Skrivmaskins-R1;a

Jimbo

JA HEJ DU
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
R1 -98
Toppen från en motor med skuren vev, sitter på en annan motor som ska vara i gott skick..

enl. förståsigpåare ser toppen bra ut, ventiler m,m. övriga motorn ser också bra ut..

Likförbannat hör man ett knackande, väldigt likt en gammal skrivmaskin. Tyvärr har jag ingen ljudupptagning.

Tycker mig kunna lokalisera det till främre delen av motorn. Kopplingen är nybytt, kamkedja verkar ok.

kan toppen ha fått en snyting som förståsigpåaren har missat. ??

måste man justera alla ventiler om det skulle vara så att det är nån av dessa som låter. Går det att lokalisera vilken som knackar, motorn går för övrigt jämnt och fint.

knackandet ökar med varven.

Följer det knackande ljudet varvtalet?
Låter det mindre vid högre varvtal när du står stilla med neutral och varvar upp den?
Vad händer med ljudet om du belastar motorn, t.ex. ligger på fyrans vxl 3000rpm och vrider på rullen i botten?

edit: Läste just att ljuder följer varvtalet!

/Nitrous

Last edited:
Om jag vore dig så skulle jag inspektera väldigt noga kuggkransen på vevaxlen samt kopplingskorgens kuggkrans som löper mot vevaxeln.
Om det finns minsta lilla märke (t.ex. pitting) på vevaxelns kuggkrans så kommer detta ge ljud precis som du beskriver, råkade själv ut för det på en R1 motor.
Toleransen mellan dessa två kuggkransar är så noga att minsta lilla motstånd kommer skapa oljud.
Ta ur tändstiften och vrid runt veven sakta, försök lägga märke till om det uppstår ett onormalt motstånd vid någon punkt.
Lys med lampa och kontrollera alla kuggarna noggrant.

/Nitrous

UrbanTiger skrev:
Kuggar är känsliga grejer... kanske nått spån satt emellan en skruvmejsel mellan kuggarna när dom försökt att lossa centrummuttern :huvet

Inte helt omöjligt att en "försåsigpåare" har gjort det, antingen det eller om något skit i motorn har åkt genom dreven som en kvarn :gnissla
Räcker som sagt med så jättelitet märke för att det ska bli ett sånt ljud som beskrivs.

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn