Skriva Jobbansökan...

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Ok... det e dags för mig att söka jobb inför sommaren som läkarassistent.
Jag e så jäkla slö i huvet när det gäller att skriva en jobbansökan... :huvet
Har öppnat dokumentet tiotals ggr utan att komma på att skriva nåt vettigt... kommer liksom inte på nåt sätt att formulera mig på :(

Ingen som har en mall där jag bara skriver upp vad jag har för personlighet mm? :tungan

Kom med lite tips grabbar... hur har ni annars råd att åka motor om ni inte kunnat skriva en bra jobbansökan?! :)

Ps. Det e ingen CV jag ska skriva, utan själva brevet om att jag e intresserad. Ds.

Tack på förhand...

Jag har en mall.
Bara kopiera in rätt ord på rätt plats å skicka iväg:

Joppansökan!!

Till OK i Jukkasjärvi:

Tå ja såk i annons att ni sökte pensinmacksföreståndare. Dänkte ja,
joppet är mitt!!

Ja har pra meriter sen titikare, nu räknar ja tåm:
1) Folkskola klass 1, 2, 3, 4, 5, 6 å halva suan.
2) Joppet: Ja har inte joppat på pensinmack förut, men ja har dankat
mikke met pilen.

NU JA UNDRA?
Lönen, met mina meriter grävs en hök lön, ganse 40'000 kr./mån. Och
sänstepil kräver ja, samma som sefen. Ja dror nämliken på jämlikhet.
Ja har kått många kurser, nu ja räkna tom:
1) Säljkurs halva veckan.
2) ABF-kurs, lär dig pela gitarr för nupörjare.
3) Konkurs. De va en konsti kurs.
4) Datautpilding.

Ja ser fram att få åka på mer kurser helst till Tammerfors, där är pra
drag! Hoppas no kan pestämma snappt, stämplingen tar snart slut.

Dveka ej, nästa vecka har ja säkert nutt jopp.

Vesamatti Taikon.

Har du inte fått jobbet en månad senare kan du ju skicka en påminnelse:

Till OK i Jukkasjärvi:

Hej!
Nu ja pörja pli FÖRPANNAT. Dredje veckan å ingen anställningspevis.
Ganse tax å galla in fakket.

Sefen ska ganse passa sig, det finns lakar även för en sef! Nå ja ska
inte drassla in mäj i nåkra långdrakare. Ja sänker lönen 5.000:- och
ja tar para en mersa 190.

Pästa hälsningen sefen frukan.

Vesamatti Taikon

Lycka till :tummenupp

//Lartes

Svarar du på en annons eller motsvarande? Eller skickar du ut brevet på chans och hoppas att du får napp?

Skickar brevet på chans och hoppas jag får napp... men det måste ske snart... :gnissla

Skicka på chans är jäkligt svårt. Är dom minsta lilla upptagna så vips glöms det bort.

Försök få tag på en kontaktperson över telefon. Ring växeln dit du söker och fråga vem som hanterar sådana här ansökningar. Be om att bli kopplad.

Presentera dig kort (väldigt kort), och förklara ditt ärende. När han/hon nu vet att du kommer skicka ett brev, och dessutom har pratat (om än så kort) med personen är chansen att ditt brev faktiskt blir läst oändligt mycket större.

Så skulle jag gjort, det är mitt tips. Lycka till! :)

HAHA.

Jag ändrade lite i mallen och drog iväg en fingerad ansökan till personaldirektören på OKQ8's HK i Stockholm. Ska bli intressant att se om man får svar.

//K

Lartes skrev:
Jag har en mall.
Bara kopiera in rätt ord på rätt plats å skicka iväg:

Joppansökan!!

Till OK i Jukkasjärvi:

Tå ja såk i annons att ni sökte pensinmacksföreståndare. Dänkte ja,
joppet är mitt!!

Ja har pra meriter sen titikare, nu räknar ja tåm:
1) Folkskola klass 1, 2, 3, 4, 5, 6 å halva suan.
2) Joppet: Ja har inte joppat på pensinmack förut, men ja har dankat
mikke met pilen.

NU JA UNDRA?
Lönen, met mina meriter grävs en hök lön, ganse 40'000 kr./mån. Och
sänstepil kräver ja, samma som sefen. Ja dror nämliken på jämlikhet.
Ja har kått många kurser, nu ja räkna tom:
1) Säljkurs halva veckan.
2) ABF-kurs, lär dig pela gitarr för nupörjare.
3) Konkurs. De va en konsti kurs.
4) Datautpilding.

Ja ser fram att få åka på mer kurser helst till Tammerfors, där är pra
drag! Hoppas no kan pestämma snappt, stämplingen tar snart slut.

Dveka ej, nästa vecka har ja säkert nutt jopp.

Vesamatti Taikon.

Har du inte fått jobbet en månad senare kan du ju skicka en påminnelse:

Till OK i Jukkasjärvi:

Hej!
Nu ja pörja pli FÖRPANNAT. Dredje veckan å ingen anställningspevis.
Ganse tax å galla in fakket.

Sefen ska ganse passa sig, det finns lakar även för en sef! Nå ja ska
inte drassla in mäj i nåkra långdrakare. Ja sänker lönen 5.000:- och
ja tar para en mersa 190.

Pästa hälsningen sefen frukan.

Vesamatti Taikon

Lycka till :tummenupp

//Lartes

Starstriker skrev:
HAHA.

Jag ändrade lite i mallen och drog iväg en fingerad ansökan till personaldirektören på OKQ8's HK i Stockholm. Ska bli intressant att se om man får svar.

//K

Var e din variant då?

Lartes skrev:
Var e din variant då?

Som versionen ovan men med några mindre ändringar bara
(Till OK i Sthlm, "konkursen" är borta, och efternamn bytt från Taikon till
nåt påhittat på finska som jag inte kommer ihåg vad jag skrev)

Tog dessutom bort det "andra" brevet. Det sparar jag ett tag :)

/K

Last edited:
Det här brevet fick jag jobb på...

Nyttja det så gott du kan!

"
Hej!

Mitt namn är _____________ och är __ år. Jag vill med det här brevet söka den utannonserade tjänsten som _________________. Jag söker arbetet hos Er då jag alltid har varit intresserad av elektronik och teknik samt genom mina tidigare arbeten har god erfarenhet inom området.

För närvarande arbetar jag på _________________ som montör av larm, multimedia samt utrustning för telefoni och navigation i bilar. Mitt arbete består till stor del av problemlösning då jag ständigt ställs inför nya situationer, dvs bilar, vilka kräver skräddarsydda installationer efter kundens behov. Jag trivs väldigt bra med mitt nuvarande arbete men saknar kundkontakten som jag hade på XXXX vilket är ytterligare en anledning till att jag söker Er utlysta tjänst.

Min största erfarenhet av mobiltelefoni har jag erhållit under mina 3 år på XXXX i XXXXXXXX
XXXXX, varav ca 2 år som områdesansvarig säljare inom data och telefoni. I huvudsak innebar
arbetet att sköta avdelningen genom att se till att alla produkter fanns på hyllorna,
vägleda övriga säljare inom mitt ansvarsområde, ta hand om kundproblem, utbilda ny
personal samt i viss mån sköta inköp. Då butiken under min period som områdesansvarig saknade en ställföreträdande butikschef involverades jag i många av dennes uppgifter såsom schemaläggning och rekrytering av personal. Jag hade även under vissa perioder hand om praktikanter från XXXXXXXX XXXXXX högstadieskolor. Mitt arbete på XXXX gav mig erfarenhet av hur ett stort företag fungerar gällande inköp, lagerhantering och reklamationer. Vidare lärde jag mig att alltid sätta kunden i centrum samt att vara serviceminded. Under min anställning på XXXX gick jag kontinuerligt på produktutbildningar relevanta för mitt område.

Som person är jag glad, utåtriktad och tycker om att interagera med andra människor, såväl kunder som kolleger. Jag tycker om utmaningar och problemlösning samt är målinriktad och närmar mig människor samt uppgifter med stort engagemang. Vidare är jag flexibel och van vid att anpassa mig till nya situationer.

Jag hoppas att ni blivit intresserade av min bakgrund och mina erfarenheter.

Med vänlig hälsning

Nu kanske du har fått lite tipps om vad du ska skriva. Tänk dock på att skriva ett nytt personligt brev till varje nytt jobb du söker. Visar att du är intresserad av just DET speciella jobbet.

Bifoga Alltid ditt CV (om det är bra...)

Starstriker skrev:
Som versionen ovan men med några mindre ändringar bara
(Till OK i Sthlm, "konkursen" är borta, och efternamn bytt från Taikon till
nåt påhittat på finska som jag inte kommer ihåg vad jag skrev)

Tog dessutom bort det "andra" brevet. Det sparar jag ett tag :)

/K

Hehe
Lägger du in det eventuella svaret här sen? :tummenupp

Ska du söka jobb så ska du helst gå till stället och presentera dig, och säg att du är intresserad av jobbet. Det gör det bästa intrycket, annars kan det bli lätt att det skummläses och läggs i hög. Kan bli så.

Då ser dem vilken person du är!

Lycka till!
Jobbar som arbetsledare!

Mr_666 skrev:
Ska du söka jobb så ska du helst gå till stället och presentera dig, och säg att du är intresserad av jobbet. Det gör det bästa intrycket, annars kan det bli lätt att det skummläses och läggs i hög. Kan bli så.

Då ser dem vilken person du är!

Lycka till!
Jobbar som arbetsledare!

Jag jobbar med rekrytering och vet att det faktiskt BLIR så. Ansökningarna hamnar på hög. Jag kan få in 200 ansökningar till en tjänst och det finns inte en möjlighet att läsa igenom alla.

Det händer att folk bara kliver in på mitt kontor för att presentera sig själva.
Kan inte påstå att jag blir väldigt imponerad av dessa då de ofta upplevs dem som buffliga (ofta är det säljare). Dock kommer jag ihåg de som "klivit på" och läser iaf deras CV.

Kunde de som kliver på tona ner sig själva lite och kanske tom vara en aning mer ödmjuka så skulle de garanterat öka sina chanser. Det lönar sig även att ligga på och visa intresse. Oftast väljer jag dom som verkligen är intresserade av en tjänst framför de som kanske har bättre formell kompetens. Att ringa en gång i veckan (inte mer, då blir jag sur) för att höra sig för hur rekryteringen fortlöper är inte fel.

/K

Usch ja, håller på att skriva jobbansökningar för fullt själv. Ska söka fyra doktorandtjänster och jag vet att allihop passar mig perfekt och att jag har rätt meriter. Gäller bara att ha flyt och märkas i mängden ansökningar. Jag ogillar att ligga på och smöra... tyvärr.

Ja som arbetsökande är man prostituerad, det gäller bara att man får lön därefter också. Rekryterare :zpy

Nåja själv har man trasslat sig igenom nålsögat och har numera två platser att välja på. Känns som en bra sits som kommer att vara ända till..... till imorgon.. hm läge att bestämma sig.

mb skrev:
Usch ja, håller på att skriva jobbansökningar för fullt själv. Ska söka fyra doktorandtjänster och jag vet att allihop passar mig perfekt och att jag har rätt meriter. Gäller bara att ha flyt och märkas i mängden ansökningar. Jag ogillar att ligga på och smöra... tyvärr.

Tack grabbar för hjälpen :tummenupp

Svårt för mig att hälsa på då jag har tänkt att söka jobb i bla Sollefteå men jag har ringt och presenterat mig så jag får hoppas att de kommer ihåg mig.

Tack Star för tips av nån som e insatt :Bugar

Hoppas det går bra nu... :fyllisar

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma