Skrapa bort gammal dekal???

Kobran

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Honda CBR 900 Fireblade -00
Hej alla glada (och sura med :tummenupp )!

Jag ska byta dekalen på min blade -00:a.
Det är dekalen som sitter ovanför lampan, under och runt kåpglaset. Har köpt en ny som jag tänkte sätta dit, men innan dess måste den gamla dekalen bort så klart. Den sitter så in i h_e. Hur får jag bäst och smidigast bort den? Är det naglar som gäller, det lär ju ta en vecka? Kan man använda något medel för att ta bort den och limrester som blir kvar?

Tacksam för svar!

Mvh Kobran

:rock

prova med kemisk ren bensin för att ta bort det klibbiga efter dekalen.

Finns speciellt limborttagningsmedel i färghandeln.
Men!!!!prova först på nån del av kåpan där det
inte syns för säkerhets skull :tummenupp

Tack för hjälpen!

Med hårfönen gick det som smör i solsken. Dekalen lossnade så smidigt så. Idag ska jag försöka få bort limresterna. Jag tror inte jag kan använda limborttagningsmedel. Var inne på en målarfirma och frågade...han sa att det som de hade var starkt så in i h-e och om jag tog på det så skulle den lösa upp hela j-a kåpan.
Därför testar jag med T-röd...det är ok va?

Fyller på...

...med en fråga(hoppas du inte misstycker, Kobran?):

Hur får man bort en tankpad lättast?
Är det samma princip som det angivits ovan?
Någon som har egna erfarenheter?

Om det spelar ngn roll i sammanhanget så är det en tankpad av modellen "skumgummi", sådana som brukade användas förr s a s.

Tack på förhand!
/El P.

Re: Tack för hjälpen!

Kobran skrev:
Med hårfönen gick det som smör i solsken. Dekalen lossnade så smidigt så. Idag ska jag försöka få bort limresterna. Jag tror inte jag kan använda limborttagningsmedel. Var inne på en målarfirma och frågade...han sa att det som de hade var starkt så in i h-e och om jag tog på det så skulle den lösa upp hela j-a kåpan.
Därför testar jag med T-röd...det är ok va?
Vanlig 5-56 löser upp klistret, spraya på rikligt och gnugga loss med fingret.

Hallå.....??
Ingen som vet/orkar bemöda sig att svara ang borttagandet av ett gammalt tankpad??
:confused:

El Presidente skrev:
Hallå.....??
Ingen som vet/orkar bemöda sig att svara ang borttagandet av ett gammalt tankpad??
:confused:

Inväntar med spänning FORTFARANDE på ngn som tagit väck ett tankpad av modellen "skumgummi" och vill dela med sig av erfarenheterna...

Kom igen nu för f*n!
:fakta

3M har en spray som tydligen är snordyr men som fungerar bra för att ta bort limrester. Hade själv tagit bort de fula chromliknande plastskräpet som säger vilken bil man har och vilken modell det är när jag fick lite dekaler monterade på sidorna. Killen som fixade dekalerna drog på sprayen från 3M och vips så var limresterna borta!

El Presidente skrev:
...med en fråga(hoppas du inte misstycker, Kobran?):

Hur får man bort en tankpad lättast?
Är det samma princip som det angivits ovan?
Någon som har egna erfarenheter?

Om det spelar ngn roll i sammanhanget så är det en tankpad av modellen "skumgummi", sådana som brukade användas förr s a s.

Tack på förhand!
/El P.

Prova att värma med värmepistol eller hårtork. Så fort klistret blir varmt lossnar det lätt. Limresterna tar du sedan bort enkelt med tex ett citrusbaserat medel som är skonsamt mot lacken. Jag använde 501 Enviro solve och det funkade skitbra!

aceton är döden för många plaster! så undvik det.
startgas (=eter) är faktiskt riktigt bra för att lösa gammalt klister.

Prova med att använda vanlig matolja. Funkar bra att ta bort limrester från vindruta på bilar. Tydligen har limmet och oljan olika polariteter och det ska vara busenkelt att få limmet att försvinna.

Nåt citrus baserat som till eksempel 3M citrus cleaner funkar mycket bra på gammalt lim. Jag rengjorde en hel scania 142 hytt som hade varit full av reklam och det blev bra. Men medlet va hemskt dyrt typ 250 kronor..

när jag ryckte bort dekalerna på hjälmen så lämnades limmet kvar.
Limmet vaxade jag bort sen.
Funkade bra

Som sagt, kemiskt ren bensin, kostar 17,90 på ICA och skadar inte lacken.
Tar bort fett, limrester med mera
Eller testa med vanlig bensin? Fast jag e inte säker på om vanlig bensin är så bra.

Back