skruva loss en skruv

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
tänkte jag skulle offra en timme av mitt liv för att byta bromsvätska, men jag får inte loss locket till bromsvätske-behållaren. Jag har en bra mejsel som passar spåret perfekt men skruvarna rör sig inte. spåren har börjat runda sig lite efter att jag har hållt på nån halvtimme. Jag har sprutat på 5.56, knackat lite på locket, smekt mototcyckeln och sagt hur mycket jag tycker om henne men hon vill fortfarande inte öppna sig. Någon som har ett hett tips på hur man lättast får loss skruvfan!

mvh Micke

Ta kort på locket.

Ta en stor poligrip, eller två o vrid på. Funkar galant tror jag nog.

Borra bort skallen, ta bort locket och dra loss skruven med en poligrip.
Tar inte många minuter och det funkar alltid

2 försänkta stjärnskruv tillverkade av mozarella eller annan mjukost..?

Knacka med en hammare och dorn på skruvskallen..
funkar inget annat så borrar du ur skruvskallarna..

/B

Ingel skrev:
tänkte jag skulle offra en timme av mitt liv för att byta bromsvätska, men jag får inte loss locket till bromsvätske-behållaren. Jag har en bra mejsel som passar spåret perfekt men skruvarna rör sig inte. spåren har börjat runda sig lite efter att jag har hållt på nån halvtimme. Jag har sprutat på 5.56, knackat lite på locket, smekt mototcyckeln och sagt hur mycket jag tycker om henne men hon vill fortfarande inte öppna sig. Någon som har ett hett tips på hur man lättast får loss skruvfan!

mvh Micke

Du ska ha upp en vanlig spår/stjärnskruv??

Gör så här; ta en bra mejsel som passar BRA i skruven, ingen halvsliten...
Sätt den i skruvspåret, klipp till bestämt på mejseln med en hammare ett par ggr.

Nu borde det gå galant. Skulle det vara så att det iallafall slinter kan du ta lite ventilslippasta på spetsen av mejseln (ger bra grepp) och prova igen.

pw skrev:
Du ska ha upp en vanlig spår/stjärnskruv??

Gör så här; ta en bra mejsel som passar BRA i skruven, ingen halvsliten...
Sätt den i skruvspåret, klipp till bestämt på mejseln med en hammare ett par ggr.

Nu borde det gå galant. Skulle det vara så att det iallafall slinter kan du ta lite ventilslippasta på spetsen av mejseln (ger bra grepp) och prova igen.

Slagskruvmejsel från templet för 40spänn, sen måste man inte tjonga på det hårdaste man kan utan lite lagom, ventilslippasta är asbra! :D

Stjärnskruv, i två av stjärnornas hörnor, nr 1 och 3 så filar man ut så det blir öppet, sedan slår man med huggmejsel samtidigt som man vrider ...

Så där! gick ju alldeles utmärkt! Hur lagar jag skruvarna? :confused:

(skoja bara)

Då är det bara att fiska upp allt bös och börja pumpa :banana

Här kommer lite bilder på behållare och cyckel

Bifogat

• P0110_214432.jpg
    P0110_214432.jpg
    15 KB · Visningar: 535
  • P1225_145825.jpg
    P1225_145825.jpg
    18.6 KB · Visningar: 533
UrbanTiger skrev:
Menar du allvar att du inte gjorde rent innan du lyfte på locket :huvet
Den hårda vägen är den rätta vägen tydligen :4skrika

Det löste sig ganska lätt, bara ta en liten magnet och suga upp
(jag gjorde rent så gott jag kunde inna jag lyfte :) )

Köpte du stunt hojen som va till salu bla här för 6000.-?

Ta ett dorn och slå mitt på skruvskallen HÅRT!

Ta din megastarka skruvdragare och fixa ett sjysst bits + bitshållare.

Slå i bitsen med hammare/slägga återigen stena-hårt.

Dra loss med skruvdragaren och verkligen häng dig på skruvdragaren, så att du inte runddrar.

Lossnar det inte köper du en större skruvdragare, finns Hitachi för ungefär 5 lök :tummenupp

Runddrar du skruven nu borrar du ett litet hål typ 2-3 mm i mitten och slår i ett torx bits som du lossar med din mega feta skruvdragare.

Går det inte borrar du av skallen helt och försöker pilla ut gängan med en tång.

Går inte det svetsar du på en mutter och skruvar ur gängan.

Det är allt jag blivit upplärd med under mina stunder som mekaniker. =)

Ingel skrev:

mvh Micke
du får nog smeka lite till å köpa lite godis till na..

haha. roligt o se ens hoj gå runt bland SH's medlemmar... lol. Hoppas 12-skrapan jag gjorde fungerar fortfarande. Drevet är ok oxå? Oljeöverflödesfunctionen funkar oxå vid 12or o sånt?

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...