Skrammel vid låga varv..

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
Kawasaki GPz 750
Hejsan,

Har en kawa gpz 750 (83:a) som skramlar oroväckande när den går ned varv (tex på tomgång när den är kall) Skruvar man upp tomgången till typ 1200-1500 varv så försvinner det. Låter inte som kamkedjan (borde ju skramla även på högre varv?). Möjligen ventilerna. Frågade någon mek som påstod att de kunde låta så och att man borde låta den vara.. känns lite kymigt dock..

Någon som har lite erfarenhet kring detta?

MVH /G :confused:

Som ungdjävlen solid snake säger :)

Säkert kopplingskorg och växellåda som skrammlar lite,prova och dra in kopplingen och se om ljudet förändrar sig.

Sök på Gpz ,har för mig att det fanns lite barnsjukdommar på dom tidiga årmodellerna.

Last edited:
Är inte 1200rpm en normal tomgång? Eller är det jag som åker gamelgixxer som blivit skadad.

Min gixxertomgång stog på 900, då rasslade skiten som fan. Läste i manualen att den skulle stå på 1500 och då lät den mycket bättre :)

andersbrink skrev:
På de gamla kaworna har man manuell kamkedjesträckare. När justerade du den sist?

Exakt precis! Hade en cb900f en gång, lät som ett tröskverk på tomgång, med nyjusterad kamkedja blev det klart bättre. Även den lät bättre uppe i varv :tummenupp

Oj då

andersbrink skrev:
På de gamla kaworna har man manuell kamkedjesträckare. När justerade du den sist?

He, ja.. de har jag inte gjort alls.. :3freak Har nu inte haft den mer än några månader och inte kört så mycket (kallt..) Köpte en bok till denna och slog upp "de hele". Om jag fattat rätt så ska det finnas en märkning "1-4" alt. "2-3" som ska passa in på en märkning som heter "T" så att motorn står rätt. Sedan ska det bara vara att lossa låsbulten på spännaren så den spänner upp sig automatiskt och dra åt igen? Hittade dock inte var denna märkning skulle finnas. Har inte hojen här, ska åka ut i helgen och kolla. Det kan ju vara värt ett försök i alla fall.

MVH /G

Kollat lite

andersbrink skrev:

Hej,
Kollade lite i helgen. Den manuella sträckaren var utbytt till en auto dito.. Förutsätter tills vidare att den är ok. Låter som om det kommer mest från kopplingshuset faktiskt, men även toppen. Nåja, drog upp tomgången till en bit över 1200 och då låter det hyfsat.
Om det är i kopplingshuset det rasslar är det något att bry sig om, eller kan man vänta tills rasslet kryper upp i varvregistret? (Är inte van vid mc, men har skruvat en del bil, ni får ursäkta om någon fråga verkar korkad i sammanhanget..)

MVH /G

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing