Skruvar som sitter hårdare än vad jag kan dra...

Något som borde finnas i varje garage!

http://www.screwgrab.com/

Köp hem en flaska för peanuts.. bra att ha pryl till 100%, sätt på en klick, ta i tills du spricker med hävarm eller liknande.. inga mer rund dragna muttrar..

Kan ställa upp med en klick, såg att du bodde i sthlm..

Skicka ett pm så löser det sig.

funkar det bra? Ska beställa hem en flaska.

Såna där försänkta insexsruvar är lömska. Dels suger det koniska sätet fast med tiden, dels har denna typ av skruvar en storlek mindre insexfattning än vad som är normalt för gängdiametern. Sitter de stumt är därför en slagmejsel med insexbits ett bra trick. Mycket lätt att kvadda insexfattningen annars, det gäller med andra ord att avbryta ev försök med förlängningsskaft om man känner att man är på gränsen.

Det är samma med insexsruvar med kullrig skalle, sk button head allen bolts, de har också en storlek mindre insexfattning än vad som är normalt för gängdiametern. Sådana som sitter lägre till höger på din bild.

Är det torx så orkar fattningen med mer vridmoment.

Själv skulle jag besiktiga med raceväxlat, bara att säga till innan hur växlarna ligger.
Så kan du ta itu med skruvarna sen.

Last edited:
Teoretiskt borde det väl kunna bli problem på ett heltypat fordon, vilket alla är efter 03/04 nån gång. Man får ju på ett sådant egentligen inte ens byta backspeglar till annan sort vilket med samma logik borde kunna gälla växellänkage. Visst kan man på vissa hojar vända det befintliga länkaget fast jag misstänker att det inte är fallet här.

Men visst är det fånigt och förhoppningsvis inget som en besiktningsman hackar ner på så länge man varnar innan provturen. Folk dyker ju upp med krasch och kinakåpor, utan backspeglar och en massa andra modifieringar utan att få nedslag på besiktningar även med heltypade fordon så det verkar som dom inte tar så hårt på dom reglerna...

Nu är det bara så att besiktningen syftar till att kolla om fordonet är trafiksäkert, inte om den uppfyller EU:s regler om helfordonsgodkännande.

kollade på videon och spetsen på stjärnmejseln gick av för att det satt så hårt. fick intrycket av att det stelnar som superlim.

Nope, det stelnar inte.. Det är små diamant formade partiklar som ökar friktionen mellan verktyget och skruven.

Även känt som diamantpasta.

Kan bara varmt rekommendera det! Billigt är det också!

Nope, det stelnar inte.. Det är små diamant formade partiklar som ökar friktionen mellan verktyget och skruven.

Även känt som diamantpasta.

Kan bara varmt rekommendera det! Billigt är det också!

Då hänger jag med :) verkar riktigt lovande då. Men som vanligt är jag skeptisk tills den dagen jag provat själv :D

Slagskruvmejsel som flera tipsat om är ett underskattat verktyg. Det har räddat mig många gånger, speciellt med fastsatta stjärnskruvar. Jula säljer en bra variant för en hundring ungefär. Den går att använda olika bits och även hylsor med.
Men till det du har där hade jag rekommenderat ett längre fast skaft med en insexhylsa på. Man får knacka dit hylsan ordentligt då det gärna runddrar annars.

läste att man inte kunde det...har jag blivit felinformerad (det är mycket möjligt)? Igen skulle bli gladare än jag om så var fallet!

Tack för snabbt svar btw.

+1 på besikta med ettan upp, tänk på att det är en hel del bågar med den växlingen original (gamla triumph bla). Dom som besiktat min hoj har sagt att dom är vana vid det...

Ta ett rejält runt dorn som minst täcker hela insexfattningen och ta en handslägga och ge på en rejäl smäll. Har du tur så kan du tom lossa skruven med fingrarna nu.
Funkar kalasbra verkligen. Speciellt till pluggar. Funkar även om du dragit åt skruvarna till bilens hjul för hårt. Ta bara en större hammare och ett större dorn.

Ta ett rejält runt dorn som minst täcker hela insexfattningen och ta en handslägga och ge på en rejäl smäll. Har du tur så kan du tom lossa skruven med fingrarna nu.
Funkar kalasbra verkligen. Speciellt till pluggar. Funkar även om du dragit åt skruvarna till bilens hjul för hårt. Ta bara en större hammare och ett större dorn.

Man ska inte underskatta våld. Det kan verkligen lösa problem. MEN var försiktig, det finns risk att man slår sönder andra grejer bakom, exvis aluöron som inte är så stabila. Alltså, se till att det ör väldigt stabilt bakom innan du slår.
Är gängen limmad, vilket det troligtvis är. Så hjälper tyvärr inte den sortens våld.

Mats

Jag har besiktigat raceväxlat sedan 2005 utan problem, det är bara att upplysa besiktningsmannen om det så att han inte växlar fel vid provkörningen.

Vad händer med kopparpasta i aluminium? :nyfiken.

Galvaniska strömmar, kan sätta sig ännu hårdare eller äta upp metallen.

Inte för att det har hänt mig, men å andra sidan har jag aldrig haft kopparpasta i alugängor, så.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back