Skruvarna sitter fast i cylinderblocket!

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Ojoj, nu har det gått mer än två månader sen man först hörde det hjärtskärande ljudet från motorcykeln och än rullar den inte. Det ursprungliga felet är lagat sen två veckor tillbaka men när motorn skulle av från hojjen gick det inte bättre än att tre avgasskruvar satt kvar i cylinderblocket utan mössa(skalle alltså). Vi har försökt ta loss dem på det vanligaste sättet, skruva av dom, efteråt i tron om att det skulle bli lättare när det inte var någon spänning kvar men ack nej. Vi har också försökt borra runt skruvarna med 10mms hålsåg i tron att aluminiumet skulle släppa skruven lite lättare då men hittills har det inte fungerat "särskilt" bra. Anledningen till att vi inte försökt borra ut skruvarna är att de är så förbannat hårda (men trots det har jag lyckats skruva av skallen på en så de sitter "rätt" bra).

Någon här som har några förslag på hur man ska göra, gärna med lite detaljer eftersom "borra ut och sätt i helicoil"-svaret har jag redan fått, för två månader sedan... Lämna in på verkstad känns meningslöst eftersom de knappast kan göra ett mycket bättre jobb än vi samtidigt som det skulle kosta ett par tusenlappar - för att ta ut tre skruvar...

Finns det ingen annan lösning är jag intresserad av en motor till en Suzuki GSXR 750 90-91 (92/93-motorerna borde också passa) för det lär väl kosta ungefär samma som ett nytt cylinderpaket. Tips om skrot som har en motor mottages också varmt... :)
 
Tror inte det kostar ett par tusen för att du ska lämna in en lös topp med 3 avdragna skruv i. Möjligtvis en 500-ing eller nått sånt.
 
Antar att du provat med värme och slag ?
Lägg då till paraffin eller möjligen stearin (?), ett gammalt bonnknep.
Värm bulten ordentligt och smält sedan paraffinet så det får tränga in i gängorna, banka lite så det kan vibrera in och låt svalna, släpper ofta oförskämt lätt.

Vad är det annars för fel med att borra ur och helicoila??
En rejäl pelarborr eller fräs gör jobbet enkelt.

Ger du upp tar jag gärna biten, blir nog en bra dörrstopp :D
 
Last edited:
Sticker de ut en bit eller har de gått av längs med blocket? Ifall de sticker ut en bit finns det ett verktyg som man trär utanpå bultarna och när man skruvar så "nyper" den i fast bulten så att man kan lossa den. Har inte provat själv men en kompis som har en mekanisk verkstad berättade om verktyget. Tror även att jag har sett att Robban_C har pratat om det här på forumet. Prova att söka efter "grispitt" eller avdragen bult, etc...

EDIT: Länk
 
Last edited:
marten_larsson skrev:
Ojoj, nu har det gått mer än två månader sen man först hörde det hjärtskärande ljudet från motorcykeln och än rullar den inte. Det ursprungliga felet är lagat sen två veckor tillbaka men när motorn skulle av från hojjen gick det inte bättre än att tre avgasskruvar satt kvar i cylinderblocket utan mössa(skalle alltså). Vi har försökt ta loss dem på det vanligaste sättet, skruva av dom, efteråt i tron om att det skulle bli lättare när det inte var någon spänning kvar men ack nej. Vi har också försökt borra runt skruvarna med 10mms hålsåg i tron att aluminiumet skulle släppa skruven lite lättare då men hittills har det inte fungerat "särskilt" bra. Anledningen till att vi inte försökt borra ut skruvarna är att de är så förbannat hårda (men trots det har jag lyckats skruva av skallen på en så de sitter "rätt" bra).

Någon här som har några förslag på hur man ska göra, gärna med lite detaljer eftersom "borra ut och sätt i helicoil"-svaret har jag redan fått, för två månader sedan... Lämna in på verkstad känns meningslöst eftersom de knappast kan göra ett mycket bättre jobb än vi samtidigt som det skulle kosta ett par tusenlappar - för att ta ut tre skruvar...

Finns det ingen annan lösning är jag intresserad av en motor till en Suzuki GSXR 750 90-91 (92/93-motorerna borde också passa) för det lär väl kosta ungefär samma som ett nytt cylinderpaket. Tips om skrot som har en motor mottages också varmt... :)



Du har ju inte provat att värma bultarna tills dom är heta och sen dra lös dom..
Brukar funka i nio fall av tio
 
Om det går och finns plats så kan man alltid borra upp hålet och göra en större gänga med gängtapp och sätta i en större skruv. Exempel, om det är m8 så kanske det går att göra om till m10. Var noga med att använda rätt dimension på borren bara. annars blir det inga bra gängor
 
Firefighter: Hahaa, slog dig med två minuter :D
 
Sticker bultarna ut?

Isåfall svetsa fast en bult på den utstickande delen så att du får något att
ta tag i.
Tag sedan och värm, när det har blivit "hot" så lossar du allting...


/ H
 
Biker66 skrev:
Antar att du provat med värme och slag ?
Lägg då till paraffin eller möjligen stearin (?), ett gammalt bonnknep.
Värm bulten ordentligt och smält sedan paraffinet så det får tränga in i gängorna, banka lite så det kan vibrera in och låt svalna, släpper ofta oförskämt lätt.

Vad är det annars för fel med att borra ur och helicoila??
En rejäl pelarborr eller fräs gör jobbet enkelt.

Ger du upp tar jag gärna biten, blir nog en bra dörrstopp :D

"Problemet" är väl att jag gärna inte delar motorn igen, men visst, det känns ju som en av få lösningar som är kvar.. Får testa paraffingrejset imorgon å köra på ordentligt med varmluftspistolen, hoppas det hjälper. Har gjort bra jack i skruvarna nu så att man kan dra ordentligt med skiftnyckel, enda problemet är att jag bara hittar en jätteliten och en jättestor, trots att vi ska ha ca 5-10 stycken.
 
Skiftnyckel? Bra verktyg gör halva jobbet sägs det. Skiftnyckel är inte ett bra verktyg. Muttersvarv, kallas de visst.
 
Mattias skrev:
Skiftnyckel? Bra verktyg gör halva jobbet sägs det. Skiftnyckel är inte ett bra verktyg. Muttersvarv, kallas de visst.

Jo men hur bra tror du en fast nyckel fungerar på en hemmagjord "skalle" med en dremel? Behöver ju kunna ha precis rätt bredd, annars kommer det aldrig gå, det vet jag...
 
Som sagt, svetsa fast en ny bult på den gamla "pinnen"

Ta en FAST nyckel, värm - helst med gas, knacka, vips så har den lossnat...

/ H
 
Skiftnycklarna ska ligga längst ner i verktygslådan...

Ska bara användas i ytterst nödfall, om ens då.

/H
 
marten_larsson skrev:
Jo men hur bra tror du en fast nyckel fungerar på en hemmagjord "skalle" med en dremel? Behöver ju kunna ha precis rätt bredd, annars kommer det aldrig gå, det vet jag...

En rörtång av minsta storleken brukar kunna vara precis rätt verktyg vid liknande lägen - självlåsande och med hyfsad skaftlängd. Fungerar även med i stort sett runddragna pinnbultar, enda risken är att man drar av bulten jämns med godset istället, men den risken finns ju alltid.
Värmepistol kan funka, men du gör det mycket lättare för dig om du använder en liten gasolbrännare eller gassvets. Mer värme på liten yta, och lättare att värma just där du vill. Lycka till!
 
åk å köp en papegojtång och någon brännare!!!! :rolleyes:
det finns billiga butanbrännare..

du kommer garanterat å få användning av dom fler gånger...

//Roger.
 
Heol skrev:
Som sagt, svetsa fast en ny bult på den gamla "pinnen"

Ta en FAST nyckel, värm - helst med gas, knacka, vips så har den lossnat...

/ H

Går inte att svetsa i bulten, det har vi testat.. dessutom kan vi inte få på bult på två av tre skruvar. Kan ju också säga att det va insexskruvar så jag var inte så dum så jag använde skiftnyckel när jag provade första gången... :rolleyes:
 
Lämna in till nån som kan. Det blir möjligen dyrt för att lossa 3 skruvar,
men inte för att få en användbar motor istf lite oanvändbart skrot....
/u
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top