Skruvar som vägrar lossna

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Har börjat skruva lite med nya cykeln och hittat ett par skruvar som totalvägrar lossna.

Först är det ena skruven till locket på bromsvätskebehållaren som verkar vara gjort av smör. Har en skruvmejsel som är perfekt i storlek men när jag vrider så börjar spåren ge sig direkt. Mejseln glider inte ur, utan den drar bara med sig spåren i skallen.. Några tips på hur man får ur den?
Det finns fortfarande ganska gott om spår i skallen då jag slutade när jag kände att det var lite väl mjukt..

Sen är det exakt samma sak igen fast på en bult med insekts som håller bakoket...

Alla tips är välkomna :)

Prova med en slagmejsel på skruven till locket, dessa skruvar brukar sitta som berget och jag brukar få byta minst en av de två.
Orsaken är att de sällans smörjs med kopparpasta eller dylikt.

Skruven till bakoket kan mycket väl sitta med låsvätska.
Har du tillgång till något att värma med så brukar de släppa, dock brukar man få använda ett spärrskaft med insex-hylsa och inte vanlig insexnyckel.

Har börjat skruva lite med nya cykeln och hittat ett par skruvar som totalvägrar lossna.

Först är det ena skruven till locket på bromsvätskebehållaren som verkar vara gjort av smör. Har en skruvmejsel som är perfekt i storlek men när jag vrider så börjar spåren ge sig direkt. Mejseln glider inte ur, utan den drar bara med sig spåren i skallen.. Några tips på hur man får ur den?
Det finns fortfarande ganska gott om spår i skallen då jag slutade när jag kände att det var lite väl mjukt..

Sen är det exakt samma sak igen fast på en bult med insekts som håller bakoket...

Alla tips är välkomna :)

På skruvar till motor mm, kan man prova med en hammar och slå jämt två ggr men inte för hårt eller liknande utan två bästämda slag med inte allt för mkt kraft.

Då kan de lossa lite, men det hjälper väl föga då det är loctight, kan jag tänka.

Mvh

Ett tips som ofta funkar för mig med skruvar/bultar som sitter är att dra dom åt fel håll först. En liten knix åt fast hållet, då brukar dom släppa för mig iaf :)

Prova med en slagmejsel på skruven till locket, dessa skruvar brukar sitta som berget och jag brukar få byta minst en av de två.
Orsaken är att de sällans smörjs med kopparpasta eller dylikt.

Skruven till bakoket kan mycket väl sitta med låsvätska.
Har du tillgång till något att värma med så brukar de släppa, dock brukar man få använda ett spärrskaft med insex-hylsa och inte vanlig insexnyckel.

Kopparpasta på aluminium?

En slagmejsel (som gängar ut när man slår på den) är nästan det enda sättet att få ut skruven hel.

Fel av mig, aluminumpasta eller fett :brinnerup

Kan ju va lite hårdhænd att dynga på med en slagmejsæll på bromsvætskebeållaren.

Men håller med om att skruvarna dær ær gjorda av smør men testa med med en platt mejsæl.
Dom sitter inte så jækla hårt ændå sen byter du bara skruven.
Oket bak så tar du hylsa eller alternativt en ringnyckel på en insex då dom sitter jævligt hårt ibland. Mendom slæpper med lite kraft :tummenupp

Kan ju va lite hårdhænd att dynga på med en slagmejsæll på bromsvætskebeållaren.

Men håller med om att skruvarna dær ær gjorda av smør men testa med med en platt mejsæl.
Dom sitter inte så jækla hårt ændå sen byter du bara skruven.
Oket bak så tar du hylsa eller alternativt en ringnyckel på en insex då dom sitter jævligt hårt ibland. Mendom slæpper med lite kraft :tummenupp

Jo, men det är typ enda sättet att lossa dem.

Fast vad jag märkt så är det typ konan på skallen som fastnar.
De ggr jag borrat bort skallen så brukat man kunna peta ut resterna av skruven med fingrarna.

Insexen på bromsoket,på med en insexhylsa och ett fast hantag,spänn upp och ta en hammare/liten slägga och klappa på handtaget så bör det släppa.

Skruven i påfyllningen tar du antingen en slagmejsel och på samma sätt med handen spänner upp innan du ger den en liten smäll med hammaren,det andra alternativet är att ta en vanlig mejsel och göra på samma sätt,funkar nästan alltid det med.

Tricket är att inte segdra,sitter det så sabbar man oftast skallen då oavsett verktygets kvalité.

Henrik

För skruvar sittande i metall lönar det sig ofta att "skrämma" dem.
Dit med mejsel och knacka till lätt bakifrån med en hammare ett par gånger. Hjälper ofta mer än man tror för att bryta oxidskikten i gängor och mellan ytor.

Jag brukar borra bort skallen som sista åtgärd. Ta en borr som har större diameter än skruven. Sen när spänningen släpper går det nästan att gänga ut resten av skruven för hand.

Jag brukar borra bort skallen som sista åtgärd. Ta en borr som har större diameter än skruven. Sen när spänningen släpper går det nästan att gänga ut resten av skruven för hand.
Det värsta med det är dock att skallen är konad.

Tack för alla tips. Ska prova ikväll när jag kommer hem från jobbet

Insexen på bromsoket,på med en insexhylsa och ett fast hantag,spänn upp och ta en hammare/liten slägga och klappa på handtaget så bör det släppa.

Skruven i påfyllningen tar du antingen en slagmejsel och på samma sätt med handen spänner upp innan du ger den en liten smäll med hammaren,det andra alternativet är att ta en vanlig mejsel och göra på samma sätt,funkar nästan alltid det med.

Tricket är att inte segdra,sitter det så sabbar man oftast skallen då oavsett verktygets kvalité.

Henrik
Provade att ta en vanlig mejsel och knacka lite lätt men det gick inte alls.

Köpte fultemas slagskruvmejsel och 5min senare var skruven ur.
Stort tack för tipset om slagmejseln, aldrig hört talas om den tidigare :banana

Provade att ta en vanlig mejsel och knacka lite lätt men det gick inte alls.

Köpte fultemas slagskruvmejsel och 5min senare var skruven ur.
Stort tack för tipset om slagmejseln, aldrig hört talas om den tidigare :banana

Skönt att det funkade.

Glöm inte att smörja lite nu så det inte fastnar igen :tummenupp

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...