Skrota Vägverkets faxtjänst för ägar-info !

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Det bästa som kunde göras är om Vägverket förmås lägga ner sin faxtjänst där man kan slå upp alla ägaruppgifter inkl hemaddress på vilket fordon som helst i hela Sverige bara man har regnumret. Var och en som använt den tjänsten inser att det är helt åt skogen. Det är tamme fan den största orsaken till alla stölder.
Tjuvarna kan sittta i lugn och ro och planera vart de kan åka och hämta en snygg cykel de ser på stan eller vägen. Man åker runt som nån levande stöldannons på vägarna med sin regplåt. Som tur är de inte lika intresserade av gamla skrothojar så det är en sån man skall ha, gärna med några otroligt fult sprayade kåpor på.
Man borde egentligen köra falskyltat för att förvilla fienden om man har en nyare hoj.

Det är väl egentligen ingen skillnad mot att ringa och fråga, eller använda sms-tjänsten? :va
Men visst, klart det underlättar för dom som vill sno hojar. Men samtidigt underlättar det ju otroligt för dom som tex ska köpa bilar/hojar också, när man kan kolla upp att säljaren verkligen äger bilen, eller när man ser misstänkta stulna fordon efter vägarna.

Tycker det vore trevligt om tjuven använde sig av den!
Då kan man juh spåra vem som begärde uppgifterna och titta lite nogrant i dennes garage : )

gunnar_gt750 skrev:
Det bästa som kunde göras är om Vägverket förmås lägga ner sin faxtjänst där man kan slå upp alla ägaruppgifter inkl hemaddress på vilket fordon som helst i hela Sverige bara man har regnumret. Var och en som använt den tjänsten inser att det är helt åt skogen. Det är tamme fan den största orsaken till alla stölder.
Tjuvarna kan sittta i lugn och ro och planera vart de kan åka och hämta en snygg cykel de ser på stan eller vägen. Man åker runt som nån levande stöldannons på vägarna med sin regplåt. Som tur är de inte lika intresserade av gamla skrothojar så det är en sån man skall ha, gärna med några otroligt fult sprayade kåpor på.
Man borde egentligen köra falskyltat för att förvilla fienden om man har en nyare hoj.

Därför kör jag utan reg.plåt, är ju ändå samma bötesbelopp som för en miniskylt.

Då kanske en skenförsäkrare kan dra nytta av sitt fusk genom att ställa den på t.e.x. farsan.
Den eventuella tjuven hittar ju inte hojjen då :)

Man har ju lärt sig vid det här laget att aldrig parkera cykeln hemma. Fax- och SMS-tjänst eller inte spelar ingen roll tror jag. Den gör mer nytta än illa. Se bara till att hålla cykeln borta från adressen den är reggad på (men det gör väl alla redan? :va )

Last edited:
hansome skrev:
Man har ju lärt sig vid det här laget att aldrig parkera cykeln hemma. Fax- och SMS-tjänst eller inte spelar ingen roll tror jag. Den gör mer nytta än illa. Se bara till att hålla cykeln borta från adressen den är reggad på (men det gör väl alla redan? :va )

Hehe, nej det är nog inte många som gör det. Troligtvis bara dom som har förvaringsproblem på hemadressen.

Varför kan man inte kräva att den som begär ägaruppgifter måste lämna sitt personnummer! Eller på något sätt visa vem man är.

Om man är intresserad av att köpa en båge bryr man sig väl inte om man måste visa sin identitet!?

Ska man sno den däremot.......

Det finns både fördelar och nackdelar med tjänsterna.

En presumtiv tjuv i vårat garage blev fast med hjälp av tjänsten.. En annan hojägare såg bilen, skickade sms och fick tillbaka att bilen var stulen, ringde snuten och de hittad allt man behöver för att stjäla en hoj ibak i bilen.. Hände för ca. 2 månader sedan i Solna.

Men hur panaroida är ni egentligen?
Den tjänsten är ju jättebra när man ska kolla upp ett fordon eller leta efter nått man kan köpa.
Stressa av lite så lever ni längre.

Faktiskt nämndes detta av Vägverket att personens privatadress inte skulle publiceras längre. Tror jag kommer ihåg det rätt. Eller får iaf hoppas!

Swedie skrev:
Faktiskt nämndes detta av Vägverket att personens privatadress inte skulle publiceras längre. Tror jag kommer ihåg det rätt. Eller får iaf hoppas!

Det var ju sött av dem så nu måste buset orka slå upp eniro.se också vilket framsteg :hihi

Swedie skrev:

Det stämmer inte för jag tog ett fax på en hoj i juli och jag fick med personens privatadress.

#21 skrev:
Det stämmer inte för jag tog ett fax på en hoj i juli och jag fick med personens privatadress.

Det är på SMS den biten tagits bort.... eftersom folk har blivit förföljda i trafiken... nu står bara postorten !

som någon nämde skulle systemet fungera jätte bra bara man upgav person nr om man vill ha dom här uppgifterna... om den nu blir stulen så kan man ju ha en anning vem det är i alla fall :tummenupp

RS "Alex" skrev:
som någon nämde skulle systemet fungera jätte bra bara man upgav person nr om man vill ha dom här uppgifterna... om den nu blir stulen så kan man ju ha en anning vem det är i alla fall :tummenupp

Jag tycker det räcker om SMS-tjänsten (med regnummer som indata) svarar "Anmäld stulen 050712" eller "OK" om allt är ok. Ägarnamn behövs inte. Sedan ringer man Polisen om man vill rapportera. Sedan skall förstås polisen har alla uppgifterna när de slår upp regnumret, det räcker.

Det kan ju hjälpa till med bevisningen om polisen kan få ut uppgifter från Vägverket om det var förfrågningar på just det regnumret innan ett inbrott skedde och till vilket telnr de skickade faxen. Om VV har spärr mot att faxa till anonyma kontantkortsnummer så är det bra.

Nog för att en del tjuvar är korkade men jag har svårt att tro att de skulle använda en sån tjänst med något annat är stulna telefoner/kontantkort och fejkade personnummer.

Den modul-10 kontroll som används på personnummer är inte så svår att lura om man vet hur den fungerar och CBR har väl ingen koppling till Skatteverket för att kolla att personnumret existerar.

Allting är enkelt löst genom att ägaren får reda på vilka som beställer info om ens fordon. Alt kan ägaren har en "kod" på regbeviset som man lämnar till dem som är intresserade av att köpa hojen..

EDIT: och adress uppgifterna skickas BARA till fax (fast abb)

/fredde

Om man ringer till vägverket med ett regnummer så får man tom personnummer på ägaren !

Förövrigt tycker jag systemet är bra.

Jag har bott i många länder och det själs mist lika mycket mc i dom länderna.... utan att dom på något enkelt sätt kan ta reda på Reg. nummer.

Jag vill ha möjlighet att kolla upp fordon samt dess ägare.

När du står där o ska köpa din bil eller hoj så drar du ett SMS till VV och du får genast tebax om det är rätt person som säljer, om den är stulen eller om det är ett kreditköp.

Jag tycker inte vi ska kliva 50 år bakåt i tiden och hamna på samma nivå som i USA eller Tysklad, frankrike, Spanien..... listan blir lång.... vi ligger längst fram.... och dom allra flesta vill faktiskt väl - så håll till godo med systemet vi har idag. Annars tar det flera dagar att byta ägare på bilen och man får åka in till VV för att göra det...... mellan 9-16 vardagar.... med minst en timmes lunch.

Last edited:
Webspy skrev:
När du står där o ska köpa din bil eller hoj så drar du ett SMS till VV och du får genast tebax om det är rätt person som säljer, om den är stulen eller om det är ett kreditköp.

Tre mycket tunga argument till tjänstens fördel. :tummenupp

Personligen tycker jag att ni som anger nackdelar överreagerar en aning. Visst finns det säkert tjuvar som använder tjänsten för att spåra var ett fordon kan tänkas stå parkerat men för att få ett regnr kopplat till ett specifikt fordon krävs att du sett skylten (=fordonet) och då kan man ju lika gärna följa efter och kolla var ägaren parkerar eller bor.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti