Skrapar kåpor, för fet??

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Tjenare!
Är ingen raceputte, men det börjar gå ganska fort på bankörningarna, hoppas jag får fråga er som kan detta. Har läst lite fjädringstrådar men tänkte fråga ändå.
Har börjat skrapa lite kåpa vid mycket nedlägg. Vad är galet? Är jag för fet för mina fjädrar (ca 80kg), hänger jag ut för dåligt, är R6:an en touringhoj??? :va Hjälp mottages tacksamt.
Hoj R6 -06 med orginalinställningar på allt.
 
3033006 Tjenare!
Är ingen raceputte, men det börjar gå ganska fort på bankörningarna, hoppas jag får fråga er som kan detta. Har läst lite fjädringstrådar men tänkte fråga ändå.
Har börjat skrapa lite kåpa vid mycket nedlägg. Vad är galet? Är jag för fet för mina fjädrar (ca 80kg), hänger jag ut för dåligt, är R6:an en touringhoj??? :va Hjälp mottages tacksamt.
Hoj R6 -06 med orginalinställningar på allt.
Fjädringen är garanterat för mjuk. Min motor började skrapa i på min R1 trots makabert tempo när bakdämparen va för mjuk.
 
Fjädringen är garanterat för mjuk. Min motor började skrapa i på min R1 trots makabert tempo när bakdämparen va för mjuk.

Ok! Hmmm, banta eller köpa ny fjäder. Fjädrar e inte så farligt dyrt va :)
Bästa stället att köpa fjädrar till min tungviktsklass?? Eller går det att fixa lite med inställningarna för att få det bättre?
 
3033025 Ok! Hmmm, banta eller köpa ny fjäder. Fjädrar e inte så farligt dyrt va :)
Bästa stället att köpa fjädrar till min tungviktsklass?? Eller går det att fixa lite med inställningarna för att få det bättre?
Börja med att öka på kompet bak. Sen kan du börja fundera på burkandet. Det går att åka BRA fort med en R6-06 orginal innan materialet säger stopp!

Jag kan förövrigt inget om stötdämpning så om nån säger emot mig har dom antagligen rätt :)
 
Börja med att öka på kompet bak. Sen kan du börja fundera på burkandet. Det går att åka BRA fort med en R6-06 orginal innan materialet säger stopp!

Jag kan förövrigt inget om stötdämpning så om nån säger emot mig har dom antagligen rätt :)

Man börjar inte med att öka kompet, man börjar med att justera hänget så att det är rätt. Läs på Öhlins hemsida, där finns en fin manual hur man gör en grundsetup!
 
Tjenare!
Har börjat skrapa lite kåpa vid mycket nedlägg. Vad är galet? Är jag för fet för mina fjädrar (ca 80kg), hänger jag ut för dåligt, är R6:an en touringhoj??? :va
Tycker du har lite viktkomplex. :tungan Kom igen när du väger 110 kg da kan man snacka om för tung för sin hoj.:tummenupp

Jag kör original GSXR 750 K6 och där skrapar fotpinnar, fötter och knän i men inte kaporna.

Har dock ingen teori vad kapskrapet kan bero pa men tro mig, du är inte tung.
 
Man börjar inte med att öka kompet, man börjar med att justera hänget så att det är rätt. Läs på Öhlins hemsida, där finns en fin manual hur man gör en grundsetup!

Tackar!!

Tycker du har lite viktkomplex. :tungan Kom igen när du väger 110 kg da kan man snacka om för tung för sin hoj.:tummenupp

Jag kör original GSXR 750 K6 och där skrapar fotpinnar, fötter och knän i men inte kaporna.

Har dock ingen teori vad kapskrapet kan bero pa men tro mig, du är inte tung.

Hehe, nja jag överdriver väll lite. Men om man jämför med små japaner så är det ju ganska mycket iaf.

Jo fotpinnarna skrapar ju också rätt ordentligt, skulle kanske behöva införskaffa ett par som går att höja.

Tack för alla tips!!
 
Last edited:
Man börjar inte med att öka kompet, man börjar med att justera hänget så att det är rätt. Läs på Öhlins hemsida, där finns en fin manual hur man gör en grundsetup!
Precis, du ska börja med att justera förspänningen så hänget blir bra, har för mig att en riktlinje bak är 28-32mm.

När du sen fått till hänget kan du ev börja pilla på komp o retur.

/N
 

Jo fotpinnarna skrapar ju också rätt ordentligt, skulle kanske behöva införskaffa ett par som går att höja.

Det er jo kun i en periode at de skrapar. Når de er korte nok, så skrapar de inte längere :D ...

Istället for att köpe noen som kan höjas, kanske du kan pröve med kortere fotpinnar ??


BTW... Jag er ~80kg och kör Aprilia RS250. Jag kan inte tro din vägt är et problem.
 
Det er jo kun i en periode at de skrapar. Når de er korte nok, så skrapar de inte längere :D ...

Istället for att köpe noen som kan höjas, kanske du kan pröve med kortere fotpinnar ??


BTW... Jag er ~80kg och kör Aprilia RS250. Jag kan inte tro din vägt är et problem.

Hehe. Jo det kan jag ju testa.
Det är väll inte ett problem kanske men man ska väll inte behöva skrapa kåporna? Borde ju gå att undvika... Ska testa att justera hänget. Om man ändrar hänget så bör man väll även ändra andra inställningar, den uppfattningen fick jag från öhlins hemsida iaf.
 
Sitter du bara rätt så ska du inte behöva byta nånting. Se till o häng så löser sig problemet :)
 
Sitter du bara rätt så ska du inte behöva byta nånting. Se till o häng så löser sig problemet :)

Eller kan du kanske svänga in lite senare och i stället luta hojen lite kvickare/snabbare då behöver du ju inte luta hojen lika mycket för att kunna ta kurvan?

Skall man hänga, vilket man skall :D , så är det ju bra att hänga ut med den kropsdelen som ger störst effekt, dvs. där vi har den största massan, vilket är överkroppen. Viktigt är dock att man känner sig bekväm med det man gör annars kan det få tråkiga konsekvenser (typ gräs/sand under hjulen :näsblod ).

Vad gäller sittställning finns ju väldigt många olika stilar och den ena föraren är ju snabbare än den andra varför man uppenbarligen kan testa sig fram till vad som funkar bäst för var och en.

Lite små tips är dock, som jag skrev, att luta ut överkroppen i större omfattning än häcken, som på oss killar är relativt liten :arsele :D , och således inte väger lika mycket. OCH att man kan bibehålla ytterknät i tanken under hela kurvan!

My 5 cent´s!

Over and out!
// Niklas
 

Jag kör original GSXR 750 K6 och där skrapar fotpinnar, fötter och knän i men inte kaporna.
Du vet val att du kan flytta upp fotpinnarna pa din hoj, orginalinstallningen var i botten pa min, skrapade oxa pinnarna ett par ganger, flyttade upp ett snapp av 3(?) och har inte sedan dess fatt ner pinnarna:tummenupp
 
Ska testa att justera hänget. Om man ändrar hänget så bör man väll även ändra andra inställningar, den uppfattningen fick jag från öhlins hemsida iaf.
Ställ komp & retur i standard inställningen, och ställ sen häng både fram och bak.
Sen provar du o köra några varv och därefter justerar du komp & retur efter behov. Det verkar dock vara dåligt med "enkla" regler för hur man ställer dem...finns en del guider för inställningar till olika cyklar, men det är ju väldigt bereonde på vikt och körstill m,m.

/N
 
Tjenare!
Är ingen raceputte, men det börjar gå ganska fort på bankörningarna, hoppas jag får fråga er som kan detta. Har läst lite fjädringstrådar men tänkte fråga ändå.
Har börjat skrapa lite kåpa vid mycket nedlägg. Vad är galet? Är jag för fet för mina fjädrar (ca 80kg), hänger jag ut för dåligt, är R6:an en touringhoj??? :va Hjälp mottages tacksamt.
Hoj R6 -06 med orginalinställningar på allt.

Nu kör du ju åttor kring mig, men skrapproblemet finns där då jag har en hoj med betydligt lägre frigång i kurvorna.

Jag säger iaf häng ut mer! Och då menar jag inte häng ut med röven utan med överkroppen. Yttre armbåge in mot tanken, ner o fram med huvudet nästan i höjd med styret (ska kännas så iaf) - så går det bättre.
Arslet kan du till största delen ha kvar på sadeln :)
 
Studera Toni Elias, den mannen kan hänga ut! Nu blir han tyvärr borta ett par månader från MotoGP pga skada men om du har några bandade race är det bara att studera! Annars kan du ju söka efter på honom bilder på internet.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top