Skruv i bakdäcket

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Hejsan,

Har kört på en skruv som satt sig hela vägen in i mitten på bakdäcket :huvet Gissar att den är 3-4 cm lång. Skruvar jag ut den börjar det pysa försiktigt när den är helt ute, så jag har helt enkelt skruvat i den igen :tungan

Däcket läcker inte, har kollat däcktryck ett par dagar, men jag förstår ju att det inte är en hållbar lösning. Frågan är om jag vågar köra så här säsongen ut. Jag övningskör, så det handlar inte om några extrema hastigheter eller bankörning, men skulle en lagningssats från Biltema eller liknande kanske vara ett bättre alternativ till skruven? :va

Skruven är en M3 med torqueskalle, så om någon saknar en sådan kan ni komma och hämta den i utbyte mot ett nytt bakdäck :banana

Tacksam för tips!

Sara

Risken med att låta den sitta kvar är ju att den kryper ur av cetrifugalkraften och i värsta fall trycks in snett igen när hjulet snurrar så att däcket trasas sönder mera.
Som sniklösning skulle Jag skulle nog dragit ur den och tryckt i en lagningsplugg enligt konstens alla regler.
Bästa lösningen är såklart att byta till ett nytt däck, om ekonomin inte tillåter kan man kanske "få" ett begagnat däck med lite mönster kvar på en gummiverkstad så man kan köra säsongen ut?

Jag fick en dubb eller nått skit i mitt bakdäck innan man skulle köra en bandag, ung och dum som man är tänkte ja "shit vad coooolt nu kan ja burna upp detta och kränga på ett nytt däck" sagt och gjort:tummenupp

Med facit i hand, :dummer:dummer:dummer.

Gör inte den lösningen.. Jag hade bytt, bara vetskapen om att en "metallbit" sittande där och kan åka ut (om man inte lagar) kan få värre konsekvenser! :)

Hej!

Råkade själv samma sak tidigare i år, fick en grov spik i bakdäcket (tror iofs att en m3 är grövre). Bakdäcket hade långt kvar pensionering så jag ville inte köpa ett nytt. Läste runt här på SH och kom fram till att låta en däckfirma plugga däcket, kostade 300 spänn. Dagen efter så körde jag SMC-kurs och bakdäcket har som mest rullat i 220 blås.

Med andra ord, hade jag varit du så hade jag låtit en däckfirma lagat däcket med plugg. En biltema/jula-plugg ska en enligt vad jag läste mig till vara en sämre lösning då man pluggar utifrån och in.

Tänk på två saker. 1. Vissa däckfirmor vill inte plugga däck och dom som gör det tar inget ansvar för lagningen. Om dom vill plugga däcket så brukar dom föredra/vilja att du kommer med däcket löst.

Hoppas infon är till nytta:)

Jag hade satt i en plugg inköptä på biltema:-)

Tack, det svaret gillar jag :)

Risken med att låta den sitta kvar är ju att den kryper ur av cetrifugalkraften och i värsta fall trycks in snett igen när hjulet snurrar så att däcket trasas sönder mera.
Som sniklösning skulle Jag skulle nog dragit ur den och tryckt i en lagningsplugg enligt konstens alla regler.
Bästa lösningen är såklart att byta till ett nytt däck, om ekonomin inte tillåter kan man kanske "få" ett begagnat däck med lite mönster kvar på en gummiverkstad så man kan köra säsongen ut?

Bra tips, tack! Ska kolla upp det!

Jag fick en dubb eller nått skit i mitt bakdäck innan man skulle köra en bandag, ung och dum som man är tänkte ja "shit vad coooolt nu kan ja burna upp detta och kränga på ett nytt däck" sagt och gjort:tummenupp

Med facit i hand, :dummer:dummer:dummer.

Gör inte den lösningen.. Jag hade bytt, bara vetskapen om att en "metallbit" sittande där och kan åka ut (om man inte lagar) kan få värre konsekvenser! :)

Uhhh... fy fan. Är precis det där jag är rädd för :gnissla Det blir till att krypköra bort till Biltema idag :tungan

Hej!

Råkade själv samma sak tidigare i år, fick en grov spik i bakdäcket (tror iofs att en m3 är grövre). Bakdäcket hade långt kvar pensionering så jag ville inte köpa ett nytt. Läste runt här på SH och kom fram till att låta en däckfirma plugga däcket, kostade 300 spänn. Dagen efter så körde jag SMC-kurs och bakdäcket har som mest rullat i 220 blås.

Med andra ord, hade jag varit du så hade jag låtit en däckfirma lagat däcket med plugg. En biltema/jula-plugg ska en enligt vad jag läste mig till vara en sämre lösning då man pluggar utifrån och in.

Tänk på två saker. 1. Vissa däckfirmor vill inte plugga däck och dom som gör det tar inget ansvar för lagningen. Om dom vill plugga däcket så brukar dom föredra/vilja att du kommer med däcket löst.

Hoppas infon är till nytta:)

Hej!

Åh, men ja detta är kanske en bättre lösning, ska ändå lämna in hojen nästa vecka och byta packningarna i framgaffeln (läcker lite olja), då kan han kanske fixa detta också...

Har den gått rakt in och det är ett frächt däck så plugga det.
I alla trådar som lyfter detta ämne finns alltid en massa personer som "har hört" eller på annat sätt "vet" att däcket kommer explodera när du kör iväg med det.
Jag har pluggat med biltemasats efter skruv mitt i däcket, det fungerade de 600mil däcket hade kvar.
Har låtit däckfirma plugga med likadan plugg vid annat tillfälle när en spik hade hittat in och det däcket hade jag inte heller några problem med.
jag har ett flertal kompisar som kör/kört med pluggade däck och vi har aldrig vart med om att det hänt något skit.
Enda gången det inte funkade var när jag kört på glas. Försökte gräva ur det men hålet men fick det inte tätt.

Kör inte mer med skruven i hålet!

// Johan

Last edited:
Tjo jag körde på en spik i mitten på säsongen och åkte ner till en däckfirma i Mölndal.
Dom plockade av hjulet från hojen å lagade med plugg inne från och har säkert rullat en 400-500mil på det däcket utan problem.
Vet ej om jag hade litat på biltema saker å att jag hade gjort det rätt.. men det är klart värt en 400kr på en däck firma så dom fixar det.

Tack för alla tips! Det slutade med en biltemalagning trots allt, det kändes lite sådär precis efteråt, "ska det där gegget verkligen hålla..." :gnissla Men har kört hela dan nu och det ser jättefint ut, känns som en helt ok lösning.

Tänkte först lämna in den men de ville (som någon skrev också) ha bakdäcket avplockat om jag inte ville lägga ytterligare 300 spänn på att låta dom göra det, och då började jag fundera på vad ett helt nytt däck kostar... och kom fram till att jag gör en budgetlagning nu och satsar på nya däck till nästa säsong :)

Trådlyft :yoparty

Ny säsong, nya prylar genom däcket och ny fråga :tungan

Förra punkan lagade jag med biltemagegg och det fungerade bra. Idag bestämde sig någon bilventil(?) för att hälsa på mitt nya pilot power som precis fått sån tunn jämn fin slityta :huvet och jag har bankörning på måndag.

Ni förstår vart detta leder. Jag tror inte någon skulle våga säga det är ok köra bana med lagad punka (jag har ett lagningskit, sånt gegg), däremot verkar det som om de som strikt avråder gör det på basis att deras polares farfars moster känner nån som hört det kan vara farligt. Medans de som faktiskt testat säger de inte haft problem med det.

Kan någon utav egen eller åtminstone andrahandserfarenhet berätta hur illa det kan gå vid bankörning med lagad punka? :gnissla

Jag har kört bana med pluggade däck ett antal gånger och har aldrig haft problem. Och jag är snabb nog för att däcken ska bli rejält varma och knådade om man säger så.
Dessutom har jag hjälpt flera deltagare plugga däck inför/under bandagar/kurser utan problem. Enda gången det inte har hållit var en gång när hålet inte var runt och då började det läcka det direkt efter pluggningen, inte under dagen.

Nu kör jag BMWs lagningssatser och inte Biltemas men det funkar ungefär likadant.

Jag har däremot fått (en icke lagad) däcksida sönderskuren i full fart under en körning på Jerez och det var ganska odramatiskt, hojen blev lite sladdrig bara. Bara att köra försiktigt till depån och hämta ut en ny hoj.

Självklart KAN det bli problem men det brukar funka om man får det tätt från början...

jag laga mitt bildäck för nån vecka sen med det kitten från biltema funka bra.. jag fick lite obalans i däcket men det kan nog va mer troligt att det va pga av jag hade i däck på burk innan jag hitta skruven som satt i..

Kört punka tre ggr och alla har jag låtit en däckfirma plugga åt mig.
Har inte haft några som helst problem och lagningarna har hållt däckets livslängd.

Jag har kört bana med pluggade däck ett antal gånger och har aldrig haft problem. Och jag är snabb nog för att däcken ska bli rejält varma och knådade om man säger så.
Dessutom har jag hjälpt flera deltagare plugga däck inför/under bandagar/kurser utan problem. Enda gången det inte har hållit var en gång när hålet inte var runt och då började det läcka det direkt efter pluggningen, inte under dagen.

Nu kör jag BMWs lagningssatser och inte Biltemas men det funkar ungefär likadant.

Jag har däremot fått (en icke lagad) däcksida sönderskuren i full fart under en körning på Jerez och det var ganska odramatiskt, hojen blev lite sladdrig bara. Bara att köra försiktigt till depån och hämta ut en ny hoj.

Självklart KAN det bli problem men det brukar funka om man får det tätt från början...

Fan vilket bra svar! Precis vad jag misstänkte men ville höra från nån som har bättre koll än jag :tummenupp

Tack för du tog dig tid att svara, nu sitter lagningen bra (rakt igenom), jag har kört en runda med allt gegg kvar på utsidan, tänkte skära bort resterna imorgon och kolla om däcktrycket hållt sig, isf fortsätter jag köra som inget hänt :D

Jag fick spik i däcket (obs! inte foten!) för några år sen och jag lämnade in däcket till däckfirma som pluggade innifrån. Denna lagning höll hem (ca 20 mil) och dagen efter när jag skulle åka till Sweden rock :rock hade jag punka igen...

Historien har ett lyckligt slut då jag turligt nog lyckades rulla till en mack med en däckgubbe som labbade in ett kletigt snöre i hålet. Med den lagning kom jag ner, och hem från, festivalen, plus de ca 300 mil som däcket hade mönster kvar. Den första pluggen låg kvar i däcket (och var värdelös) medan kletsnöret satt där det skulle och höll tätt.

Sålänge väven inte tagit speciellt mycket stryk ska det inte vara någon fara egentligen...

Är det nån här som upplevt nån slags dramatik runt punktering under körning på ett modernt mc-däck?
Känns som det för det mesta är rätt odramatisk?

Däcket är lagat nu, inte med lagningssatsen dock :gnissla

Vill passa på att varna för det lite mer exklusiva lagningskitet från Bronco, exakt samma som biltemas kit men öglan på införingsverktyget är inte sluten (och inget glidmedel medföljer), vilket innebär att den kladdstaven blir helt omöjlig att föra in, kanten på öppna öglan hackar bara upp däcket vid sidan av hålet :huvet

Slutade med att jag fick utnyttja min assistansservice och ta hit en bärgningskille som lagade däcket. Han tittade helt oförstående på mig när jag frågade om jag skulle byta det, bara "nej det är ju fixat nu, jag lagar allt från MC's till 30 tons lastbilar med detta, det är bara köra tills däcket är slut"

Han lagade med samma kladdstav, och han lär ju veta vad han pratar om, så nu är jag verkligen övertygad om att jag kan köra på som vanligt, även på bana :tummenupp

Däcket är lagat nu, inte med lagningssatsen dock :gnissla

Vill passa på att varna för det lite mer exklusiva lagningskitet från Bronco, exakt samma som biltemas kit men öglan på införingsverktyget är inte sluten (och inget glidmedel medföljer), vilket innebär att den kladdstaven blir helt omöjlig att föra in, kanten på öppna öglan hackar bara upp däcket vid sidan av hålet :huvet

Slutade med att jag fick utnyttja min assistansservice och ta hit en bärgningskille som lagade däcket. Han tittade helt oförstående på mig när jag frågade om jag skulle byta det, bara "nej det är ju fixat nu, jag lagar allt från MC's till 30 tons lastbilar med detta, det är bara köra tills däcket är slut"

Han lagade med samma kladdstav, och han lär ju veta vad han pratar om, så nu är jag verkligen övertygad om att jag kan köra på som vanligt, även på bana :tummenupp

Inget fel på verktyget, det skall se ut så, lite övning så får du in kladdstaven. Eller kladdveken, låter mindre porrigt....

Glidmedel finns inbyggt mellan hakan och näsan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT