Skruv i bakdäcket!

Tänk på att man bör vara medveten om hur profilen ändras med "fel" bredd på däcket och ha tänkt sig utnyttja positiva effekter av det. Den vanliga anledningen "att det ser fett ut" är sällan helt lyckad körmässigt.

Summa summarium: Kör på originaldimensionen :tummenupp
 
Vad kostar hojen? Vad kostar ett däck? Vad kostar ditt liv? och jag antar att du inte håller dig helt efter vad skyltarna föreslår i hastighet:)

Inte riktigt... :)

Tänk på att man bör vara medveten om hur profilen ändras med "fel" bredd på däcket och ha tänkt sig utnyttja positiva effekter av det. Den vanliga anledningen "att det ser fett ut" är sällan helt lyckad körmässigt.

Summa summarium: Kör på originaldimensionen :tummenupp

Håller helt med... Tack! Jag fick bara en fantasi, nu är den helt borta... :D
 
Last edited:
Tack för tipset! :)

Menmen, ska gå och avnjuta en försenad semesterlunch nu och ska fundera lite mer på vad som är det enklast möjliga att genomföra. Skulle jag fatta beslutet nu skulle det vara att åka till närmaste däckfirma, ta bort däcket, sätta dit ett nytt och försöka få dem att behålla det trasiga däcket, gärna med lite rabatt på mitt nya.

Skit i däcket är en pain.

Förra säsongen fick jag en spik i bakdäcket. Inte så farligt, däcket var ändå i princip slut. Skiftar till ett spretans. 40 mil senare har jag en 6cm bultjävel intryckt till skallen i det däcket. Då blir man mindre glad. Däremot skulle jag inte kompromissa när det kommer till däck. Laga o plugga o skit är för fattiglappar. Ingen seriös mc-firma rekommenderar att plugga ett däck på en r-hoj.
 
Förstår jag det rätt att du tänker KÖRA hojen till verkstaden med skruven i däcket?

Jepp det stämmer... läser jag dina tankar rätt menar du att det är smartare att skruva bort skruven före jag åker iväg till verkstaden så är sannolikheten för punktering på vägen lägre. Att få punktering på vägen är nog inte roligt, inte om man är ensam. Har dock en däckfirma här i närheten som jag ska undersöka om det är ett användbart alternativ ( ca 1,5 km från där jag bor, lågtrafikerad väg)

Det finns också en risk att jag punkterar däcket när jag försöker skruva bort skruven, det är dock isåfall då bättre att ha hojen hemma än vid sidan av en vältrafikerad väg...

Måste fundera på det där också, det där hade jag inte tänkt ordentligt på...

Skit i däcket är en pain.

Förra säsongen fick jag en spik i bakdäcket. Inte så farligt, däcket var ändå i princip slut. Skiftar till ett spretans. 40 mil senare har jag en 6cm bultjävel intryckt till skallen i det däcket. Då blir man mindre glad. Däremot skulle jag inte kompromissa när det kommer till däck. Laga o plugga o skit är för fattiglappar. Ingen seriös mc-firma rekommenderar att plugga ett däck på en r-hoj.

Där satte du nog skruven i hjulet! :tummenupp :D
 
Last edited:
Skit i däcket är en pain.

Förra säsongen fick jag en spik i bakdäcket. Inte så farligt, däcket var ändå i princip slut. Skiftar till ett spretans. 40 mil senare har jag en 6cm bultjävel intryckt till skallen i det däcket. Då blir man mindre glad. Däremot skulle jag inte kompromissa när det kommer till däck. Laga o plugga o skit är för fattiglappar. Ingen seriös mc-firma rekommenderar att plugga ett däck på en r-hoj.

Nu har jag ju ingen R-hoj utan bara en slö sak som toppar 250 i medsol...:tungan Jag blev rekommenderad plugg vid ena tillfället med brasklappen att inte toura längre sträcker i över 200. Det året körde jag hela säsongen inklusive bankörningar samt en touringtripp till Norge på några hundra mil... Och JA, det var en väldigt seriös däckfirma som rekommenderade det!
 
Nu har jag ju ingen R-hoj utan bara en slö sak som toppar 250 i medsol...:tungan Jag blev rekommenderad plugg vid ena tillfället med brasklappen att inte toura längre sträcker i över 200. Det året körde jag hela säsongen inklusive bankörningar samt en touringtripp till Norge på några hundra mil... Och JA, det var en väldigt seriös däckfirma som rekommenderade det!

Jo jag har också hört om folk som blivit rekommenderade plugg. Men jag får inte ihop ekvationen; spretans ny gix1000 och sniklagning av bakdäck för att spara några kronor. Jag antar att det kostar, vad, en 3-400 att plugga ett däck? En ny bakslampa kan man få för 1600kr..
 
Nu har jag ju ingen R-hoj utan bara en slö sak som toppar 250 i medsol...:tungan Jag blev rekommenderad plugg vid ena tillfället med brasklappen att inte toura längre sträcker i över 200. Det året körde jag hela säsongen inklusive bankörningar samt en touringtripp till Norge på några hundra mil... Och JA, det var en väldigt seriös däckfirma som rekommenderade det!

Tack för tipset! De som varnar mig för att inte köra med ett dåligt däck har rätt utrifån vad som står i handboken:

"Byt ut ett däck som har slitits ner till angiven gräns eller om skärskador, sprickor e.dyl. har upptäckts på däcket."

Sedan står det också så här:

"Använd alltid däck av den dimension och typ som anges i denna bruksanvisning."

Enligt handboken ska jag alltså lägga på följande nya däck när jag upptäcker någon form av skada på däcket:

Typ: Bridgestone BT015R G - 190/50ZR17M/C (73W)
Tryck: 290 kPa 2,90kgf/cm2

De skriver t.o.m. följande:

"Be en Suzukihandlare eller en kvalificerad mekaniker utföra reparation, byte och balansering av däck, eftersom särskilda verktyg och erfarenhet krävs för detta."

Med andra ord, jag ska inte göra något eftersom särskilda verktyg och erfarenhet krävs för detta. :) Det verkar som att det ända jag ska göra är att ta mig till en servicepunkt, betala för ett välutfört jobb och sedan åka därifrån. Det låter enkelt. Nu gäller det bara att genomföra det hela på ett smidigt sätt. Den där lilla skruven i hjulet har en prislapp på några tusen... Men som sagt, sett ur ett större perspektiv är det värt varje krona...!!

Just nu känns det nog absolut som att det vettigaste är att lägga på ett nytt däck, vem vet kan det t.o.m. förhindra en annars ev. svår olycka. Dessutom signalerar man till sig själv att man aldrig kompromissar när det gäller det som står i handboken, vilket maximerar förutsättningarna för garantijobb enligt det 5 åriga trygghetsavtalet.

Men visst var det otur med min nya hoj och min just påbörjade semester!!! :mad:
 
Last edited:
För övrigt, hur många av er kontrollerar lufttrycket i däcken före varje åktur? Det har jag inte gjort (har ingen tryckmätare och det känns lite jobbigt att behöva ta med den överallt) men det står i handboken att det ska göras...!

Jo jag har också hört om folk som blivit rekommenderade plugg. Men jag får inte ihop ekvationen; spretans ny gix1000 och sniklagning av bakdäck för att spara några kronor. Jag antar att det kostar, vad, en 3-400 att plugga ett däck? En ny bakslampa kan man få för 1600kr..

Det går liksom inte ihop, eller hur...! :tummenupp
 
Last edited:
Jag är nog ganska ensam om att säga detta men dra ur skruven som fint som möjligt och sen om det läcker så tar du o tömmer däcket på luft och roterar däcket så att hålet kommer mot asfalten, sen drar du i punkasprej( inte hela flaskan uten lite grann så det blir lite tryck i däcket och hoppas på att det inte e för stort hål.

Jag bytar bakdäck ganska ofta(stunt och gata) men har även använt mig av denna metoden på ett antal hojar, bilar, mm..
Och det funkar, inte en enda av dem som lagats har gått sönder.
Hur du vill göra... upp till dig..

Observera att detta rör sig om bakdäck... det som kan hända i värsta fall är att du får en pyspunka..

Göra detta på framdäcket kanske jag inte skulle rekomendera dock..
 
Hade en skruv i framdäcket, bytte fast det var nästan helt nytt.

Plugga kan man göra på 4-hjulingar det är min åsikt...:rolleyes: :rolleyes:
 
omfg, är du politiker eller vetenskapsman? Teoretiker ut i fingerspetsarna? Undersöka, möjlighet, sannolikhet, utforska, risk. Vi snackar om en sketen skruv i ett däck. Be din kompis lära dig hur man skruvar av fälgen och kör till en däck krängare och byt däck. :tummenupp
 
För övrigt, hur många av er kontrollerar lufttrycket i däcken före varje åktur? Det har jag inte gjort (har ingen tryckmätare och det känns lite jobbigt att behöva ta med den överallt) men det står i handboken att det ska göras...!


En digital tryckluftsmätare tar inte mycket plats att ha med sig - bara o sticka iväg till Jula eller biltema o köpa - kostar inte många kronor!!

Köp depåstöd både för fram och bak-hjul - är ovärdeligt vid egen-service (kjedjesmörjning osv osv), samt att när du inte använder cykeln på ett tag slipper du få tryckdeformationer i däcken! Själv ställer jag upp hojen på depåstöden efter varje körning plus under vinterdvalan.

PS släng upp lite bilder på cykeln nu :tummenupp
 
Last edited:
Vad är det som kan hända om man pluggar?

Man kan få punka igen men det kan man väl få av att köra på en ny vass sak som ligger i vägen också.

Är det från däckhandlarna det kommer att man bör byta däcket så snart som möjligt?
 
Tack så mycket för alla svaren... Vet någon om hojen riskerar välta när luften pyser ur bakdäcket och hojen står på original fotstödet? En plan är nämligen att jag lägger vatten-såpa blandning på och runt skruven och ser om det pyser, om det inte gör det skruvar jag försiktigt bort skruven. Om det då visar sig att däcket håller tryck när jag fått bort hela skruven så vågar jag antagligen riskera åka iväg till en service punkt ensam med hojen. Skulle det gå så att jag förlorar trycket i däcket borde Folksam kunna stå för bogsering hemifrån, hellre det än att få punktering i en rondell... Men det här gör jag naturligtvis endast om hojen inte riskerar välta när luften går ur bakdäcket... Knappast välter den, det är en himla dålig konstruktion på fotstödet isåfall... men har någon varit med om hur hojen reagerar just när trycket går ur däcket och hojen då är lutad emot fotstödet? Jag tänkte att det även kanske vore bra med tanke på att man ev. kan undvika skador på fälgen på det sättet...

Vad är det som kan hända om man pluggar?

Man kan få punka igen men det kan man väl få av att köra på en ny vass sak som ligger i vägen också.

Är det från däckhandlarna det kommer att man bör byta däcket så snart som möjligt?

Nej, det där kommer rakt ur handboken. Man vill försäkra ägaren om att han kör så säkert som möjligt.
 
Last edited:
Nej, det där kommer rakt ur handboken. Man vill försäkra ägaren om att han kör så säkert som möjligt.[/QUOTE]


Ja men får man lättare punka på ett mc däck som är pluggat än ett bildäck?
 
Nej, det där kommer rakt ur handboken. Man vill försäkra ägaren om att han kör så säkert som möjligt.


Ja men får man lättare punka på ett mc däck som är pluggat än ett bildäck?[/QUOTE]

Jag har ingen aning om just det. Men när Suzuki utformade handboken fattade de beslutet att skador på däck ska hanteras på det sättet att nya sätts på. Man vill skydda ägaren så mycket som möjligt genom att fatta viktiga korrekta beslut åt honom/henne. I det här fallet tolkar jag det som att Suzuki signalerar att man aldrig ska äventyra säkerheten, speciellt inte när det gäller bakdäcket.

Suzuki har även skrivit i handboken att man aldrig ska släppa styret med någon hand medan man kör. Man hade kunnat välja att låta bli att skriva det, men då hade föraren själv behövt fatta beslutet om det är OK eller inte att släppa ena handen från styret en stund. För att föraren ska få beslutsstöd genom att läsa sin handbok så försöker Suzuki leverera så mycket kvalité som möjligt genom handboken. De utgår inte ifrån sannolikheten att någonting sker, de utgår ifrån att det som kan hända kommer att hända och att säkerheten aldrig ska kompromissas. Enligt mig kanondirektiv, Suzuki vill inte att deras motorcyklar ska vålla trafikskador på ägaren eller medtrafikanterna.
 
Last edited:
kör du literhoj i högre farter så är det OBRA med punka från pluggat däck, var det någon vis man som sa. :D
 
jag lagade mitt "lilla" mattknivshål i däcket, ska ut o provköra imorgon om det håller:näsblod
 

Bifogat

  • däcket.jpg
    däcket.jpg
    96.6 KB · Visningar: 101
Last edited:
Men herregud...
Plugga skiten och ta tillfället i akt att köra på den nivån du klarar (sveriges hastighetsgränser) tills däcket är utslitet, då är det ingen fara...

Vilka jävla problem endel kan ha bara av en skruv i däcket, läsa instruktionsbok o filosofera om allt möjligt skit..
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top