Skrapande missljud fram Yamaha

pattski

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2014
Hoj
Cbr 600f -99
Hej alla glada.
Har vart ute och kört några mil nu i veckan med hojen. Och konstaterat ett konstigt skrapande ljud från min hoj. Har ej lyckat lokalisera vart ljudet kommer ifrån. Men det låter som det kommer framtill vid framhjulet.
Det skrapande ljudet kommer när man kör i 20 -50 km/h. Det låter nästan som om beläggen är Slut. Men saken är den att de belägg som sitter på är inte slut och det är mycket kvar på dem. Kan inte få fram ljudet med handkraft utan enbart när jag kör. Skall riva ner bromsarna i morgon och se hur det ser ut men är mycket tveksam att det är det som är problemet. En vild gissning är ju lagret Såfall. Men det tycker jag att jag borde hört hela tiden eller känt när jag kört. Någon som har nått tips på vad det kan vara eller vad jag kan kolla i första hand. Jag tror missljudet dök upp när jag skjutsade min sambo och råkade köra på ett brunslock. Frågan är ju om drivpaketet fått sig en smäll? Ren spekulation. Hoppas någon sitter med en lösning. Värt ett försök bland alla mc fantaster. Mvh

Hjullager är ju ett hett tips.
För övrigt det enda område där besiktningen tillför något vettigt (de upptäcker ofta brister i lagren innan ägaren)...

Är det drivpaketet som spökar brukar det kännas som mindre bra vibrationer främst i fotpinnarna. Tror nog som Guzzi mannen ovan hjullagret eller möjligtvis nått litet skräp eller dyligt som lagt sig mellan skivan och oket. Fick in liten sten en gång skrapade som fan i vissa farter.

Okej. Ne känner inga vibrationer alls av det. Det är bara så frustrerande när jag värken kan se eller känna vad det kommer ifrån. Men jag börjar med å riva ner bromsarna så får jag se vad jag hittar sen ger jag mig på hjullagret. Känner ju inget glapp eller så häller. :ro:7peta

Kan du hitta någon däckfirma med hjulspinner eller kanske snika dig in på en bilprovning med samma manick så avslöjas dåliga främre hjullager på några sekunder.

Liten uppdatering.
Har nu bytt klossar fram. Vart en som vart kass så bytte alla fyra fram. Testkör lite och ljudet vart fortfarande kvar. Steg 2 så monterade bort bakhjulet smörjde upp allt på nytt och satt ihop det igen samt ändra kedjeglappet och ljudet försvann nu när jag testkörde. Sksll ut med polarna ikväll och då får jag väl svart på vit om det försvunnit helt ��

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back