Skrammel i RD 350

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Senare delen av säsongen som var har jag dragits med ett skrammel i motorn, som nästan bara hörs på låga varv. Eftersom jag dessutom har en liten oljeläcka och behöver ny koppling, ska jag plocka ner motorn i vinter för en översyn. Troligen är det vevlagren eller kolvbultslager som orsakar skramlet. Vad jag undrar är om det är vanligt att vevlagren glappar upp sig på RD 350, det vore ju gött om det inte var det, för dom e väl lite jobbiga/dyra att byta. :va

Andra tips inför en sån här renovering mottages tacksamt! Är det nåt annat man bör se till att byta, förutom packningar å sånt då?

God jul på er! :tomten

Du, det var dåligt med svar på denna. Måste ju finnas tonvis med folk som kan RD350. Själv har jag nollkoll på modellen. Men jag skulle varken starta eller dömma ut lagren före en koll. Risken är att det tokrasar(dyrt/dyrare) Grabba tag i vevaxelendarna (svänghjul) och försök hitta glapp. Axiellt o radiellt. Ibland är det riktigt illa(ej modellspecifik kommentar) och det mer eller mindre klonkar i lagren. I vissa fall verkar det till en början vara OK. Försök o finlira med precisa kl12-6/9-3 rörelser för att hitta glapp. Om det är OK gå vidare o plocka bort cylindrar. Leta upp/ned glapp(EDIT: på kolvtapp/lager o vevstakslager) med superfinlirarhänderna.

Jag vet ju inte vad du testat så det kan ju vara annat. Kopplingen t ex. Checken ovan är alltid bra att ha gjort. Mät upp kolvar/cylinder och byt ringar + annat som ev är slut. YPVS låter som något avgasport-höj-sänk-tjosan(?) Gissar att de behöver kollas/servas ofta. Följ manual, jobba långsamt o håll rent så går det bra.

(snart kommer säkert nån gammal RD-nisse och fyller på)

Last edited:
2t slits hårt, räkna med att riva motorn lite då och då.
Du har säkert rätt när det gäller ljudet.
Byt ringarna på kolvarna med om du nu inte rustat rovan på ett tag.

Nu hade det kommit några svar ja, tack för det!
Nu ligger motorn lös på garage-golvet, och det går att känna ett visst glapp i radiell led när man vrider på vevaxeln, så jag tippar på vevlager och/eller kolvbultslager. Nu ska jag i alla fall plocka ner alltihop och byta allt som verkar tveksamt.

Fler tips är välkomna!

PacMan skrev:
Nu ligger motorn lös på garage-golvet, och det går att känna ett visst glapp i radiell led när man vrider på vevaxeln, så jag tippar på vevlager och/eller kolvbultslager. Nu ska jag i alla fall plocka ner alltihop och byta allt som verkar tveksamt.

Fler tips är välkomna!

Jag kanske missuppfattar din post. Men ramlager är de som lagrar vevaxeln. Vevstaken(arna) lagras i vevstakslagret(en). Jag fattar din post som att du testat att vrida veven i sin normala rotation. Lite småljud(lite klistrigt geggjlud eller tick) o så kan vara helt normalt o behöver inte betyda något. Hur känns det om man tar ett grepp om svänghjulet o ruskar lite halvstadigt åt olika håll, upp ned, in o ut utan att vrida på veven?(ramlager) Grovkoll av vevstakslager och/eller kolvlagringen blir svårt utan att cylindrarna är av. Kolla genom att centrera kolv o vevstake. Ställ veven så vevstakslagret är i botten(lättare då) Försök skapa en rörelse upp/ned i kolvled. Om du kan känna ett glapp så är det låååång utanför service limit. Om du inte känner något, betyder det EJ att den är OK. (Limit brukar vara hundradelar och kan ej kännas). Men iså fall är förmodligen det ljud du hör från rovan något annat.

Om du ändå bestämt att riva så kanske det inte är så mycket att kolla eller bry sig om. Skicka in veven till duktig renoveringsfirma. Inte så väldans dyrt faktiskt. Kolla med Yama först att delar finns. Honda sux på detta område. Jag får jaga delar från californien där dessa rykhojar inte ens är lagliga.

PacMan skrev:

Fler tips är välkomna!

Byt ALLA kolvbutslager, de slits hårt, och orakar lätt missljud.

håkanolsson skrev:
Jag kanske missuppfattar din post. Men ramlager är de som lagrar vevaxeln. Vevstaken(arna) lagras i vevstakslagret(en). Jag fattar din post som att du testat att vrida veven i sin normala rotation. Lite småljud(lite klistrigt geggjlud eller tick) o så kan vara helt normalt o behöver inte betyda något. Hur känns det om man tar ett grepp om svänghjulet o ruskar lite halvstadigt åt olika håll, upp ned, in o ut utan att vrida på veven?(ramlager) Grovkoll av vevstakslager och/eller kolvlagringen blir svårt utan att cylindrarna är av. Kolla genom att centrera kolv o vevstake. Ställ veven så vevstakslagret är i botten(lättare då) Försök skapa en rörelse upp/ned i kolvled. Om du kan känna ett glapp så är det låååång utanför service limit. Om du inte känner något, betyder det EJ att den är OK. (Limit brukar vara hundradelar och kan ej kännas). Men iså fall är förmodligen det ljud du hör från rovan något annat.

Om du ändå bestämt att riva så kanske det inte är så mycket att kolla eller bry sig om. Skicka in veven till duktig renoveringsfirma. Inte så väldans dyrt faktiskt. Kolla med Yama först att delar finns. Honda sux på detta område. Jag får jaga delar från californien där dessa rykhojar inte ens är lagliga.

När jag vrider veven åt nåt håll, spelar ingen roll vilket så känns ett glapp plus att det hörs ett litet klick som låter som det kan vara det skrammel jag hör när motorn är igång. Jag ska i alla fall plocka ner alltihop. Rätt kul att ha nåt hojrelaterat att göra såhär på vintern oxo! :) Det skulle dessutom kännas fint att veta att motorn är tipptopp när våren kommmer.

håkanolsson skrev:

När jag vrider veven åt nåt håll, spelar ingen roll vilket så känns ett glapp plus att det hörs ett litet klick som låter som det kan vara det skrammel jag hör när motorn är igång. Har inte känt efter om det glappar i sidled. Jag ska i alla fall plocka ner alltihop. Rätt kul att ha nåt hojrelaterat att göra såhär på vintern oxo! :) Det skulle dessutom kännas fint att veta att motorn är tipptopp när våren kommmer.

Låter som om det är kolvbulten/kolvbultslagret som är kört. Jag hade precis samma fel på min NSR. Va glad för att skiten inte har rasat tidigare. Mitt lager hade delat sig i 2 delar och kolvbulten var avskavd kanske 0.25 mm på ena sidan.

EBS skrev:
Låter som om det är kolvbulten/kolvbultslagret som är kört. Jag hade precis samma fel på min NSR. Va glad för att skiten inte har rasat tidigare. Mitt lager hade delat sig i 2 delar och kolvbulten var avskavd kanske 0.25 mm på ena sidan.

Hmm, säger du det?
Inga såna tydliga skador på mina kolvbultslager, och kolvbultarna ser oskadda ut, i alla fall med blotta ögat. Det känns heller inte som det är där glappet finns, men jag ska i alla fall byta lagren. Nästa misstänkta är vevlagren. Man kan ju mäta glappet i sidled på dom (ska va mellan 0.25 och 0.75 mm). Är det nåt mer man kan kontrollera på dessa förutom att bara känna på dom?

PacMan skrev:
Hmm, säger du det?
Inga såna tydliga skador på mina kolvbultslager, och kolvbultarna ser oskadda ut, i alla fall med blotta ögat. Det känns heller inte som det är där glappet finns, men jag ska i alla fall byta lagren. Nästa misstänkta är vevlagren. Man kan ju mäta glappet i sidled på dom (ska va mellan 0.25 och 0.75 mm). Är det nåt mer man kan kontrollera på dessa förutom att bara känna på dom?

2-taktsvevaxlar är förbrukningsvara. Serviceintervallerna på en 250 RR-hoj är några hundra mil eller så. Okey, RD350 är ju inte i närheten så extremt men att plocka ihop den utan att ha låtit en vevaxelrenoveringsfirma kolla och mäta upp den, är ju inte riktigt just. Lite beroende på när det gjordes sist iofs. Annars, gör sid-glapp-kollen och upp/ned-glappkollen tidigare beskriven. Den ger ju indikation på om den verkar sliten. Du vill ha nya packboxar också. Om inte annnat för att du kan tappa effekt om de läcker ut vevhusgaserna. En annan koll är att ta en tandpetare o rotera runt vevstakslagren genom smörjhålen och med förstoringsglas+lampa kolla efter sprickor i rullarna. Har hänt på NS400R axlar men vet inte om det är så vanligt. Du vill också att veven är true-ad. D v s att den roterar rakt, utan att endarna rör sig för mycket.

typ sån här check

http://www.crankworks.com/DSC00030.JPG

osso bankar de på den såhär

http://www.crankworks.com/hamrtime.JPG

Gulla med din fina RD och lämna in veven.

/h

håkanolsson skrev:
2-taktsvevaxlar är förbrukningsvara. Serviceintervallerna på en 250 RR-hoj är några hundra mil eller så. Okey, RD350 är ju inte i närheten så extremt men att plocka ihop den utan att ha låtit en vevaxelrenoveringsfirma kolla och mäta upp den, är ju inte riktigt just. Lite beroende på när det gjordes sist iofs. Annars, gör sid-glapp-kollen och upp/ned-glappkollen tidigare beskriven. Den ger ju indikation på om den verkar sliten. Du vill ha nya packboxar också. Om inte annnat för att du kan tappa effekt om de läcker ut vevhusgaserna. En annan koll är att ta en tandpetare o rotera runt vevstakslagren genom smörjhålen och med förstoringsglas+lampa kolla efter sprickor i rullarna. Har hänt på NS400R axlar men vet inte om det är så vanligt. Du vill också att veven är true-ad. D v s att den roterar rakt, utan att endarna rör sig för mycket.

typ sån här check

http://www.crankworks.com/DSC00030.JPG

osso bankar de på den såhär

http://www.crankworks.com/hamrtime.JPG

Gulla med din fina RD och lämna in veven.

/h

Jodå, den ska allt lämnas in. När jag mäter vevstakarnas glapp i sidled så ser jag att det är nåt som inte stämmer. På ena staken är glappet för litet och på andra är det för stort.

Meckandet fortsätter....

GårillaRaggare skrev:
bara en liten undran..... hur många hästar e de i en RD350 igentligen??? har hört nått runt ca 60-65hk... stämmer de???

tack för mig

Tjena!
59 hk står det att det ska va, går rätt bra eftersom den inte väger så mycket!

PacMan skrev:
Tjena!
59 hk står det att det ska va, går rätt bra eftersom den inte väger så mycket!

okej.. hyggligt... kanske va RD500 jag tänkte på... e det en billig hoj å äga å sånt då.. verkar ju vara ett ganska vettigt alternativ som mellan hoj... :yoparty

V4a??? :va

GårillaRaggare skrev:
okej.. hyggligt... kanske va RD500 jag tänkte på... e det en billig hoj å äga å sånt då.. verkar ju vara ett ganska vettigt alternativ som mellan hoj... :yoparty

V4a??? :va

Vad jag har hört så är det en del pyssel med dom, eftersom det är hela 4 (ja, V4) tvåtaktscylindrar med tillbehör som kan krångla, å så finns det typ bara 200+ st kvar i trafik i Sverige tror jag. (Kolla med RD-klubben, rd.just.nu)
Har inte kört någon 500 så den vet jag inte så mycket om, men om du får tillfället att provköra en 350 så kommer du märka att den känns väldigt pigg för bara 350 kubik.

dyker upp en och anna på blocket. De gjordes(eller såldes i sverige) bara två år, 84,85. Dom har väl en 85 kusar så den rör ju på sig. Jag va lite sugen på en sådan men vad jag hörde så va det mycket krångel me dem.

Min RD350 försäkrade ja hos bil sport mc för 1200 hel/hel! Så den är ju gratis att äga. Men det va för att den va äldre än 20 år! Men RD500:an blir la nästan lika billig och den är ju själv 20 år nu till sommaren!

/ Hannes

RD 500 har väl bortåt 95 hk om jag inte minns fel. En sorts "V4", dvs den har två motroterande vevaxlar med cylindrarna i hörnen en fyrkant (riktade snett uppåt/framåt). Pigg. Bra mycket värre än en RD350. Men får väl knappast köras som nån mellanklasshoj antar jag? Kostar väsentligt mer att köpa (och serva?) än en RD350.

Robban_C skrev:
RD 500 har väl bortåt 95 hk om jag inte minns fel. En sorts "V4", dvs den har två motroterande vevaxlar med cylindrarna i hörnen en fyrkant (riktade snett uppåt/framåt). Pigg. Bra mycket värre än en RD350. Men får väl knappast köras som nån mellanklasshoj antar jag? Kostar väsentligt mer att köpa (och serva?) än en RD350.

Där tror jag du förväxlar den med Suzuki RG 500. RD 500 är väl en vanlig V-motor? Det finns föresten 135 st RD 500 i Sverige.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman