Skrikande frambromsar FZR1000 -91

elbjorn

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
1991, Yamaha FZR1000
Har bytt till andra belägg, har testat med "skrikdämpplattor" - det skriker i alla fall om frambroms på hojjen? Ngn som har några tips?
:va

Är beläggen inslitna i skivan? Så du kört ett bra antal småbromsningar för att beläggen ska formas efter skivans individuella form?
Om inte, plocka bort beläggen, kolla så de inte "glasats", blivit blanka, (har de blivit det på några ställen ta ett fint sandpapper och slipa bort det), sedan monterar du tillbaka beläggen och sliter in dem enligt hur man ska.
Passa även på att göra rent bromsskivor och belägg med tex Bräkleen.

Tidigare hade jag liknande effekter på en annan hoj. Testade icke original belägg och det skrek hela tiden. Bytte till original. Skriket försvann direkt. Och höll sig borta.

Men har nu på nuvarande hoj inte ändrat något på frambromsen som var dödstyst förra säsongen. Men likväl skriker den nu i år så det verkar som det är någon magi inblandad dessutom...

Använder du rätt sorts belägg?

Jag gjorde bort mig en gång och monterade FZ750:ans bromsbelägg bak på min Thunderace (som har exakt likadana dimensioner på beläggen), varpå det blev en väldans gnek i bakbromsen. Antagligen berodde det på att FZ-ans belägg ej är sintrade, vilket är just var Thundern vill ha. Efter en tid så insåg jag tack o lov vilken tabbe jag gjort och bytte till rätt belägg varpå det återigen blev knäpp tyst. :)

Tack för alla svar!

Jag har slipat av dem, provat med två sorters belägg, varpå ena ska vara original. När jag satte dit "skrikdämpplattorna" tystnade det en stund, men är nu tillbaka. Har haft en hel del hojjar men bara råkat ut detta på FZR.. skumt!

kopparpasta på baksidan av klossen brukar funka...

Eller, jag fick ett underligt tips en gång, när jag hade skrikiga bromsar på en BMW (bil); borra ett litet hål rakt igenom klossen och trä in ett blyertsstift. Jag testade aldrig, men han påstod att det funkade.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra