Skruva egna dubbdäck...

Jesperponken

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg 650SM -04 Nu med enduro fälgar på!
Är det någon som gjort det? Vad ska man ha för skruv och så? Vad mer ska man tänka på? Har hört att det är viktigt att sätta skruvarna i mönster så att det spårar.

Någon som har någon erfarenhet eller åsikter? Funkar det?

/Jeppe
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Glöm det.
Har du råd med ny hoj men inte med riktiga dubbdäck? :confused:
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
SM 570 RR skrev:
Glöm det.
Har du råd med ny hoj men inte med däck? :confused:

Lika sträv som vanligt... Men det ligger något i det, vissa verkar inte dra sig för fulmek där man inte ens räknar en hudralapp i timmen för sitt jobb.
Jag vet inget om att dubba själv men utan vettig utrustning låter det verkligen som att uppfinna hjulet (igen). IMHO :D
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
von reisen skrev:
Lika sträv som vanligt... Men det ligger något i det, vissa verkar inte dra sig för fulmek där man inte ens räknar en hudralapp i timmen för sitt jobb.
Jag vet inget om att dubba själv men utan vettig utrustning låter det verkligen som att uppfinna hjulet (igen). IMHO :D

Ja vafan :D
Lägga ner en jävla massa jobb så blir det bara skit i alla fall.
Bara snåla bönder som håller på med sånt.
Köp ett par nya endurodubb eller finndubb så håller dom i flera säsonger(endurodubben) om man åker is.
 

Jesperponken

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg 650SM -04 Nu med enduro fälgar på!
OK

Ville bara kolla om det var någon som hade erfarenhet av det. Har hört folk som gjort det å deras åsikt var mer åt det possitiva hållet.

Klart att man kan lägga pengar på riktiga däck, men så som jag hade hört innan så var det inte svårt att göra det å det kostar ju inget. Så varför slösa pengar. Men ni säger att det bara blir skit utav det, så då har man ju ingen lust att sitta massa timmar i garaget å jobba, om det ändå inte håller.

/Jeppe
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Jesperponken skrev:
OK

Ville bara kolla om det var någon som hade erfarenhet av det. Har hört folk som gjort det å deras åsikt var mer åt det possitiva hållet.

Klart att man kan lägga pengar på riktiga däck, men så som jag hade hört innan så var det inte svårt att göra det å det kostar ju inget. Så varför slösa pengar. Men ni säger att det bara blir skit utav det, så då har man ju ingen lust att sitta massa timmar i garaget å jobba, om det ändå inte håller.

/Jeppe

läste du på länken jag la in?

det funkar skitbra för enbart isåka, en del jobb men väldigt billigt!
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Jesperponken skrev:
Är det någon som gjort det? Vad ska man ha för skruv och så? Vad mer ska man tänka på? Har hört att det är viktigt att sätta skruvarna i mönster så att det spårar.

Någon som har någon erfarenhet eller åsikter? Funkar det?

/Jeppe


Jag och en kompis gjorde dubbdäck förra vintern.
Vi förborrade och skruvade i montage skruv 40 eller om det var 35 mm långa.
Fästet var riktigt bra på ren is, var det lite snö på isen hade man bra mycket bättre fäste än med endurodubb.
Man ska endast köra på is med dessa, blir skruvarna minsta trubbiga har man fäste som är lika med noll.
 

Bifogat

  • Full dubbat.JPG
    Full dubbat.JPG
    47.9 KB · Visningar: 605

PEPPER

Anpassa farten efter hastigheten.
Gick med
16 May 2004
Ort
Gefle
Hoj
KTM EXC 450 -05
Såg detta på ett annat forum, prova detta



Joakim Axelsson tipsar hur man kan göra ett eget dubbdäck eller snarare ett bultdäck :)

• Ta en 6 mm borr och borra rakt igenom alla gummidubbar på däcket.
• Ta sedan och skruva i en maskinskruv M5x30 från insidan.
• På med lite "Blå" Loctite och lås med muttern.
• Dra fast lite lagomt hårt så att muttern och skruvskallen sjunker in lite i däcket (på dubb & insidan).

Kostar ca 150 kr.

Ett billigt alternativ till "riktiga" dubbdäck.

Inskickat av Joakim Axelsson / 2002-11-28.
 

Bifogat

  • Egentillverkat dubbdäck.doc
    107.5 KB · Visningar: 226

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Torsås
Hoj
03, Honda CB 1300
Jesperponken skrev:
OK

Ville bara kolla om det var någon som hade erfarenhet av det. Har hört folk som gjort det å deras åsikt var mer åt det possitiva hållet.

Klart att man kan lägga pengar på riktiga däck, men så som jag hade hört innan så var det inte svårt att göra det å det kostar ju inget. Så varför slösa pengar. Men ni säger att det bara blir skit utav det, så då har man ju ingen lust att sitta massa timmar i garaget å jobba, om det ändå inte håller.

/Jeppe


Jag har ingen erfarenhet med egen gjort isdäck,,,men nu i veckan så gjorde jag ett eget "spik däck".
jag använde M8 bult med bricka på in å utsidan av däcket å loctite på mutter.
Bult utstick ca:20-25mm :hihi ... det var till en kawa kx 250cc,,provade att köra på en åker, alltså det greppet var inte å leka med :tummenupp .
det gick knappt att få den till att speka i gräset, det blev bara bakslang :gnissla . det var så pass bra grepp att däcket gärna ville snurra i fälgen, så skulle du göra så å spetsa till bultarna så har du nog ett suveränt isdäck till ett budgetpris,,, köpte härdade bultar på stenametall! :tummenupp
 

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Torsås
Hoj
03, Honda CB 1300
SM 570 RR skrev:
Glöm det.
Har du råd med ny hoj men inte med riktiga dubbdäck? :confused:

det handlar inte alltid om att ha råd eller inte,,, :fatta!
att man kan göra det själv å åka ifrån er som vill glänsa med att jag har banne mig råd med nya frabriks grejer e ganska tillfredställande, :tuttar
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
tros-kaffe skrev:
det handlar inte alltid om att ha råd eller inte,,, :fatta!
att man kan göra det själv å åka ifrån er som vill glänsa med att jag har banne mig råd med nya frabriks grejer e ganska tillfredställande, :tuttar

Att åka med nya dubbdäck är väl knappast att glänsa :va
Men kom gärna och åk isbana i vinter med dina bultdäck och åk ifrån oss med finndubb. :tuttar
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
tros-kaffe skrev:
det handlar inte alltid om att ha råd eller inte,,, :fatta!
att man kan göra det själv å åka ifrån er som vill glänsa med att jag har banne mig råd med nya frabriks grejer e ganska tillfredställande, :tuttar

Som sagt riktiga grejer är inte att glänsa. Fulmek är och förblir fulmek. :tomten
 

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Torsås
Hoj
03, Honda CB 1300
SM 570 RR skrev:
Att åka med nya dubbdäck är väl knappast att glänsa :va
Men kom gärna och åk isbana i vinter med dina bultdäck och åk ifrån oss med finndubb. :tuttar




okey vart?
jag antar utmaningen :blah
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top