Skrot i avgaseriet. Vad är det?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hörde ett otäckt skrammel från hojen. Lät som löst värmeskydd men det sluta med att jag tog bort ljuddämparna med sista kröken. Ramla ut lite plåt.

588a970905c4d62b3d72b4b31d0e7b14.jpg

Vad är det? Är en KTM 950 SM -06.
Har kollat på någon sprängskiss men såg inget som likna detta. Det kan inte ha blivit instoppat bakifrån, hålet bak är för litet. Exup eller motsvarande finns inte vad jag vet på hojen.

Om det är en plugg får jag gärna ut den andra också så det inte är olika motstånd.

Tack på förhand.

Är det inte en intern del i ljuddämparen, tänkt att göra det omständligare för ljudet att nå ut? Brukar väl vara en serie sådana plåtar med öppningen förskjuten så att säga, så ljudet blir tvunget att studsa runt väldigt många gånger innan det kommer ut.

Är det inte en intern del i ljuddämparen, tänkt att göra det omständligare för ljudet att nå ut? Brukar väl vara en serie sådana plåtar med öppningen förskjuten så att säga, så ljudet blir tvunget att studsa runt väldigt många gånger innan det kommer ut.
Ja det är fullt möjligt. Har inte skruvad av dämparen så jag kan titta igenom den.

Undra hur många brickor det är original. Man ska ju tyvärr inte kunna öppna dämparna.

Är inte bakre gaveln popnitad, då kan man ju :borra?

Dämparna är tyvärr helsvetsade (om de är samma som 990:an). Det skulle kunna vara en intern skiljevägg som lossnat, men den borde inte kommit ut framåt i dämparen.
Behöver du nya har jag två uppsättningar i nyskick hemma, ett par till 990SM med raka utblås och ett par till 990ADV med vinklade utblås. Katalysator i bägge paren som relativt lätt går att borra ur.

Jag kommer köra med dessa. Får väl se vad som mer ramlar loss i dom.

Det ska inte borras ur något. Jag har växt ifrån larvet med slip-ons och skit.

Ktm har ju tyvärr helsvetsat dessa. Så inte öppna och titta tyvärr.

Delarna var förövrigt för stora för att åka ut bakåt.

Frågan är ju hur fasiken de där bitarna kunde komma ut genom främre delen på ljuddämparen?! Om du har katalysatorenheten kvar så är det ju i princip omöjligt.... eller har jag missat nåt?
/H

Frågan är ju hur fasiken de där bitarna kunde komma ut genom främre delen på ljuddämparen?! Om du har katalysatorenheten kvar så är det ju i princip omöjligt.... eller har jag missat nåt?
/H

Tror inte det är katalysator på 950:an, då det är förgasarhoj.
...men jag kan ha fel...

Ja. Kan det sitta en bricka i y:et som ska leda gaserna?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT