade i

Det rättade till sig nu... jag hade lite för mycket olja i och sen var inte kopplingen inställd heller för den delen :) Men det sista problemet återstår, den hoppar ur 3:an när jag börjat komma upp på mellan och maxvarv, det är ganska jobbigt, kan det vara min växellåda som är körd? :(

mackan

Back