Skrivelse Regndäck och Däckval SP 2007 !!

Det är ju det rimliga i mina ögon eftersom det varit ett krav tidigare och klassen ska vara en standardklass så borde det vara gatlegala däck som gäller.

Ja kanske det, jag tänker på vad som är bäst för mig i första hand. Då skulle jag helst vilja slippa DOT-märkta däck.
 
Protokollet är daterat före min skrivelse skickades till SVEMO för behandling. Antar att det är den muntliga diskussionen som har föranlett till detta beslut. Jag kommer att återkomma i frågan med förhoppningsvis klara besked.

Frågan kommar att besvaras i kommande protokoll. Ha förtröstan.
 
Svemo har lite problem med att få fram protokoll efter möten men jag har pratat med Lodnert och detta är det som gäller!

Sport Production använder 2007 supersportreglementet i däck (DOT och regndäck)

Detta kolliderar med vad som står i den nya kalendern, dock skall detta påtalas i protokollet som förhoppningsvis snart dyker upp. Det som står om standardklasser skall 2007 endast gälla 125 även att SP nämns.


Mvh Magnus
 
Last edited:
va finns det för Race däck i 160 :va har bara kört 180 innan

De flesta märken har 160 däck tror jag. Har för mig att de flesta var nöjda med Dunlops 209 som kördes förra året men det finns som sagt Metzler och Pirelli också. Michelin har säkert också? Bridgestone också visade det sig.
 
Last edited:
va finns det för Race däck i 160 :va har bara kört 180 innan

De flesta har 160/60, jag tänker själv köra med Pirelli / Metzeler. Dock så finns det inte mycket 120/60 av racetyp (super corsa pro finns). 120/70 går lika bra om man sänker gaffeln lite.
 
Last edited:
2812762 Svemo har lite problem med att få fram protokoll efter möten men jag har pratat med Lodnert och detta är det som gäller!

Support Production använder 2007 supersportreglementet i däck (DOT och regndäck)

Detta kolliderar med vad som står i den nya kalendern, dock skall detta påtalas i protokollet som förhoppningsvis snart dyker upp. Det som står om standardklasser skall 2007 endast gälla 125 även att SP nämns.


Mvh Magnus
Bra jobbat Magnus. :tummenupp
Men du menar inte Sport Production då? Support Production är det inte så många som hört talas om. ;)
 
I alla fall i fjol fanns inte Metzeler Racetec i 160, däremot Pirelli Supercorsa Pro som är samma däck med annat mönster.

Veidec-förarna har ju kört med dessa däck och Metzeler/Pirelli hade betydligt större framgångar än Dunlop. Vet inte om någon körde Michelin/Bridgestone.
 
Last edited:
2814008 I alla fall i fjol fanns inte Metzeler Racetec i 160, däremot Pirelli Supercorsa Pro som är samma däck med annat mönster.

Veidec-förarna har ju kört med dessa däck och Metzeler/Pirelli hade betydligt större framgångar än Dunlop. Vet inte om någon körde Michelin/Bridgestone.
Cralle dominerade ju med Dunlop, direkt kom ju tal om specialdäck från SS-VM.
 
De flesta märken har 160 däck tror jag. Har för mig att de flesta var nöjda med Dunlops 209 som kördes förra året men det finns som sagt Metzler och Pirelli också. Michelin har säkert också? Tydligen Bridgestone också.

Tror dom flesta tillverkare har däck i alla storlekar. Sen kan det hända att ingen tar hem dom till oss i Sverige.

Kollade Bridgestone och dom hade minst 7 olika 160/60-17 däck. Den som formodligen kanske passar bäst vad jag såg är kanske BT090PRO.
http://mc.bridgestone.co.jp/en/products/battlax/bt090.html
 
Last edited by a moderator:
Cralle dominerade ju med Dunlop, direkt kom ju tal om specialdäck från SS-VM.

Det är jag rätt övertygad om att han körde med, där fanns andra förare i cirkusen som returnerade sina däck till england där de kom ifrån under mycket hysch hysch.

EDIT: Givetvis helt i linje med reglementet
 
Last edited:
Cralle dominerade ju med Dunlop, direkt kom ju tal om specialdäck från SS-VM.


Liite svårt då dom hade Pirelli-enhetsdäck även då i WSS! ;)

Men Dunlop var typ lite snea på hur man fixade dealen med Pirelli och var mer än villiga att hjälpa fler förare med bättre Dunlopdäck för att "hämnas". Pirelli skulle inte få vinna nått annat mästerskap. Vet inte hur man lyckades med det. Men Dunlop vann många nationella mästerskap dom åren. Pirelli/Metzeler var väl iof också lite lättare då mot nu att hitta specialare på.

Det var/är fullt tillåtet med sådana däck dessutom. Lika tillåtet som i alla andra sånna klasser med "DOT-krav". Så special-, kval- och intermediate-däck är också fullt tillåtna i SP nu iom bortagandet av enhetsdäcken..

Fast att det skulle finnas en risk för att det dyker upp nån b-förare på en SV650 med nått sånt är nog vääldigt liten och gör nog ingen skillnad för denne ändå.
 
Last edited:
Åååh, hittar jag bara D364:or kommer jag att kunna dominera oavsett väglag!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top