Skrivelse till styrelse ang MC-parkering

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Hej,

Nu är det såhär att jag har flyttat in i en nybildad bostadsrättsförening. Som MC-ägare har jag såklart efterfrågat MC-parkering i garaget som tillhör föreningen. Styrelsen har därför bett mig ta fram ett förslag på hur en sådan parkering skulle kunna se ut och vad som behöver finnas på den för att en motorcykel kan låsas fast på ett säkert sätt, samt hur mycket det skulle kosta (ungefär) att göra en sådan parkering.

Nu känner jag att jag egentligen har tagit mig lite vatten över huvudet eftersom jag knappt vet själv vad det finns för alternativ när man framförallt ska låsa fast hojen i något. Känns som att jag måste göra ett försök då detta är ett gyllene tillfälle att få en riktigt bra MC-parkering. Så nu vill jag höra alla galna idéer och tankar om hur ni skulle vilja att en bra mc-parkering såg ut. Ett måste är att man ska kunna låsa fast hojarna i något (golv och vägg är i betong).

Några frågor som jag har funderat på.
1) Hur mycket plats (yta) bör man räkna med att varje hoj tar upp?
2) Hur låser man fast hojen? Bur?, Beslag i golvet? Finns det stöldskyddsmärkta beslag och bultar som man ej kan få upp ur golvet?
3) Hur ska hojarna parkeras på en yta säg 5x5m för att få plats med så många som möjligt (hör lite till fråga 1)?
4) Vilka företag ska man vända sig till när det gäller inköp samt montering?

Bifogar en bild på en möjlig plats i garaget där man skulle kunna göra en mc-parkering.

Fram med förslag och idéer nu :)
//J

Bifogat

• mcpark.png
    mcpark.png
    22.2 KB · Visningar: 157
Abus har ett golvankare som iofs inte är väldigt billigt, men är rätt lätt att installera. Borrhål till fyra bultar per ankare är allt som krävs.

Du borde kunna få plats med rätt många bågar på den ytan. En fyra stycken borde väl ledigt få plats?

Abus har ett golvankare som iofs inte är väldigt billigt, men är rätt lätt att installera. Borrhål till fyra bultar per ankare är allt som krävs.

Du borde kunna få plats med rätt många bågar på den ytan. En fyra stycken borde väl ledigt få plats?

6st är möjligt säger jag, men det beror ju helt på hur tajt man vill ha det.

Hur många motorcyklar bor i föreningen?
Vad används ytan till i dag?
Kommer den att delas med mopeder?
Jag skulle ha lagt upp det så här (beroende på hur stort behovet är)
Låsankare i vägg / Golv / Pelare för alla (mc)platser är givet.

Bifogat

• mcpark.png
    mcpark.png
    35.3 KB · Visningar: 70
Last edited:
Hur många motorcyklar bor i föreningen?
Vad används ytan till i dag?
Kommer den att delas med mopeder?
Jag skulle ha lagt upp det så här (beroende på hur stort behovet är)
Låsankare i vägg / Golv / Pelare för alla (mc)platser är givet.

Jag vet inte hur många motorcyklar som bor i föreningen, men totalt finns 119 lägenheter. Så ungefär 5-6 platser känns rimligt att ha tycker jag. Skulle gissa att föreningen kommer tillåta att mopeder/skotrar också parkeras där, fast det beror såklart hur jag gör skrivelsen (MC går alltid före skoter/moped eller nåt?). Låsankare är självklart för alla platser, frågan är om man ändå när man har chansen föreslå någon typ av bur eller om det kommer ta för mycket yta då man förmodligen endast får en infart till parkeringen och inte som idag två. Hur mycket plats bör man räkna med att varje hoj tar upp? En Harley lär ju ta upp mer plats än tex en sporthoj eller motard.

Fortsätt gärna komma med idéer!

Skulle gissa att föreningen kommer tillåta att mopeder/skotrar också parkeras där, fast det beror såklart hur jag gör skrivelsen (MC går alltid före skoter/moped eller nåt?).

Den som köat sig till en plats och betalar för den bör ha rätt att parkera vilket tvåhjuligt fordon som helst där, tycker jag. Jag antar att bilplatserna kostar pengar, och då bör mc-platserna också göra det. Det är trots allt en investering föreningen gör, och då bör det ge lite avkastning också.

Rimlig kostnad för en mc-plats ligger någonstans mellan 1/3 och 1/2 av kostnaden för en bilplats.

Även om det går att pressa in fler hojar på den ytan så tycker jag att det är rimligt att dela upp det i fyra separata platser, för att få plats att hantera hojarna. Måla ett stort kors mitt på den lediga ytan och sätt dit fyra golvankare så blir det nog bra och konfliktfritt.

Jag editerade bilden i mitt inlägg med ett möjligt galler/grindsystem, men jag har svårt att tro att styrelsen går med på kostnaden initialt och hanteringen av nycklar till grindarna.

Men du kan ju ha med det som ett önskvärt alternativ och erbjuda dig att vara nyckelansvarig själv.

Något annat som är viktigt är att det inte förvaras travar med grejor där inne, dvs inga extra däck, hjälmar, skinnställ, verktygslådor, trädgårdsmöbler, whatever.

Sånt är inte bara fult, det drar till sig nyfikna.

Last edited:
Jag editerade bilden i mitt inlägg med ett möjligt galler/grindsystem, men jag har svårt att tro att styrelsen går med på kostnaden initialt och hanteringen av nycklar till grindarna.

Men du kan ju ha med det som ett önskvärt alternativ och erbjuda dig att vara nyckelansvarig själv.

Något annat som är viktigt är att det inte förvaras travar med grejor där inne, dvs inga extra däck, hjälmar, skinnställ, verktygslådor, trädgårdsmöbler, whatever.

Sånt är inte bara fult, det drar till sig nyfikna.

Mmm... du nämner några problem med bur som jag inte har tänkt på innan. Hörde av mig till Swesafe angående golvankare. 4st för 4000:- skulle vi få som pris. Det tycker jag låter riktigt bra! Säljaren påstog att det inte va några problem att montera själv. Fast jag tror nog ändå att föreningen kommer betala en montör som gör det, gissar att det inte tar så lång tid för en yrkesman att göra det.

Last edited:
2) Hur låser man fast hojen? Bur?, Beslag i golvet? Finns det stöldskyddsmärkta beslag och bultar som man ej kan få upp ur golvet?

Du får pröjsa 1105kr för en korrosionsskyddad Abus Klass 3 låsbygel för golv/vägg-montage. Kan köras över när den är nerfälld och uppfälld ger den möjlighet att trä igenom de flesta kättingar. Fästbultar för sten och betong medföljer.

Kan fixa hem den till ett lite schysstare pris eventuellt :tummenupp

Eller köp ett larmat skivbromslås. De är coola! Dock ingen lösning när det gäller flerförvaring av hojar.

Edit: och nu såg jag att du hade kontaktat swesafe. Har även dessa som leverantör, men nu hade du ju redan ringt och kollat! :)

Edit 2: och nej, det är absolut inga konstigheter med montaget av en låsbygel. Man får ha lite rejäla borr bara!

Last edited:
Hyr en hilti proppmaskin och borra 10 mm hål. Sen en stor slägga och dunka i 10 mm expander.

Säg att du "anlitat en hantverkare" och lägg pengarna på tuggummi istället! =)

Alltså, väldigt lätt att fixa själv. Hyra en maskin kostar max 100:- per dag.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman