Skrammelljud vid tomgång R1

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
tjaa
det kommer ett skrammel liknande ljud när hojen står på tomgång från vänstersida av montorn och den har en lite ryckig gång vid jämn gas på lägre växlarna kanske beror på att drivpaketet är slut eller kan det vara insprutet?
är det nåt att oroa sig för? Har inte haft denna hoj så länge, det e en r1 -06.

Last edited:
bränslespridare kan ticka lite men EJ krammla .

kopplingskorgar kan skrammla lite men den sitter ju på HÖGER sida.

mvh.T

Last edited:
hmm okej, har det nåt med ventilerna att göra? hojen är ventiljusterad vid 1200 mil och nu har den gått 2900. kan inte mycket om det mekaniska tyvärr

Film är ett alternativ om det är svårt att förklara

hmm okej, har det nåt med ventilerna att göra? hojen är ventiljusterad vid 1200 mil och nu har den gått 2900. kan inte mycket om det mekaniska tyvärr

R1 ska väl inte justeras förrän vid 3000 mil. gixxer 1000 har 2400 mil.

felaktig ventiljustering brukar låta som ett svagt tickande på tomgång som sedan försvinner vid 5000-6000 rpm. om nu inte ventilspelet ligger ÖVER 0,50-0,75 mm. då låter det mest hela tiden.

mvh.T

Om det skramlar när motorn står på tomgång kan det knappast vara drivpaketet som spökar. (Såvida inte muttern till främre drevet släppt förståss...)

Visst är det teoretiskt möjligt att det är ventilerna som spökar men ventiler brukar dock oftast "ticka" och inte skramla. Eller rättare sagt. Ojusterade ventiler tickar, medans trasiga ventiler skramlar.

Frågan är väl snarare varför ventilerna justerdes redan vid 1200 mil om det egentligen inte ska behövas förrän vid 3000...

Vore jag du skulle jag först och främst kolla så att allt sitter fast så det inte är nån kåpa som skramlar. Om inte det hjälper så skulle jag sätta en skruvmejsels handtag mot örat och sedan använda "skruvänden" som ett stetoskop på motorn för att försöka precisera varifrån ljudet kommer.

Last edited:
kamkedjor kan skramla om kamkedjespännaren är kass, men dom snarare rasslar.
Vet inte hur det låter men tanken slog mig eftersom du misstänkte drivpaketet vilket det knappast är om det låter när du står still.
Men dom kan rassla på rätt mycket om spännaren är kass i alla fall.

Kan du slänga upp ett vidopklipp eller ljudklipp med ljudet så kommer du nog få ett rätt bra svar på avd det kan vara.

Jag kan kolla på den nästa gång du tar den till jobbet. Jag har ju haft R1 av alla årsmodeller förrutom senaste, och alla har småtickat (även dom med 0 mil på mätaren).

Om du kört italienskt så hade det inte vart något att oroa sig för ...den SKA låta så! NEJ den är inte trasig:-)

Skramlaha?
Sorry var tvungen. :)
Låt din arbetskompis lyssna oxå, När man är grön så hör man massor av ljud.

tjaa
http://www.youtube.com/watch?v=y8u5qHvlE14 det hörs inte så bra.
aa schysst vildsvin hoppas det inte blir så kallt nästa vecka bara.

Tyckte inte det lät risigare än en normal R1:a. Jag hör mest lite tickande. Har aldrig hört en R1:a med den konventionella radfyran (alltså före -09) som inte tickar lite lätt. Sätter man örat nära en motor på det viset som det är lätt att göra på en motorcykel lever alla motorer om lite. Det är trots allt metalldlar som rör på sig och går i varandra om vartannat. Är det tickljudet du snackar om hade jag inte nojjat allt för mycket.

Btw, R1:or ventiljusteras vid 4000 mil mig veterligen.

Tyckte inte det lät risigare än en normal R1:a. Jag hör mest lite tickande. Har aldrig hört en R1:a med den konventionella radfyran (alltså före -09) som inte tickar lite lätt. Sätter man örat nära en motor på det viset som det är lätt att göra på en motorcykel lever alla motorer om lite. Det är trots allt metalldlar som rör på sig och går i varandra om vartannat. Är det tickljudet du snackar om hade jag inte nojjat allt för mycket.

det hörs inte så mkt på inspelningen men det e säkert inget farligt. 4000 mil det stämmer ringde yamaha center idag, skumt att han ventiljustera den vid 1200 mil

det hörs inte så mkt på inspelningen men det e säkert inget farligt. 4000 mil det stämmer ringde yamaha center idag, skumt att han ventiljustera den vid 1200 mil

Ja, varför den blivit ventiljusterad vid 1200 mil är ju ett frågetecken. Vet att R1 -05 hade problem med utmattning av ventiler. Kan kanske ha varit något sådant, alltså ventilbyte och speljustering i samband med det. Låter långsökt iofs. Standardförfarande är det i alla fall inte. Ring killen du köpte den av och fråga. Man blir ju lite fundersam.

stämmer bra!!! :tummenupp my bad!:va

övrigt så brukar ju en (1) ventil diffa på både på gixxer 1000 o R1 , även om INTE den ventilens spel e STÖRRE än godkänd tolerans så brukar det låta från just den ventilen när motor står på tomgång. :tummenupp

mvh.T

Last edited:
Back