Skrammel kall med helsyntet?

Dieselsven

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
1989 Kawasaki ZX-10
Skrammel i maskin!

Ett skumt fenomen som uppstått efter oljebyte i min ZX-10.

Köpte den i höstas och körde lite utan missljud. I våras bytte jag olja till helsyntet, Statoil Racingway 10-40W. Efteråt började den skramla när den är riktigt kall, slutar helt när man fått upp tempen.

Lite förbryllad över om det är skillnaden på olja som orsakar det irriterande rasslet, jag har inte koll på vad det var för olja tidigare.

OM det var en delsyntet eller mineralolja tidigare borde inte en helsyntet vara bättre på smörjning? :confused:

Möjligt att den är så sliten (6000 mil) att en helsyntet är för lättflytande i den gamla rovan innan materialet har värmeutvidgats. Har för mig att jag läst att det inte lönar sig med helsyntet i en gammal motor.

Eller är det skillnad på olika fabrikat av oljor?

Någon som har förslag på vad jag ska testa för olja eller det kanske helt enkelt är dags för en motorrenovering... :yoparty

LÄS OLJETRÅDARNA

Helsyntet är inte mer lättflytande än annan olja med samma viskositet. Knacket beror i så fall snarare på att något nytt har uppenbarat sig tex din kamkedjesträckare som börjar tröttna...

Vad rekommenderar fabrikanten för viskositet till din motor? 15w50 fungerar i vårt klimat och är lite tjockare kall om du nu tvunget tror att det är oljan som är boven.

Last edited:
LÄS OLJETRÅDARNA

Helsyntet är inte mer lättflytande än annan olja med samma viskositet. Knacket beror i så fall snarare på att något nytt har uppenbarat sig tex din kamkedjesträckare som börjar tröttna...

Vad rekommenderar fabrikanten för viskositet till din motor? 15w50 fungerar i vårt klimat och är lite tjockare kall om du nu tvunget tror att det är oljan som är boven.

Sorry! Hittade ingen med motsvarande hoj/problem när jag sökte i forumet. :Bugar

Kamkedjesträckaren är manuell och testad.

Troligen ÄR motorn sliten men kanske kan en tjockare olja tillfälligt tysta den vid kallstart.. :)

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd