Skriven på annan ort!

Jag har dubbelt boende.
Har en lägenhet på Södermalm i Stockholm och en villa på landet.
Hojen står 95% av tiden utomhus vid villan och i kallgarage på landet vintertid.

När jag skrev mig på lyan i Stockholm så fick jag en dubblering av försäkringspremien.
Ringde upp dem och förklarade läget (ie, att om jag inte är skriven på lägenheten i Stockholm så blir jag av med den).

Den enda fråga det ställde var: Är huset på landet den primära förvaringsplatsen och färdplatsen för MCn.
Svaret var ja och de sänkte direkt premien till föregående nivå.
Dock kollade de att jag/frun fortfarande ägde huset.

Enkelt sagt, det går att deala med försäkringsbolag om man har en vettig förklaring.
Med det sagt så tycker jag ostebo kan betala sin premie för sin hoj så vi andra slipper göra det.

Fråga:
Har du kollat om det möjligen också kan finnas någon annan parameter än premiezonen som gör att det är dyrare?

Tips:
Köp inte ny hoj :tummenupp

sure men när den blir stulen sen å FB kommer på dig att du inte bor i skogen igentligen så får du ingen ersättning. jag skulle inte ta den chansen iaf.

?? Om han nu är i Göteborg på besök, menar du att inte försäkringen skulle gälla då? Isåfall är ju alla försäkringar på delkasko/stöld lönlösa att ha om man lämnar sin bostadsadress för touring, semester på annan ort, eller besöka någon och övernatta så att man inte kan lämna försäkringsorten, ingen touringresa alls, inte besöka grannkommuner o den blir stulen:va Står inte så i det finstilta garanterat. Det försäkringsbolag som förklarar att deras regler är så, kommer jag lämna dIRECt!!!111

Man kan ju ha en Co adress.

Last edited:
Härligt med alla dessa trådar med alla sumpskallar som vill ha allt men vill inte betala vad det kostar. Betala vad det kostar och lägg inte över kostnaden på alla vi som försöker vara ärliga när vi tecknar försäkring. Har du inte råd så ge fan i att köpa nåt du inte kan betala för, hur svårt kan det va??

Härligt med alla dessa trådar med alla sumpskallar som vill ha allt men vill inte betala vad det kostar. Betala vad det kostar och lägg inte över kostnaden på alla vi som försöker vara ärliga när vi tecknar försäkring. Har du inte råd så ge fan i att köpa nåt du inte kan betala för, hur svårt kan det va??[/QUOTE]

Hrmm..gäller det försäkringsbolagen oxå? Som ger oskäliga ersättningar vid skada som bara går igenom om ingen bestrider det:vaVärsta scenariot är ju att få skador vid kollision med ett fordon från samma försäkringsbolag man har..

Eller försäkringsbolag som griper i luften och påstått att hojar gått i 200 knyck vid olyckstillfället, för att det var en "snabb" hoj och gått på hörsägen från unga vittnen som backar och ändrar sitt vittnetsmål och det efter kontroll visat sig inte gått i halva hastigheten?

Eller försäkringsbolag som inte har gett ut ersättningar på stödförsäkringar på flera år då bilen hittats utbränd och saboterad, då de påstått det inte gått att stjäla ex en bil pga imob, trots att det BEVISATS och de till slut ger efter, med försäkringskunder som lidit fruktansvärt flera år psykiskt för man krigat mot jätten goliat.

Jag anser inte det är att vara oärlig om folk vill utnyttja kunna få lite vettigare försäkringspremier genom att använda faktorer som är möjliga om det sker på LAGLIGT sett. Försäkringsbolagen är snabba fan höja premier och betala ut så lite de kan för att få högre vinster, så varför fel att nyttja kryphål? Då är alltså försäkringstagaren som är "felet" o skall ge fan i det?

Försäkringsbolag är vinstdrivande bolag kan de suga ur några kronor mer så garanterat så gör de så, varför skall försäkringstagare som ser över sitt hus på lagligt sett för att betala in mindre i premie genom att läsa det finstilta(försäkringsbolagen åberopar nästan ALLTID något från de texterna för att undvika betala ut..) idiotförklaras, är för mig en gåta:va När det väl händer något och de för att bt blir en tvist så räkna inte med stor hjälp från försäkringsbolaget i de flesta fall...de vill ju om de kan betala ut så lite som möjligt, slipper de helt är det ännu bättre, de har jurister som jobbar för dem, prejudicerande andra dommar som gynnar dem hittar de direkt.

Det verkar mest bottna i avundsjuka bland andra i tråden "gör jag så här skall andra göra så här oxå, annars är man oärlig bla bla bla...eller man är en sumskalle/idiot eller en parasit i samhället.."

Last edited:
Försäkringsbolagen ökar sina marginaler bla tack vare att de måste kompensera för de som fuskar. Men givetvis vill de tjäna så mycket stålar som möjligt, det vill ju alla, TS också tydligen.

Härligt med alla dessa trådar med alla sumpskallar som vill ha allt men vill inte betala vad det kostar. Betala vad det kostar och lägg inte över kostnaden på alla vi som försöker vara ärliga när vi tecknar försäkring. Har du inte råd så ge fan i att köpa nåt du inte kan betala för, hur svårt kan det va??[/QUOTE]

Hrmm..gäller det försäkringsbolagen oxå? Som ger oskäliga ersättningar vid skada som bara går igenom om ingen bestrider det:vaVärsta scenariot är ju att få skador vid kollision med ett fordon från samma försäkringsbolag man har..

Eller försäkringsbolag som griper i luften och påstått att hojar gått i 200 knyck vid olyckstillfället, för att det var en "snabb" hoj och gått på hörsägen från unga vittnen som backar och ändrar sitt vittnetsmål och det efter kontroll visat sig inte gått i halva hastigheten?

Eller försäkringsbolag som inte har gett ut ersättningar på stödförsäkringar på flera år då bilen hittats utbränd och saboterad, då de påstått det inte gått att stjäla ex en bil pga imob, trots att det BEVISATS och de till slut ger efter, med försäkringskunder som lidit fruktansvärt flera år psykiskt för man krigat mot jätten goliat.

Jag anser inte det är att vara oärlig om folk vill utnyttja kunna få lite vettigare försäkringspremier genom att använda faktorer som är möjliga om det sker på LAGLIGT sett. Försäkringsbolagen är snabba fan höja premier och betala ut så lite de kan för att få högre vinster, så varför fel att nyttja kryphål? Då är alltså försäkringstagaren som är "felet" o skall ge fan i det?

Försäkringsbolag är vinstdrivande bolag kan de suga ur några kronor mer så garanterat så gör de så, varför skall försäkringstagare som ser över sitt hus på lagligt sett för att betala in mindre i premie genom att läsa det finstilta(försäkringsbolagen åberopar nästan ALLTID något från de texterna för att undvika betala ut..) idiotförklaras, är för mig en gåta:va När det väl händer något och de för att bt blir en tvist så räkna inte med stor hjälp från försäkringsbolaget i de flesta fall...de vill ju om de kan betala ut så lite som möjligt, slipper de helt är det ännu bättre, de har jurister som jobbar för dem, prejudicerande andra dommar som gynnar dem hittar de direkt.

Det verkar mest bottna i avundsjuka bland andra i tråden "gör jag så här skall andra göra så här oxå, annars är man oärlig bla bla bla...eller man är en sumskalle/idiot eller en parasit i samhället.."

När du medvetet kringgår reglerna genom att skriva dig på en adress du inte bor på och annat skit så ja, då är det fel och du har förköpt dig på en hoj du inte har råd med.

Men hur kan jag få billigare försäkring på en zx10r -05 n på en z750-09?
Kostnaden för försäkringsbolaget blir ju det samma. En zx10r kostar ju nästan samma för försäkringsbolaget att lösa. Men en zx10r är ju en hoj som är med i fler olyckor än z750?

Någon som kan förklara detta?
Jag tror själv jag kör lugnare med en z750 än zx10r eller vad tror ni?

Om du skiter i att rapportera när han dör så kan du ju plocka ut både pension och bostadsbidrag OCH forsätta ha hojen skriven på honom. There is no end to the possibilites... :huvet

Ja och är man så gammal har han säkert frikort på Landstinget och Apoteket.:tummenupp Som lite bonus.

Annars kan du ju fortsätta att göra försäkringsbedrägerier så får vi andra höjda premier och du slipper du hojkompisar också som ska bjudas på fika.:näsblod

Kostnaden för försäkringsbolaget blir ju det samma. En zx10r kostar ju nästan samma för försäkringsbolaget att lösa. Men en zx10r är ju en hoj som är med i fler olyckor än z750?

Därför att ålder är en faktor på objekten vare sig du vill eller inte.
Visst, många ggr tycker man att det är galet osv men saken är den att de måste ju dra gränsen nånstans och använda något som kriterier.

Och nej, jag tror inte att du kommer köra lugnare på en 750 än på 1000... de är riktigt kompetenta båda två.

Om du tror att det är hojen som avgör om du kör lugnt eller inte så kommer det att gå åt helvete på en gammal 125'a också.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park