Skruv i bakdäcket!

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Skit också... kom precis hem efter en tur med hojen. Stiger av hojen och märker att jag har en skruv som kilat in sig en aning snett på yttre hälften av slitbanan helt inne men så att man kommer åt med en mejsel under ena sidan av skruvhatten. Skruvhatten är ungefär 1,3 cm i diameter och jag gissar att skruven är ca 4 cm lång (men det är en gissning) och kanske 0,8 cm tjock. Skruven ligger alltså ungefär där däckböjningen börjar öka lite kraftigare på yttersidan. Däcket är ett standard Bridgestone gatcykeldäck som leveraras på nya Suzuki GSX-R 1000 k8 hojar.

Jag har aldrig råkat ut för en sådan här grej förut. Jag har kört på däcket snart 200 mil. Hur ska man hantera en sådan här grej? Hur allvarligt är det här, vill inte få däcksmäll i hög hastighet och dö...

Instinktivt skulle jag gissa att det viktigaste är att avlägsna skruven på ett säkert sätt, för att den inte ska köras djupare in i däcket och förorsaka en plötslig explosion. Det är även viktigt att man verifierar att man inte har fler skruvar i däcken. Hur stor är sannolikheten att däcket håller maxkvalité om man lyckas avlägsna skruven utan att förlora tryck? Hur avlägsnar man skruven, hur stor är energin som frigörs ifall att man får däcksmäll när man ska avlägsna skruven? Ska man skruva ut den eller trycka ut den under skruvhatten? Vad är det för sannolikhet att man får endast ett litet hål in till innandömet av en sådan här skruv? Riskerar skruven komma ut som en projektil så att man kan få den i ögonen när man ska avlägsna den? Finns det något särskilt medel man ska lägga i hålet efter att man har avlägsnat den?

Tusen tack för svar! :tummenupp
 
Last edited:
Ställ dig på tå. Mumla några magiska ramsor, ta fram din allra bästa skruvdragare. Kasta på en passade bits och ge skruvjäveln en match han sent glömmer!

Sen kasserar du däcket o köper nytt!
 
jäla otur på nycykeln. Är du minsta osäker köp nytt däck! Tur man e lite paranoid på o kolla däcken efter tur.
 
Skruv i däcket !

Släpp ut lufte skruva av däcket å åk till Gummiverkstaden !
 
1. Ta av fälgen
2. Kasta in i skuffen på bilen
3. Stick till däckverkstad
4. Betala för pluggningen
5. Åk hem och montera fälgen

:tummenupp
 
Tack för tipsen! Jag har fått jättebra råd! Som det ser ut nu kommer jag att inte hantera det här själv, jag kommer åka tillsammans med en kompis till en lämplig MC verkstad och låta dem hantera det hela. Om det blir ett nytt däck har jag inte bestämt ännu, men en aning paranoid är jag väl... :tummenupp

jäla otur på nycykeln. Är du minsta osäker köp nytt däck! Tur man e lite paranoid på o kolla däcken efter tur.

Jepp, det är en sådan där sak man lätt kan glömma bort...
 
Last edited:
Varför inte ta med hela hjulet som det är till däckverkstan? De kan dessutom ge dig en professionell bedömning om det tex går att plugga.

Edit: Man e både långsam på hoj och långsam på SH.:rolleyes:
 
För övrigt, jag har funderat lite på att köpa ett snäppet bredare bakdäck för utseendet och greppets skull, är det klokt att passa på nu? Behöver man byta fälgen då också?
 
Eventuellt lite onödigt om det skulle visa sig att skruven inte är 4 cm lång utan bara 2mm
 
Varför inte ta med hela hjulet som det är till däckverkstan? De kan dessutom ge dig en professionell bedömning om det tex går att plugga.

Edit: Man e både långsam på hoj och långsam på SH.:rolleyes:

Tack för tipset, men jag saknar både verktyg och kompetens för det... Jag skulle kunna kolla med en kompis förstås... men hojen är ny och det känns lite som att jag vill att proffs hanterar min nya hoj.

Eventuellt lite onödigt om det skulle visa sig att skruven inte är 4 cm lång utan bara 2mm

Tusen tack för tipset! Det ligger en väldigt bra poäng i det där... Det är nog bäst att jag fattar beslutet när jag har mer information om det hela... Men vi får se. Med tanke på att det viktigaste är att kvalitén på däcket är optimalt kan det nog hända att jag inte kompromissar alls utan investerar för framtiden... Men ett bredare och t.o.m. bättre däck vore nog inte så illa...! :yoparty
 
Last edited:
(finns nog en manual som medföljer)

:hihi

Hehe, är jag t.ex. ensam och välter den så att kåpan går sönder eller nåt så får jag ingenting på försäkringen då jag inte har vagnskadeförsäkring...

Men sedan är det också det att jag saknar garage, kan förstås släpa in verktygen i lägenheten, men det känns lite dumt bara... Isåfall har jag en kontakt som har både kompetens och garage som säkert skulle göra det, låt oss säga att det visar sig att det av någon hittills okänd anledning inte är det bästa att byta till ett nytt däck, då kan det hända att jag vänder mig till min kontakt för att sköta dit och borttagningen av däcket...

Tack iallafall!

Ett sätt att hantera det på är att man först och främst avgör hur stor skadan på däcket är och därefter lägger man ut en maxmil på däcket utifrån det och låter skadan pluggas tillsvidare...

Men i ärlighetens namn måste jag säga att det känns riskabelt att kompromissa på bakdäck... :mad:
 
Last edited:
Hehe, är jag t.ex. ensam och välter den så att kåpan går sönder eller nåt så får jag ingenting på försäkringen då jag inte har vagnskadeförsäkring...

Men sedan är det också det att jag saknar garage, kan förstås släpa in verktygen i lägenheten, men det känns lite dumt bara... Isåfall har jag en kontakt som har både kompetens och garage som säkert skulle göra det, låt oss säga att det visar sig att det av någon hittills okänd anledning inte är det bästa att byta till ett nytt däck, då kan det hända att jag vänder mig till min kontakt för att sköta dit och borttagningen av däcket...

Tack iallafall!

Ett sätt att hantera det på är att man först och främst avgör hur stor skadan på däcket är och därefter lägger man ut en maxmil på däcket utifrån det och låter skadan pluggas tillsvidare...

Men i ärlighetens namn måste jag säga att det känns riskabelt att kompromissa på bakdäck... :mad:

Hett tips med en så fin hoj. Investera i ett depåstöd omgående. Det är helt ovärdeligt och kostar inte många kronor.
 
Hett tips med en så fin hoj. Investera i ett depåstöd omgående. Det är helt ovärdeligt och kostar inte många kronor.

Tack för tipset! :)

Menmen, ska gå och avnjuta en försenad semesterlunch nu och ska fundera lite mer på vad som är det enklast möjliga att genomföra. Skulle jag fatta beslutet nu skulle det vara att åka till närmaste däckfirma, ta bort däcket, sätta dit ett nytt och försöka få dem att behålla det trasiga däcket, gärna med lite rabatt på mitt nya.
 
Last edited:
Vad kostar hojen? Vad kostar ett däck? Vad kostar ditt liv?

Du har en av de snabbaste/effekt-starkaste hojarna som går att köpa direkt ur kartong. Jag skulle i alla fall inte våga köra en Gix K8 med "dåligt" bakdäck, och jag antar att du inte håller dig helt efter vad skyltarna föreslår i hastighet:)
 
Men i ärlighetens namn måste jag säga att det känns riskabelt att kompromissa på bakdäck... :mad:

Förstår jag det rätt att du tänker KÖRA hojen till verkstaden med skruven i däcket?

Fått bakhjulspunka 2ggr, ena gången pluggade verkstan däcket vilket höll tills jag bytte det (cirka 500mil eller så, Pilot Road). Andra gången var det en 8cm (!!!) skruv som hade trasat sönder för mycket för att de ville plugga det.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top