Skrotad mc på bana?

Och hela nyttan med MC-ID var då bortkastad?

MC-ID kom väl till för att "några" påstod att det var en massa stulna cyklar och delar i svensk rr?
Kan man bara på måfå knacka in nya ramnr och motornr utan att behöva bekräfta och verifiera vart grejerna kommer ifrån så är det ju lika fritt fram som innan att köra på tveksamt gods?

// Sandfållan

Vet faktiskt inte vad huvudsyftet med MC-ID är. Jag kan teoretiskt tänka mig att det var för att man inte skulle kunna kringå reglementet med att typ besiktiga 1 hoj och sen köra på en annan eller nåt. :va

Hur som helst är det inte helt ovanligt. Och hojar i fullgott raceskick med kryssade ramnummer finns det gott om.

När jag klotade för nåt år sen (giltig försäkring) ville dem lösa in den för att det blev en repa i ramen och på svingen. Det blev billigare att lösa ut den än att byta de grejerna då. För att försäkringsbolgate ska kunna lösa i den måste den skrotas i de flesta fall (om det inte är nyare hojar med gränsfall-skador). Vips, så kan du sitta på en mekaniskt ok 1198 med kryssat ramnummer utan att nåt är det minsta tveksamt gällande ägarfrågan. Varför skulle man då inte få tävla med den?

Det är ju inte en okomplicerad fråga. Hur många ska man straffa för att få bort de sista stulna hojarna? Är de stulna hojarna verkligen så vanliga på race? För det är ju bara där det kollas MC-id. Ligger stölder av gathojar i race-kollektivets intresse?

Som svar på din fråga: Ja, du får/kan köra bandagar.

Men du bör vara säker på att hojen är ok..
Vid en körning med 2 Hjul på Sala i höstas, fick vi besök av Polisen som gick & kollade på ramnummret på hojarna. Dom hade inga direkta anmärkningar, men skrev ner ramnummret från min dotters 125JR hoj som kommer från Tyskland och helt saknar papper. (3st tidigare ägare har alla kört Junior Cup med den, mcid finns)
Ringde Polisen senare för att följa upp, men de hade inte hittat nått olagligt...

Går bra att stansa in ett nytt ramnummer själv och ange det på MC-ID:et.
:(

Njaa... Tror inte det... om du inte har intyg från firman som skrotade hojen. (varför skulle man slipa bort nummret??)
Kryssat... eller helt enkelt aldrig instämplat däremot... finns det många av, och på en ny "race-ram" får du skriva in nytt nummer. Men ser dom du slipat bort och knackat in nytt nummer.. tvivlar jag den går igenom på en racebesiktning.

Det går även att "röntga" (eller vad tusan dom nu gör) ramen & se ursprungsnummret, även om det är bortslipat eller omknackat. Dock har jag aldrig hört att dom gjort detta på en racehoj...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park