Skruvar i mjukt material?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Tjo! Finns det skruvar att köpa som är gjorda i något mjukt material? T.ex magnesium eller en svag aluminiumvariant? För så här är det, jag har när jag mosade sönder R1an fått lov att behålla resterna av ett par skruvar i ramen som ett sätt att förstärka skiten lite. Borrar jag upp det ytterligare minskar jag på ramens gods. Det vill jag inte.

Behöver hitta skruvar i M8 storlek, cirka 4-5 cm långa.

Originalskruvarna är gjorda som så att de ska gå av under hård påfrästning istället för att låta ramens fästen gå sönder.

skitsamma att det är dyrt... vart kan jag hitta?

EDIT: det är bultarna för att hålla fast bakramen.

Last edited:
Hm...låter knepigt.. Var ska de sitta? Och vad ska de hålla fast?

JAg kan tänka mig vanliga 8.8 skruvar som man svarvar/slipar en midja på som försvagning. Billigt och lika funktionellt. (det är ju bla så man gör med blindskruv som ska kunna gå av)

Jag förstår heller inte. Alubult är ju betydligt mkt klenare dock, frågan är hur mkt klenare du vill ha. Om inte annat kan jag springa iväg till järnhandeln o köpa skruvar åt dig för dom jag köper går alltid av :gnissla

Edit: Du kan ju fundera på att ta bort den här tråden innan du sätter ut säljes-annonsen sen :hihi

Kan du inte svetsa lite "egna" förstärkningar på ramen och dra ur dom gammla trasiga resterna ?

A just ja, de håller alltså bakramen på plats.

vill alltså helst inte ha metall... men visst, sista utväg vore ju metall med försvagning.

HanneZ skrev:
2262546
Edit: Du kan ju fundera på att ta bort den här tråden innan du sätter ut säljes-annonsen sen :hihi

varför? hojen kommer när den är klar vara finare än den var förut. :)

Olsson skrev:
2262548 Kan du inte svetsa lite "egna" förstärkningar på ramen och dra ur dom gammla trasiga resterna ?
jag svetsar inte på ramen såvida jag inte behöver det.

Det finns ju skruvar i nylon, dvs. ett plastmaterial, det kanske kan vara något? Vet inget om vart du hittar dom tyvärr. :va

Du kan väl slänga upp en bild på problemet, kanske någon kommer på en smart ide :tummenupp

Edit: kom på att på min ktm 450sxs satt det alu bult i gaffelkronorna M8 kommer inte ihåg vad det var för stigning dock

Last edited:
Swedie skrev:
2262555 A just ja, de håller alltså bakramen på plats.

vill alltså helst inte ha metall... men visst, sista utväg vore ju metall med försvagning.

Ok, jag förstår. Men menar du att originalskruvarna är eftergivliga och SKA kollapsa vid en krasch? (tror det är bonnstål i de skruvar som håller min bakram på plats i huvudramen).

Som sagt gör du ett instick i skruven på en M8 just under skruvskallen (så den går av en bit ut ur godset den sitter i, och sedan går det ju lätt att få tag i den stumpen med en rörtång efter din nästa krasch ;)) så kan du ju ex.vis lämna en kärna på säg 3mm det lär räcka. (har inte Karlebo handbok här men skulle tro att en 3mm 8.8 håller för 1 ton dragkraft ca)

Dr.Bike skrev:
2262544 ....
JAg kan tänka mig vanliga 8.8 skruvar som man svarvar/slipar en midja på som försvagning. Billigt och lika funktionellt. (det är ju bla så man gör med blindskruv som ska kunna gå av)

Det måste väl vara rätt sätt? En mjuk skruv lär ju innebära en mjuk skalle och då är det inte roligt längre.... lite regn+lite ärg+en veckas vila= borrmaskin fram....

det som sitter nu är som sagt en bult av svag alumetall. pulverform... typ. svårt och förklara då jag inte vet det rätta namnet. ska se om jag kan ta kort ikväll på besväret.

Gustav O skrev:
2262601 Du kan inte gänga om hålen i ramen för då blir de för svaga? :va?
jag måste göra hålet större, och kommer därmed gå från M10 till M12 troligen. Jag anser att då minskar jag godset för mycket att nästa gång kommer jag slita loss ramfästet istället för att bryta på det "naturliga" sättet.

Swedie skrev:
2262608 jag måste göra hålet större, och kommer därmed gå från M10 till M12 troligen. Jag anser att då minskar jag godset för mycket att nästa gång kommer jag slita loss ramfästet istället för att bryta på det "naturliga" sättet.
Helicoil eller liknande funkar inte heller?

Gustav O skrev:
2262611 Helicoil eller liknande funkar inte heller?
borde väl finnas helicoil i den storleken. Fast man måste ju köpa typ hela kit för att få lite helicoils nuförtiden. Någon här som har helicoils i storleken M10 att skänka / sälja?

fast iaf så är det ju så att helicoils kräver att man borrar upp hålen. Hålen just nu är ju inte direkt raka och enkla att få raka igen i den storleken som det behövs borras i (vilket är?).

Swedie skrev:
2262635 borde väl finnas helicoil i den storleken. Fast man måste ju köpa typ hela kit för att få lite helicoils nuförtiden. Någon här som har helicoils i storleken M10 att skänka / sälja?

fast iaf så är det ju så att helicoils kräver att man borrar upp hålen. Hålen just nu är ju inte direkt raka och enkla att få raka igen i den storleken som det behövs borras i (vilket är?).
Jag kan ta med min Helicoil-sats till Sviestad imorgon så lämnar du den vid tillfälle, B-racet tex. Tror det finns M10 i den, är inte hundra men tror det. Jag har även borr i rätt dimensioner för de olika storlekarna på gängtappar som följer med.
Själva gängorna kostar ju inte mycket så en 100-lapp är väl ok, det är fyra fästen va?.

Gustav O skrev:
2262641 Jag kan ta med min Helicoil-sats till Sviestad imorgon så lämnar du den vid tillfälle, B-racet tex. Tror det finns M10 i den, är inte hundra men tror det.
Själva gängorna kostar ju inte mycket så en 100-lapp är väl ok.
Vore schyst. Har du även borren för M10-gängor? Det är en halv storlek större va?

Ett annat alternativ är ju att ta en bit aluminiumstång av lämplig diameter (eller svarva så den blir det), och köra med gängsnitt. Skruvskallen kan antingen vara tjockare aluminiumgods eller två st muttrar j-igt hårt åtdragna mot varandra (eller med stark Loctite, jämför den tråden ;-)).

Iofs försöker jag undvika spårskallar så gott det går, men det är ju lätt att fixa ett spår mha en Dremel.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg