Skruvar till statorlocket på CB750F -81?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Tjejen tippade med hojen och jag fick i uppdrag att laga statorkåpan, kåpan som sticker ut på vänster sida av motorn. Hon skruvade loss den och tejpade fast skruvarna på den oljiga kåpan och la allt i en tidning i en plastpåse och levererade till mig. När jag tog fram den någon dag senare så hade skruvarna lossnat och ramlat in i tidningen, och jag visste inte att dom låg där och kastade den oljiga tidningen med påse och allt :huvet Där står vi nu alltså :gnissla

Jag kollade på www.bikebandit.com och där står det 6x25, och 25mm lång M6 låter inte orimligt, såhär ur minnet. Men om någon kan bekräfta det så vore det kanon :tummenupp Visst vore det antagligen enklast att köpa originaldelar, men dom kostar antagligen multum, med 3mån leveranstid och vår förstfödda i pant, då ligger Sifverts eller Biltema bättre till :) Det ska ju bara passa också :rolleyes:

Är det inte bara att kolla på motorn? :va
Kolla? :va Det jag är nyfiken på är framför allt rätt diameter och gängstigning. Det går att mäta diametern hyggligt, men gängstigningen är svårt att mäta invändigt i så smala hål. Är det någon underlig gänga som nästan passar så är risken stor att stålskruvarna gör sopor av alugängorna i blocket, och då blir det plötsligt mycket mer jobb och pengar, och det vill jag helst undvika :)

Gängstigningen är samma som på tex kopplingskåpan, men jag tycker längden verkar lite kort, så här i minnet..
Jag kan ta en KIK imon förmiddag, men nu skall jag nana...

Kolla? :va Det jag är nyfiken på är framför allt rätt diameter och gängstigning. Det går att mäta diametern hyggligt, men gängstigningen är svårt att mäta invändigt i så smala hål. Är det någon underlig gänga som nästan passar så är risken stor att stålskruvarna gör sopor av alugängorna i blocket, och då blir det plötsligt mycket mer jobb och pengar, och det vill jag helst undvika :)

Som sagt, diametern är densamma, men längden är enl. Bild ( om vi nu pratar om samma kåpa)image.jpg

Ja, om man nu tror att det är en M6 skruv så tar ju bara en sådan och testar om den passar, naturligtvis utan det där enmeters förlängningsröret på en nyckel...DÅ blir det sopor av gängan, går den i med fingerkraft så har du rätt gänga.
Sedan är det bara att bestämma längden men hjälp av skjutmåttet.

Last edited:
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...