Skrotade en hoj för 18mån - nu till försäljning tydligen

Hur man väljer att lösa försäkring och reparationer är upp till var och en.
Jag kör helförsäkrat och lämnar in när försäkringen täcker skadan och inte påverkar min självrisk mer än vad skadan kostar, nått annat vore idiotiskt.

Jag arbetar mer än man egentligen borde så skruva hoj så att jag kan köra får andra göra, dom skall ju leva dom också.

Men jag tycker det är fel att det kommer ut ramsnea utdömda hojar i trafik..

Självklart får var och en göra som de vill med försäkringen skrev jag något annat?

Men håll med om det är skrattretande när folk gnäller om dyra hojförsäkringar, men sedan plockar ut en splitter ny hoj, titt som tätt har det hänt mfl i mitt område där jag bor. D.

Så man ska åka helföreäkrat men inte utnyttja vagnskadan om man skrotar hojen?! Det verkar ju smart..

Hur man väljer att lösa försäkring och reparationer är upp till var och en.
Jag kör helförsäkrat och lämnar in när försäkringen täcker skadan och inte påverkar min självrisk mer än vad skadan kostar, nått annat vore idiotiskt.

Jag arbetar mer än man egentligen borde så skruva hoj så att jag kan köra får andra göra, dom skall ju leva dom också.

Men jag tycker det är fel att det kommer ut ramsnea utdömda hojar i trafik..

"Understiger reparationskostnaden självrisken betalar du självklart det lägre priset" ... och det till samma debfaktor som FB har (japp dom betalar mindre/timmen än vad privatpersoner gör) ... en självklarhet att förklara för kunder , men att ha en anmälan och ett skadenummer ÄR bra utifall det skulle dyka upp fel som kan ha med skadan att göra vid ett senare tilfälle ... har du då skitit å göra anmälan "ähh det är bara lite repor" så e du rökt sen OM det skulle visa sig att du även knäckte något betydligt dyrare i skadan...man kan inte anmäla en skada i efterhan och speciellt inte om den blivit lagad.

Jag har aldrig behövt använda (ta i trä) min MC försäkring , men det verkar vara lite si och så med kunskapen hos MC verkstäder angående skador och regleringar.....fast det kanske e helt andra spelregler när det gäller MC iofs ^^

Kan kanske vara en bra affärside om man pallar .... en STOR skadeverkstad för alla slags MC skador med seriösa regleringar och reparaioner samt information till kunden .... kopiera konceptet rakt av från den större bilfirma jag jobbar åt idag och överföra det till MC sidan

Nej , nej nej .... det var måååånga herrans år sedan som nästan alla FB slutade släppa lösta bilar till företag , några småbolag säljer fortfarande sina lösen till företag (och inte till Bilia som har egna restriktioner angående sådant) .... sen "mekaniker" är ett lekmanna begrepp ... en bilmek kan nog få köpa nått inlöst skit med MOTORSKADA(vet faktiskt inget om det...ska kolla på måndag) , men krockat e big nono

Ta med sig 2 bilar och byta identitet låter helt galet , aldrig ens hört något liknande , jag har iofs bytt kaross på en bil , inga större problem när en auktoriserad firma stansar in nya VIN koder och dylikt och dokumenterar processen ... men att "Nisse Mutters Bil och Traktor" får byta ID på bilar ELLER mc finner jag som högst osannolikt

syrrans gubbe är skade reglerare åt volvia men huserar på bilia och det är inte mer än ca ett år sedan han fick en renault iordning gjort till sig skälv efter inlösen från en kund så nog görs detta ännu.

att byta identitet skall tydligen vara helt ok det går ganska många volvo 240 1975 års modell i rally men i princip alla har det nyaste utseendet och kaross om man studerar, identitets byte..

säker på att han inte köpte den direkt av ägaren då ?
jag lottade ut en S80T6 med låga mil på verkstaden , ej ersättningsbar av FB och kunden ville sälja, högstbjudande fick den (på vår verkstad) så slapp kund böka med bortforsling och vi fick en glad plåtis :krama (hadde kunnat vara ett svin och köpt den själv direCkt men vaffan....) , händer titt som tätt,folk e slarviga med sina försäkringar :dummer

som sagt jag vet ej hur det funkar ute i landet , men hos oss e FB lösta bilar ajjabajja

//edit .. och ja jag har VPD login och jobbar som skadereglerare/beräknare/verkmästare/kundmottagare/bendover

identitetsbyte på bil e olagligt men lätt och vanligt... skaffa VIN+plåtar,stansa in nytt på den bättre av bilarna , men man kan nog inte åka till SPB med 2 bilar och skrota den ena ;)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...