Skrammlande offroad, någon som kan?

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Har en Husqvarna TE610E -99 med en annan motor än TE610, alltså dem med elstart, dubbla oljepumpar och 6växlar. Till problemet: Jag pendlar en del, ca 120km två gånger i veckan och oftast utan att stanna så jag kör 120km i sträck. Hastigheten varierar men jag kör oftast i 100 på 70 och 90 vägar. Efter en tid började kopplingen att skrammla lite när man tryckte in den och stod stilla (har för mig att många hojjar gör så). Så plötsligt förra veckan började den att låte så in i helvete från höger motorhalva kring kopplingen. Det låter som en skrammlade Ducce-koppling fast värre då det låter som om det ska rasa. Jag rev kopplingskorgench gick igenom. Hittade inga glapp fast iofs vet jag inte var det ska va glapp som tex mellan kopplingskorgens stora drev och själva korgen som håller lamellerna. Där var det rätt mkt glapp. Kan det vara det? Har låtit en "mekaniker" lyssna och han trodde att det va kopplingen dvs lamellerna, men de var som nya! Någon annan som har haft samma problem eller kan ge mig ett litet tips? Kan jag köra vidare? Har kört ca. 300km nu och jag har inget val direkt. Och nej jag tänker inte fråga på enduromx och soe för där är ingen inne vilket betyder att man ALDRIG får svar. Så kom igen nu och hjälp mig så får ni en kram eller nåt då tillfälle finnes. Kan även tänka mig en flaska polsk trä-sprit om jag får ett riktigt bra tips. :banana

Det borde sitta ett lager bakom kopplingskorgen (har iofs aldrig rört i en Husqvarna)

Kan ju vara det som är på väg att lämmna in.

Långa farbron skrev:
Det borde sitta ett lager bakom kopplingskorgen (har iofs aldrig rört i en Husa)

Kan ju vara det som är på väg att lämmna in.

Jag visste att du skulle svara först :)

Men vad vill detta lager med sitt liv? Varför ger det upp? Jag har precis bytt olja och den har gått 1100mil, håller inte lager längre? Hur låter lager när de dör förresten? Tack på förhud.

Nexor skrev:
Jag visste att du skulle svara först :)

Men vad vill detta lager med sitt liv? Varför ger det upp? Jag har precis bytt olja och den har gått 1100mil, håller inte lager längre? Hur låter lager när de dör förresten? Tack på förhud.

Kanske för jag är fast i min soffa med ett brutet knä i 8 veckor :hihi

Detta lager vill att du skall kolla till det så det mår bra,annars kommer den dra med sig kopplingskorgen och div andra delar till dom sälla jaktmarkerna.

Just det lagret kan ju få ta en del stryk om man är ovarsam med kopplingen tex vid bakhjulsåka osv.

Ett lager skall hålla längre,men allt är ju avhäningt av hur mycket stryck det får.

Ett dåligt lager ger ifrån sig malande ljud.

Men som sagt jag är ingen Husqvarna-guru så ....vänta in lite mer svar innan du river något.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Kanske för jag är fast i min soffa med ett brutet knä i 8 veckor :hihi

Detta lager vill att du skall kolla till det så det mår bra,annars kommer den dra med sig kopplingskorgen och div andra delar till dom sälla jaktmarkerna.

Just det lagret kan ju få ta en del stryk om man är ovarsam med kopplingen tex vid bakhjulsåka osv.

Ett lager skall hålla längre,men allt är ju avhäningt av hur mycket stryck det får.

Ett dåligt lager ger ifrån sig malande ljud.

Men som sagt jag är ingen Husqvarna-guru så ....vänta in lite mer svar innan du river något.

Kan, jag säger KAN, det ha någonting att göra med att jag ideligen vill få i en 7:e växel fast den inte finns? Kopplar och trycker upp pinnen väldigt ofta men kommer ingen vart då jag redan ligger i 6:an.

Dreva om kanske??
Alla qvarnor skramlar när kopplingen är obelastad. Nya som gamla.
Men har den gått mycket kanske det är dags att riva motorn i vilket fall

Har varit på nilssons motor i Skånes fagerhult idag och fått följande tips: "kolla kickdrevet och sekundärdrevet till detsamma. Brukar nämligen bli så att drevet flyttas ut på nåt konstigt sätt och ligger an mot någonting hela tiden."
Nåja, får väl plocka isär igen o kolla.... tack alla andra för tipsen i alla fall!

Nexor skrev:
Har varit på nilssons motor i Skånes fagerhult idag och fått följande tips: "kolla kickdrevet och sekundärdrevet till detsamma. Brukar nämligen bli så att drevet flyttas ut på nåt konstigt sätt och ligger an mot någonting hela tiden."
Nåja, får väl plocka isär igen o kolla.... tack alla andra för tipsen i alla fall!
lycka till..

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...