Skrotade en hoj för 18mån - nu till försäljning tydligen

Zam_Zap

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
2010, Triumph Street Triple R
Tog en liten offroad tur med min hoj och det blev totalskrot av den. Gick ut i diktet i 60-70 och det blev en fin grop där framdäcket slagit ner och sedan blev det några volter. Verkstade som jag tog den till tittade lite snabbt på den och skakade på huvudet och dömde ut den direkt. Kronan, gaffeln och ramen tyckte de inte ens var värda att mäta. Nästan så att jag tror inte ens att FB:s besiktningsman var och tittade på den, men kan hända att han var där bara för att. I det skicket var den.

Det var sommaren -10, en 09:a som gått 240mil. Såg sedan att någon skrot hamnade som ägare.

Idag ringde det en herre till mig och undrade vad jag har gjort med min hoj. Sa att den stod i förvaring under vintern (skaffade en ny -10 direkt). Och allt eftersom kom det fram till att han undrade vad jag gjort med min 09:a. Den fanns tydligen ute till salu med ny identitet, ny skyllt. Han hade via polisen fått tag i det gamla regnr och sedan mig. Han sa något om att sabeln, slipons och någon lampa hade blivit skadad och undrade om det var något mer...
Finns en 09:a på blocket idag som gått 1800mil för 75:- min gamla som är inkörd låg på 65:-.

Inte för att det är mitt problem, men låter det inte en aning märkligt?

Är en ram skrotad får den inte tas i trafik igen... Luktar skunk tycker jag

Tyvärr så har jag varit med om samma sak. Hojen var ramsne men f-bolaget sålde den till någon som hade en till xt som däremot var totalförstörd men hade papper. Han hävdade att han fixat min, men mitt gamla reggnr är skrotat.. Så antagligen använde han min gamla hoj med papprena från den andra, som dessutom kanske gått färre mil eller är nyare ?

Hade ju varit intressant om man råkade köpa sin gamla hoj av misstag, med nyare årsmod och,ny identitet..

Finns en 09:a på blocket idag som gått 1800mil för 75:- min gamla som är inkörd låg på 65:-.
Menar du att hojen på Lelles blocketannons nedan verkar vara identisk med din? Eller hänvisade du bara till den där hojen som prisjämförelse?

EDIT: Det var inte rätt hoj

Last edited:
Kan det vara ett legitimt rambyte? Sådant går ju faktiskt att lösa enl. SBP. Annars förstår jag inte riktigt hur han (personen som ringde TS) kunde fått tag i den "gamla" identiteten om den har en ny. Vad står det i övriga upplysningar om du slår ditt gamla regnr på transportstyrelsen?

Fullt möjligt.
Har en ram hemma som enl medd frånTrpt styr kan återgå i trafik..T o m under samma reg nr, reg plåten hänger kvar..
Iofs så sitter f ägaren inne, om DET nu har nån betydelse...:D

Menar du att hojen på Lelles blocketannons nedan verkar vara identisk med din? Eller hänvisade du bara till den där hojen som prisjämförelse?
Verkligen inte, det var bara för att ge en prisjämförelse. Om någon försöker sälja en liknande maskin, men för ett avsevärt billigare pris som dessutom gått markant mycket mindre så kanske man ska vara lite fundersam. Hävdar säljare dessutom att bara sadeln fått sig någon repa samt slipon (ganska harmlösa saker att fixa) så blir jag lite fundersam på om det går till såhär. Främst de jag pratade med efter kraschen var snabba att döma ut maskinen, de menade på att en nogrannare titt bara var bortkastad tid och nu ligger den ute för försäljning. Var och vem som säljer vet jag inte.

En fd arbetskamrat skickade sin saab till skroten :Han hadde haft den och plockat delar ifrån så det var i princip bara skalet som han lämna.Några månader senare var den i trafik

Hörde nån som sa att det blivit vanligare att man lagar hojar och säljer ut igen nuförtiden jämfört med tidigare där de skrotades för gott. (Vet dock inte hur mkt sanning det ligger i det).

Såg så sent som i somras en polares tidigare kraschade och inlösta hoj ute och rulla igen med samma regnummer men med ny ägare.

Min cykel jag crashade gick till skroten sedan kan man om man har ett företag som jag förstått det köpa loss dom igen så leif thuvesson köpte den av skroten i fleninge bytade plast för det var det som var kast och körde och besiktigade den så den är i bruk nu igen. Men jag fick då inte köpa loss cyklen för den var utdömd av försäkringsbolaget fast det bara var plasten som var kass inte ram eller så.

Stibix har gjort exakt samma sak med mina hojar... jag kraschade en "helt ny" kawa z1000 -09, den hade gått 200 mil tror jag.
Styrlåset knäcktes och där med var ramen knäckt sa dem, sen 2 månader senare så ringer en kille och frågar om jag har kutsen kvar... jag fattade ingenting men då hade han fått köpa den av Stibix efter dom hade köpt den av försäkringsbolaget.

Jag skiter i det också då jag fick ut en helt ny hoj på försäkringen men ändå knepigt ja.

Många mcfirmor lever på sånt där har jag förstått. Köper "utdömd hoj av ff" lagar upp den med delar som de kanske har i lager eller köper billigare än oss dödliga. Säljer av hojen med mellanskillnaden i vinst. Och det är vi som försäkringstagare som får betala.

jag kör halvförsäkrat och lagar mina hojar själv med orginaldelar. Jag bidrar inte till att min premie höjs eller kommer med i statstiken. Så gör jag sen vet jag andra som lämnar direkt till mc-firma vid minsta lilla skråma.

Last edited:
Många mcfirmor lever på sånt där har jag förstått. Köper "utdömd hoj av ff" lagar upp den med delar som de kanske har i lager eller köper billigare än oss dödliga. Säljer av hojen med mellanskillnaden i vinst. Och det är vi som försäkringstagare som får betala.

jag kör halvförsäkrat och lagar mina hojar själv med orginaldelar. Jag bidrar inte till att min premie höjs eller kommer med i statstiken. Så gör jag sen vet jag andra som lämnar direkt till mc-firma vid minsta lilla skråma.

Hur man väljer att lösa försäkring och reparationer är upp till var och en.
Jag kör helförsäkrat och lämnar in när försäkringen täcker skadan och inte påverkar min självrisk mer än vad skadan kostar, nått annat vore idiotiskt.

Jag arbetar mer än man egentligen borde så skruva hoj så att jag kan köra får andra göra, dom skall ju leva dom också.

Men jag tycker det är fel att det kommer ut ramsnea utdömda hojar i trafik..

Reparationsobjekt brukar de kallas utdömd fordon. Jag har köpt ett antal sådana objekt (bilar).

Som det var när jag jobbade på skadeverkstad så fick inte reparationskostnaden vara över 75% av fordonets värde, och om verkstaden ville så fick de köpa de fordon som gick över
75%:s gränsen.
Som det var på bilar så fick man byta vilka delar som helst, jag har själv skarvat en Volvo 940 på mitten för att det skulle gå snabbar och bli billigare.
Jag tror att en märkesverkstad får byte t,ex en ram på en hoj, jag vet inte vad det är för konstigt med att byta en ram, chassi nr, kan man knacka in nytt.

Stibix har gjort exakt samma sak med mina hojar... jag kraschade en "helt ny" kawa z1000 -09, den hade gått 200 mil tror jag.
Styrlåset knäcktes och där med var ramen knäckt sa dem, sen 2 månader senare så ringer en kille och frågar om jag har kutsen kvar... jag fattade ingenting men då hade han fått köpa den av Stibix efter dom hade köpt den av försäkringsbolaget.

Jag skiter i det också då jag fick ut en helt ny hoj på försäkringen men ändå knepigt ja.
Undrar om de upplyste köparen att ramen var knäckt men lagad ? Om den nu var knäckt

Nästan alla FB slutade för massor av år sedan att sälja lösenbilar pga att förmycket fusklagat kom ut på vägarna igen.
Har själv köpt o lagat ett gäng lösenbilar , dock med krav på bes och M-test innan jag sålde vidare,lönade sig ganska bra om man hadde vettiga begdelar och sätta dit , men annars inte.Var alltid ärlig mot köparna om dom frågade om den vart krockad....dock kom jag med en motfråga "kan du se vart den har vart krockad så drar jag 5k på priset direkt" :) sen beskrev jag exakt vad jag gjort och bytt .... raka puckar lönar sig...inte en enda av mina 10-15 bilar jag sålde hörde köparen av sig igen eller trasslade på något annat sätt.

Gissar att hojvärlden inte riktigt kommit ikapp där ännu .... ganska lätt och kolla som köpare dock , bara gå tebax ett par ägare och träffar man då på nått FB eller annat mysko så är det antingen jätteprutläge eller bara kolla efter nästa objekt

Min systers man jobbar på BILIA och där köper mekanikerna som vill in inlösta volvo,s och renault och lagar upp på ledig tid tydligen ett bra extra knäck då det inte är svarta pengar eller svart jobb.

Nåväl jag frågade en sak som min systers man kollade upp.
Man kan ta en EX bil volvo 740 som är skrot eller dålig, Ta denna identiteten och flytta den till en annan likadan bil, Båda bilarna skall med till besiktning? regbesiktning och sedan skrotas den bilen man tog identiteten från.

Vet ej om detta gäller MC men har hört att man bara stansar in ett nytt ram nr under-över det XXX sade o det skall vara ok tydligen både enligt besiktning och försäkrings bolag.

mvh

Min systers man jobbar på BILIA och där köper mekanikerna som vill in inlösta volvo,s och renault och lagar upp på ledig tid tydligen ett bra extra knäck då det inte är svarta pengar eller svart jobb.

Nåväl jag frågade en sak som min systers man kollade upp.
Man kan ta en EX bil volvo 740 som är skrot eller dålig, Ta denna identiteten och flytta den till en annan likadan bil, Båda bilarna skall med till besiktning? regbesiktning och sedan skrotas den bilen man tog identiteten från.

Vet ej om detta gäller MC men har hört att man bara stansar in ett nytt ram nr under-över det XXX sade o det skall vara ok tydligen både enligt besiktning och försäkrings bolag.

mvh

Nej , nej nej .... det var måååånga herrans år sedan som nästan alla FB slutade släppa lösta bilar till företag , några småbolag säljer fortfarande sina lösen till företag (och inte till Bilia som har egna restriktioner angående sådant) .... sen "mekaniker" är ett lekmanna begrepp ... en bilmek kan nog få köpa nått inlöst skit med MOTORSKADA(vet faktiskt inget om det...ska kolla på måndag) , men krockat e big nono

Ta med sig 2 bilar och byta identitet låter helt galet , aldrig ens hört något liknande , jag har iofs bytt kaross på en bil , inga större problem när en auktoriserad firma stansar in nya VIN koder och dylikt och dokumenterar processen ... men att "Nisse Mutters Bil och Traktor" får byta ID på bilar ELLER mc finner jag som högst osannolikt

Mina föräldras föredetta granne byggde ihopa krockade bilar och sålde .Men har för mej han var godkänd på nått sätt

För att klargöra lite.... har trots allt jobbat i branchen i hela mitt liv...

Förr kunde företag (eller F-skattare) köpa lösenbilar från FB , var det företag som köpte bilen så var det mycket vanligt att plåtisen(som jobbade på företaget) köpte bilen med ett symboliskt påslag av firman (skatteregler) ... jag har själv köpt 10-15 bilar och lagat på sådant sätt MEN företaget jag jobbade på då krävde att vi bessade och i vissa fall M-testade bilen innan vi fick sälja den vidare.
Kontrollen på större företag var tyvärr såpass bristfällig att jantelagen gjorde att en bilmek eller en lagerkille kunde köpa en tokfrontad bil och laga och sälja helt utan kontroll , så då började dom större FB komma med krav iom att det vart väldigt britfälliga reparationer av skadorna , det dök upp en hel del fusklagade fordon på våra vägar under den perioden....sedan kom Motormännens branchorganisation ut med en rekkomendation att INGA anslutna företag fick köpa lösenbilar , och nu säljs inte krockade lösen bilar alls utom i undantagsfall och av endel mindre försäkringsbolag.

Kan endast tala för hur det funkar i Stockholm , ute i landet kanske det är annorlunda ... men Motormännens rekommendation är samma över hela landet

F-skattaren med en gammal mark femma i garaget är inte ansluten till Motormännen så där antar jag att dom kan köpa lösen fortfarande .... men det är rätt kört på domflesta seriösa firmorna

Synd dock , då det var en rätt bra förmån för oss som jobbade med det .... vet att skattmasen var på ett tag åxå "varför får han när inte jag får" typ ^^

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!