Skruvar som sitter hårdare än vad jag kan dra...

guldrevolt

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Hoj
2010. BMW S1000rr
Tjena, skulle ändra min GP-växling till vanlig vilket kräver lite fix med fotpinnarna, man måste helt enkelt plocka bort dem MEN skrivarna som fotpinnarna sitter fast med sitter så IN I HELVETE (ursäkta min franska)..De måste bort då jag inte kan besiktiga den med GP-raceväxling, försökte dra tills fingrarna började blöda och då gav jag upp, :huvet

Är det någon som kan hjälpa mig med detta problem?

Jag bifogade bilden nedan för att visa vilken typ av skruv det gäller.

Bifogat

• photoproblem.jpg
    photoproblem.jpg
    238.3 KB · Visningar: 331
De sitter nog med loctite, pröva att värma upp dem ordentligt med en lite blåslampa, finns på Biltema.

Varför kan du inte besiktiga med raceväxlat menar du?

Ta ett rör eller annat som passar att fästa på nyckeln du använder så att du får längre hävarm. Använd ena handen till att trycka in nyckeln så att den inte slinter och den andra till att trycka på din hävstång.

läste att man inte kunde det...har jag blivit felinformerad (det är mycket möjligt)? Igen skulle bli gladare än jag om så var fallet!

Tack för snabbt svar btw.

prova att värma eller tryck dit ett bits/don som du slår på med hammare, därefter borde de lossna.

Varför kan du inte besiktiga med raceväxlat menar du?

Teoretiskt borde det väl kunna bli problem på ett heltypat fordon, vilket alla är efter 03/04 nån gång. Man får ju på ett sådant egentligen inte ens byta backspeglar till annan sort vilket med samma logik borde kunna gälla växellänkage. Visst kan man på vissa hojar vända det befintliga länkaget fast jag misstänker att det inte är fallet här.

Men visst är det fånigt och förhoppningsvis inget som en besiktningsman hackar ner på så länge man varnar innan provturen. Folk dyker ju upp med krasch och kinakåpor, utan backspeglar och en massa andra modifieringar utan att få nedslag på besiktningar även med heltypade fordon så det verkar som dom inte tar så hårt på dom reglerna...

jag skulle:

1. värm upp med blåslampa
2. använd hävarm
3. OM du behöver slå med hammare kör sk taktrytmen dvs, en snällt slag först sen därefter lite hårdare, en snällt slag därefter lite hårdare etc..

Just såna dära skruvar brukar ärga fast satan. Bara längre hävarm så alla säger. Sen en klick kopparpasta till nästa isärskruvning.

Värme och spärrskaft så borde det lossna.
Jag besiktade förra sommaren med raceväxlat utan problem, varnade bes-mannen innan...

Vet inte om det är min dator men jag kan inte se om det är torx eller misshandlad insex?

Vad skruvar du med? Ett tips (förutom värme och knackande) är att använda bitshylsor, typ dessa; http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Hylsor-adaptrar-och-forlangare/Losa-insexhylsor-12-10190/

Med vanliga "L-nycklar" är det lätt att misshandla fattningen. Gillar inte de där skruvarna, kunde gott vara en storlek större i fattningen.

Nödlösningen är dessa "insexhylsor" och mutterknack, varning för att det brutala i tillvägagångssättet kan haverera skallen = obra.

Håller med GubbLasse då denna är en underbar uppfinning!

Men om du vill försöka med spärrskaft så måste du ha förlängning för att få kraft. Min gamla teknologilärare sa alltid "det du förlorar i längden vinner du i kraften!" = längre hävarm mer kraft! passa bara så att ditt spärrskaft ger upp före skruven. Värme och våld brukar lossa dem innan också

Tack för alla bra förslag, ska nog införskaffa mig en blåslampa och bits, verkar som det är den lösningen som flest ger, sitter ju tyvärr med en L-nyckel idag och jag antager att det inte är optimalt. Dock kanske jag inte behöver dra bort dem om nu besiktningsmannen säger OK på raceväxlat.

Tack för alla svar man kan alltid lita på gubbarna på SH! :tummenupp

L-nycklar är bara skit om skruvarna sitter lite, väldigt lätt att man bryter ur nyckeln ur hålet.

Spärrskaft med bits/hylsa på en förlängare är bättre för då kan man hålla upp förlängaren så bits/hylsan är i rät vinkel mot skruven.

Mutterdragare med inställbar kraft och bits/hylsa är bäst för då behöver man inte vrida och hålla koll på vinkeln samtidigt, har man sedan en slagskruvmejsel som man tar bitshållaren från och sätter på knackaren går inte ens trilskande spår/stjärnskruvar säkra.

Tack för alla bra förslag, ska nog införskaffa mig en blåslampa och bits, verkar som det är den lösningen som flest ger, sitter ju tyvärr med en L-nyckel idag och jag antager att det inte är optimalt. Dock kanske jag inte behöver dra bort dem om nu besiktningsmannen säger OK på raceväxlat.

Tack för alla svar man kan alltid lita på gubbarna på SH! :tummenupp

ett annat sätt du kan göra om du inte orkar fixa annat så kan du helt enkelt vända på L-nyckeln och stoppa in den. Ta sedan en rörtång utan dess like och dra...bara ett tips men ser hellre att du kör med spärrskaft eller liknande.

Något som borde finnas i varje garage!

http://www.screwgrab.com/

Köp hem en flaska för peanuts.. bra att ha pryl till 100%, sätt på en klick, ta i tills du spricker med hävarm eller liknande.. inga mer rund dragna muttrar..

Kan ställa upp med en klick, såg att du bodde i sthlm..

Skicka ett pm så löser det sig.

74098.jpg

30961_500x300_-1.jpg

Ledhandtag-1413.gif

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back