Skrapljud från och svampig frambroms

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Tjenis, här är jag som inte kan ett någe och oroar mig för minsta lilla ljud! :död

Köpte en 929 för dryga månaden sen, nya bromspads var det på den och nybytt olja. Jag har sedan köpet tyckt att frambromsen varit lite svampig (det går inte att pressa bromshandtaget mot styret och den tar bra men jag tycker det saknas lite motstånd) och inbillat mig att det är pga att bromsslangarna inte är stålomspunna, kan det stämma eller behövs en luftning ev. annan åtgärd? (den tanken fick jag från min tidigare hoj som hade stålomspunnet och bättre bett enligt mig, det var en husa motard)

Och till ljudproblemet: tidigare har det inte låtit något från bromsen men nu hörs det att beläggen/ ett belägg ligger emot någon eller båda skivorna och detta efter att jag testat att göra några hårdare inbromsningar. Tanken var då att det kanske är en liten kolvsmörjning (kopparpasta eller vad smörjer jag med?) som behövs eller ska man leva med skrapet? Att det ligger emot är säkert men jag tror inte det är särskilt mkt då jag inte känner något motstånd alls.

Goda råd är uppskattade, och javisst, jag sökte men fann inget. :(

//@

Du är säker på att det är bytt då? Så att inte skrapljudet beror på att beläggen helt enkelt är slut?

nickname skrev:
Du är säker på att det är bytt då? Så att inte skrapljudet beror på att beläggen helt enkelt är slut?

Vill minnas att jag kollat dem och att de var helt ok med mkt slitytor kvar, ska kolla det igen på en gång...!

//@

edit: ~+3mm uppskattat skulle jag säga att det finns kvar på samtliga

Last edited:
Men lilla du...

Du skall vara glad att du inte får in bromshandtaget hela vägen in till styret. Ang det där ljudet så har jag också det och det verkar som om det är olika beroende på vilka belägg man har. Jag har några belägg som heter SBK3 eller nått sånt på min och de låter mer än vad de gamla orginal gjorde (bytte för ca 2 veckor sedan till dem).
Tror inte du skall bekymra dig någe nämnvärt över det där om de inte ligger på så att det verkligen tar emot. Bästa testet du kan göra är väl att lyfta upp framhjulet i luften och kolla hur lätt det snurrar.
Tycker du att bromshandtaget känns svampigt så är det (om det inte är luft i systemet) troligen pga att du inte har stålomspunnet. Normalt sett är det ett rackarns bett i bromsarna på Firebladen.

Gör rent oken ordentligt, och lufta igen. Har du skitiga ok kan inte kolvarna gå tillbaka helt i oken, då ligger bromsarna på, vilket gör att allt blir varmt, bromsvätskan expanderar, vilket gör att bromsarna ligger på än hårdare, vilket gör.... etc.

Ta en tandborste och borsta rent oken. Är det envis skit, ta lite bromsvätska på tandborsten och gnugga vidare. Pumpa ut kolvarna (inte för långt) så du kommer åt hela glidytan.

Mattias skrev:
... bromsvätskan expanderar, vilket gör att bromsarna ligger på än hårdare, vilket gör.... etc. ...
Att bromsvätskan expanderar gör iofs ingenting eftersom den expansionen går upp i behållaren så länge man inte bromsar (det var ju den situationen du beskriver) men i övrigt håller jag med.
Det är ju inte förrän man drar in handtaget en bit som passagen upp till behållaren stängs.

Hejdarna slits och åldras även på hojar men okunskapen om detta är utbredd.

Jo, men om nån just har bytt vätska finns risken att det är överfullt. Folk gör så märkliga saker, som till exempel fyller på bromsvätska när nivån sjunker i burken. Byter man bromsvätskan och fyller fullt innan man byter bromsbelägg, har man skapat sig ett problem.

Lånar tråden lite..
Ska man , lr inte, använda kopparpasta bakom beläggen?

Mattias skrev:
Jo, men om nån just har bytt vätska finns risken att det är överfullt. Folk gör så märkliga saker, som till exempel fyller på bromsvätska när nivån sjunker i burken. Byter man bromsvätskan och fyller fullt innan man byter bromsbelägg, har man skapat sig ett problem.
Det är sant! Tänkte inte på det. :)
Egentligen är det lite skrämmande att bromsar på fordon som gör 0-100 på 3 sek mekas av folk som inte har koll. (Inte menat att peka ut någon speciell så det är valfritt att ta åt sig)

McRae:
Jag använder kopparpasta (egentligen aluminiumpasta eftersom det blev ett kilo över när en av mina tidigare arbetsplatser lade ner) på sidorna av beläggens bakplatta, dvs där beläggen ligger emot oken. Syftet med detta är att beläggen inte ska kärva fast så lätt. Om beläggen har tight passning mot oken så brukar jag dessutom slipa av beläggens (dvs bakplattans) sidor lite.
På baksidan av beläggen brukar jag dra på en skvätt silikongummi på de delar av ytan som ligger an mot kolvarna för att förhindra gnissel. OBS Pumpa ut kolvarna mot beläggen innan silikongummit har hunnit hårdna, annars finns "viss risk" :hihi att man får svampiga hejdare!

fireblade skrev:
Men lilla du...
... är det ett rackarns bett i bromsarna på Firebladen.

:rullandeu

Joda, visst är det bett, men inte samma distinkta som jag hade i husan, har väl antagligen lite med tyngden osv att göra också. Jag frågade delvis pga att jag hört det du säger, att det ska vara bra bett.

Och det angående huruvida det gick att mosa in handtaget i styret så var det ett gott tecken, enl. mig :)

//@

Last edited:
Mattias skrev:
Gör rent oken ordentligt, och lufta igen. Har du skitiga ok kan inte kolvarna gå tillbaka helt i oken, då ligger bromsarna på, vilket gör att allt blir varmt, bromsvätskan expanderar, vilket gör att bromsarna ligger på än hårdare, vilket gör.... etc.

Ta en tandborste och borsta rent oken. Är det envis skit, ta lite bromsvätska på tandborsten och gnugga vidare. Pumpa ut kolvarna (inte för långt) så du kommer åt hela glidytan.

Will do...

*göra rent
*lufta

//@

Edit: tack för svaren pojkar

d1ce skrev:
:rullandeu

Joda, visst är det bett, men inte samma distinkta som jag hade i husan, har väl antagligen lite med tyngden osv att göra också. Jag frågade delvis pga att jag hört det du säger, att det ska vara bra bett.

Och det angående huruvida det gick att mosa in handtaget i styret så var det ett gott tecken, enl. mig :)

//@

Hmm fundera i mitt stilla sinne om NÅN broms kan ha samma bett som husas 6kolvsok ?

Man kanske ska skilja på "svampiga" och "sämre bett"
Det som kan hända (har hänt mig, det mesta har hänt mig, jag är bror med Murphy) är att belägg som gått långt sliter ner skivan mer på mitten. Det kanske är några hundradels millimeter? men beläggen kanske sviktar pyttelite då mesta trycket kommer på mitten.

Hursomhelst, på min Hornet jag bytte beläggen på så tock bromsen knappt alls. Då visade det sig att slitaget endast låg på ytter och innekanten, där skivan var högst. Jag gjorde rejäla försök att bromsa beläggen hårt, men fick tillslut slipa lite på beläggens kanter så de tog lika på hela skivan.

Värt att kolla om det sliter mer på kanterna.

/J

johanrehn80 skrev:
Hmm fundera i mitt stilla sinne om NÅN broms kan ha samma bett som husas 6kolvsok ?

...

Värt att kolla om det sliter mer på kanterna.

/J

Nu var det visserligen 4kolvsok på den, men det var bra fjång i dem oxå.

Ska kolla det du säger när jag monterar isär det imorgon, tack för tipset!

//@

Mattias skrev:

Det märkliga är att om man ska fylla på till max-gränsen så har man "överfullt" i behållaren? alltså ingen buffert att se mellan maxgräns och lock.

//@

edit: lufta, om jag förstått det hela rätt är att pumpa några gånger, sen hålla in bromshandtaget så mkt det går och lätta på "luftarnippeln" på oket? Sen naturligtvis skruva igen nippeln innan jag släpper handtaget.

Last edited:
johanrehn80 skrev:
/J

Ja, alla andra som har sama sexkolvsok, jag tror t.o.m första hojjen dom satt på var 96'ans 750, och dom försvann väl i och med 00-ans 750. På busan sitter dom kvar.

Ja, ett himla bra bett är det. Tur det!

Pejo skrev:
Ja, alla andra som har sama sexkolvsok, jag tror t.o.m första hojjen dom satt på var 96'ans 750, och dom försvann väl i och med 00-ans 750. På busan sitter dom kvar.

Ja, ett himla bra bett är det. Tur det!

Menar du Hayabusa eller Husaberg?

//@

d1ce skrev:
Det märkliga är att om man ska fylla på till max-gränsen så har man "överfullt" i behållaren? alltså ingen buffert att se mellan maxgräns och lock.

//@

edit: lufta, om jag förstått det hela rätt är att pumpa några gånger, sen hålla in bromshandtaget så mkt det går och lätta på "luftarnippeln" på oket? Sen naturligtvis skruva igen nippeln innan jag släpper handtaget.
Nu har jag ju aldrig skådat en bromsvätskebehållare på 929, men "max" och "fullt" borde inte vara samma...

Luftar gör man som du beskriver, ja.

Mattias skrev:
Nu har jag ju aldrig skådat en bromsvätskebehållare på 929, men "max" och "fullt" borde inte vara samma...

Luftar gör man som du beskriver, ja.

Jag ska plåta behållaren och visa hur det är och jag menar!... :)

//@

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...