Skruv "stannar" inte!

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Jag har just kontrollerat valve clearence och bytt head gasket (2) på min GSX-R750 '88.
När jag började sätta i skruvarna (5) upptäckte jag en av dom inte "stannar", när det börjar bli tajt "släpper" den och skruven blir "lös" igjen...
:(

Jag försökte att byta skruv med samma resultat. Altså det är nått fel med "hålet". Resten fungerade (7/8). Vad kan jag gjöra?

Hoppas ni förstår vad jag menar..
:crash

B-2%20Cylinder%20Head%20Cover%20(Model%20J-K).jpg
 
bara till att gänga om :hihi
 
Hände samma sak på min gsxr -98. 2 Ventilkåpsbultar bara snurrade runt. Gängorna sitter i kamaxelöverfallet, samma på din? Av med det sen in till verkstan med det, 200 pix fattigare men det sitter mkt bra nu. Använder samma bultar som innan.
 
Gängen som är pajj, har du tur kan du köpa en gängtapp i samma storlek. Annars blir det till att helicoila(nya stålgängor). Det blir inte roligt.
 
Å herregud, jag tror jag börjar gråta...
Gjängorna sitter i "cylinder head assy" (1), måsta jag ta av hela den och ta med på verkstad.. Kan jag inte gjänga om själv, vad heter verktyget man behöver på engelska?

Helicoila, förklara, dyrt etc..??

:gråta
B-4%20Cylinder%20Head%20(Model%20J-K).jpg
 
åk till närmaste mekaniska verkstad så fixar dom det där för en påse bullar.
 
Avanti skrev:
2141067 Å herregud, jag tror jag börjar gråta...
Gjängorna sitter i "cylinder head assy" (1), måsta jag ta av hela den och ta med på verkstad.. Kan jag inte gjänga om själv, vad heter verktyget man behöver på engelska?

Helicoila, förklara, dyrt etc..??

:gråta
B-4%20Cylinder%20Head%20(Model%20J-K).jpg
helicoila är en stålgänga ,man borrar upp det befinliga hålet med ett större borr som är med helicoilasatsen och så gängar man om hålet och skruvar i helicoila och vips så kan man skruva i den gammla skruven
helicoila är väldigt dyrt tror att en sats går på en tusing
 
Du har tur i oturen, enl den bilden så sitter iaf gängan i kamaxelöverfallet.
Helicoil=man gängar upp med en special gängtapp och drar i en stålspiral som bildar rätt gänga.

Edit: skruven i pos 6 sitter iofs i toppen men det var inte den som var trasig va?
Det ser iofs ut att vara dåligt med gods i kamaxelöverfallet så det är tveksamt om det fins plats nog att helicoila, tyvärr.
 
Last edited:
som en del redan har sagt så sitter ventilkåpsskruvarna i kamaxelöverhängen.
Hände samma sak på min 750 ef och för att inte störa kammarna för mycket så tog jag 2 överfall från varje kam, gick iväg till mc mek som gjorde helicoil. Det blev skitbra, kom bara ihåg att dra med rätt moment och akta de eventuella bultar som är "ihåliga", de är svindyra.
 
Hålet med dårliga gjängor kan sees på bilden.
Tror ni det är möjligt att fiksa själv om jag kjöper en gjängtapp?

Bara för säkerhets skuld, det är en sånn vi pratar om..?
gangtapp.jpg

GSM_980001.jpg


Maciver skrev:
2141209
Hände samma sak på min 750 ef och för att inte störa kammarna för mycket så tog jag 2 överfall från varje kam, gick iväg till mc mek som gjorde helicoil. Det blev skitbra.
Hur mycket kostade det?
 

Bifogat

  • B-4 Cylinder Head screw.gif
    B-4 Cylinder Head screw.gif
    65.2 KB · Visningar: 43
Avanti skrev:
2141225 Hålet med dårliga gjängor kan sees på bilden.
Tror ni det är möjligt att fiksa själv om jag kjöper en gjängtapp?

Bara för säkerhets skuld, det är en sånn vi pratar om..?
gangtapp.jpg

GSM_980001.jpg



Hur mycket kostade det?

Om skruven släpper så är de gamla gängorna stukade eller utdragna. Inga tappar i världen hjälper mot det. Sätt i HeliCoil, det är det bästa sättet att fixa det på.
Be någon verkstadskunnig hjälpa dig eftersom det framgår att du inte har någon större erfarenhet själv.
 
Japp thats what were talking about. Lite surt att leda/köra hojen på släp till verkstan, men de är inga problem att fixa utan att plocka bort toppen. Kostar kanske en tvåhundring (i sverige)

edit: De är väl ventilkåpsskruvarna vi snackar om, eller?
 
Orkar du inte mecka för tillfället kan du kladda på silikonpackning (efte att ha avfettat) och låta det härda över natten - det håller över sommaren.
 
Tusen tack grabbar, jag åker på verkstaden på måndag.

Helicoil it is.

andersbrink: skal fundera på saken efter att jag har snackat med min mekaniker.
vad borde jag använda för att avfetta?
 
Avanti skrev:
2141225 Hålet med dårliga gjängor kan sees på bilden.
Tror ni det är möjligt att fiksa själv om jag kjöper en gjängtapp?
Hur mycket kostade det?
(Ser att Anders Brink han lite före :) )

Okej, det var ju inget kul.
Att bara använda en gängtapp gör ingen nytta när godset är skadat, det är helicoil eller insatshylsa som gäller.

Inte för att du skall göra det här permanent men för att kunna ta dej till verkstad så kan du lägga på lite packningssilikon på ventilkåpspackningen där skruven ska sitta och dra med övriga skruvar, samma sak med skruven, lite silikon på undersidan av skallen så att den sitter kvar och håller tätt.

Oftast är det inte så djupt gods just där så det kan bli svårt att få rum med helicoil, då kan en hylsa fungera bättre.

Om man inte har något av dessa men verktyg och tålamod så kan man välja en större skruvdimension, gänga upp till den och sedan borra och gänga rätt gänga i den.
Man kan även tillverka en helt ny skruv som har en dimension större gänga och gänga motsvarande i toppen.
Jag kan tänka det är M6 gänga och M8 blir för stor för godset i toppen, då är det M7 som gäller men den är inte standard, då kanske du måste välja en annan gängtyp som kan fungera.
 
Avanti skrev:
2141267
andersbrink: skal fundera på saken efter att jag har snackat med min mekaniker.
vad borde jag använda för att avfetta?

Avfettning/t-sprit/thinner/aceton eller liknande

lös det permanent istället
 
Tur att det kom någon som vågade ge tipset med att skita i o laga och bara täta med packningsklet..

Känns otroligt överarbetat att hålla på o gänga om o grejja när det går fint o klåpa ihop det med lite packningssilikon.

Ni har ju för fan perfekt hojväder där hemma i sverige, inte hålla på o va seriös i onödan då! Ut o åk hoj istället!
 
Jag körde min förrförra hoj ganska länge med skabblagning - jag drog skruv+mutter och två brickor med o-ringar mellan för att täta hålet i kåpan. De andra skruvarna som går ner i överfallen tätar redan så det räcker ändå.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top