skrammel ?!

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Ort
hässleholm
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
har ett problem me biken, den första milen iallafall, "skramlar" det, låter som något ligger löst o slår fram o tillbaks mot nått när motorn är igång.
fast de lustiga är att det låter vid samma varvtal, mellan 3000-3400rpm
hela tiden. oftast på 3200, o ja hittar inget som kan skramla.
Efter man kört någon mil så slutar det, har testat att låta motorn bli varm på tomgång innan jag kört, fast låter likadant ändå :mad:
hörs som de kommer från framdrevet, har kontrollerat drivpaket och det verkar ok. Har inte den blekaste aning om vad ja ska göra och undrar om nån annan varit med om nått liknande ? :confused:

den har gått lite över 1000 mil och ska in på service vid 1200, tänkte be dom titta på det då, men vet inte om man vågar köra dessa 200 återstående milen?
 
Supergammal tråd, men nu råkat det vara så att den här beskrivningen stämmer in spot on på min hoj, och det var synd att TS inte fick några svar.

Det låter som någon löst som skramlar omkring inne i motorn vid åkning. Aldrig vid stillastående.

Har kollat att inget lättåtkomligt sitter löst.

Gissningar..?
 
Supergammal tråd, men nu råkat det vara så att den här beskrivningen stämmer in spot on på min hoj, och det var synd att TS inte fick några svar.

Det låter som någon löst som skramlar omkring inne i motorn vid åkning. Aldrig vid stillastående.

Har kollat att inget lättåtkomligt sitter löst.

Gissningar..?

Måste gissa lite ivf... Förra snubben skulle jag gissat på drivpaketet.. Tanke..Drivkedjan var kall och halvskuren (gick tungt och skramlade ett tag)

Ja långsökt!! Men kedjan var det enda som gått långt på den hojen.



Men om nu du har en cbx 750 så är dom ju kända för att ha värdelös kammsträckare. Många Hondor som har det.

Den borde visserligen skramla till på ett visst varctal även stillastående,,,,men det kan mycket väl tänkas kunna bli på ett Jämt varvtal under längre tid,,Typ när man kör. Det brukar också komma vid ett visst värmetal,,,,Endera med kall motor eller mellanvarm eller stekhet. Man brukar kunna fusksträcka kedjan stillastående för att höra skillna,,,,. Men nu får du inte fram ljudet stillastående tyvär.

På vissa sträckare kan man fippla in en bult eller annan pryl som sträcker mer..Eller rentav bygga om till manuell sträckning. Jag vet tyvär inte hur den sträckaren ser ut eller funkar..
Att bara köpa en ny är changsartat,, så kolla om du kan fusksträcka den tillfälligt.
 
Men om nu du har en cbx 750 så är dom ju kända för att ha värdelös kammsträckare. Många Hondor som har det.

Den borde visserligen skramla till på ett visst varctal även stillastående,,,,men det kan mycket väl tänkas kunna bli på ett Jämt varvtal under längre tid,,Typ när man kör. Det brukar också komma vid ett visst värmetal,,,,Endera med kall motor eller mellanvarm eller stekhet. Man brukar kunna fusksträcka kedjan stillastående för att höra skillna,,,,. Men nu får du inte fram ljudet stillastående tyvär.

På vissa sträckare kan man fippla in en bult eller annan pryl som sträcker mer..Eller rentav bygga om till manuell sträckning. Jag vet tyvär inte hur den sträckaren ser ut eller funkar..
Att bara köpa en ny är changsartat,, så kolla om du kan fusksträcka den tillfälligt.


Jo, det är nämligen så att tidigare ägaren bytt ut (eller justerat) kamkedjesträckaren, men inte bytt ut kedjan, så han förvarnade om tickandet som uppstår. Men han sa inget om något skrammel.

Det är väldigt oregelbundet, ibland hörs det inte alls under en hel färd, ibland hörs det oftare. Men som sagt väldigt oregelbundet, även när det låter..

Frågan är om det kan vara något som bör åtgärdas på en gång?
Bör jag lämna in den?
 
:va

...joråsatteh...

Nån?

kanske ett långskott, men jag hade liknande symptom på en fazer 1000, den skramlade vid vissa varvtal och stillastående. Blev orolig ett tag tills jag märkte att några små stenar hoppat upp och lagt sig på avgasrören vid collectorn (stavning?) alltså där rören går ihop. Efter en skruvmejselrensing försvann ljudet... Troligen inte samma på din, men ofta är det svårt att avgöra var ljuden kommer från och enkla fel är bra fel.
 
kanske ett långskott, men jag hade liknande symptom på en fazer 1000, den skramlade vid vissa varvtal och stillastående. Blev orolig ett tag tills jag märkte att några små stenar hoppat upp och lagt sig på avgasrören vid collectorn (stavning?) alltså där rören går ihop. Efter en skruvmejselrensing försvann ljudet... Troligen inte samma på din, men ofta är det svårt att avgöra var ljuden kommer från och enkla fel är bra fel.


Ok. Ja, precis, det var liksom det jag undrade, sålänge det är nån bagatell lär jag ju inte bry mig, men om det finns nån risk att detta kan vara nåt allvarligare så får jag väl åtgärda det.

Därför - finns det nån risk att att detta kan vara något allvarligt som bör åtgärdas omgående?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top