Skrammel i motorn - on/off

Stor-Anders

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda CBR1000F
Jag har en CBR1000F -95 som rasslar i motorn.

Framför allt vid kall motor men även när den är varm.
Jag har inte bytt olja än, men det ska göras. Dock ser den befintliga fin ut och det har inte försvunnit någon olja på de 150 mil som jag kört.

Rasslandet är till allra största delen av typen på eller av, dvs Rassel-Rassel-Rassel-Går tyst och fint-Rassel-Rassel-Tyst och fint-Tyst och fint-Rassel-Tyst och fint-Tyst och fint-Rassel-Rassel-Rassel om ni förstår vad jag menar. Det avtar liksom inte i styrka utan antingen rasslar det eller så rasslar det inte. Tidsintervallen mellan rassel och inte rassel kan vara några sekunder.

Det verkar inte vara kopplingskorgen, för det slutar inte när jag håller in kopplingen.

Tips?
Förslag?
Erfarenheter av denna motor?

Försök ta reda på NÄR det rasslar..
Kommer rasslet efter att du har gasat och sedan släpper på gasen så kan det vara kamkedjan som är slut eller dåligt spänd (spänna eller byta spännare).
Kan säkert vara en hel del annat, men försök komma på när oljudet uppstår.

edit:
Är det ett konstant rasslande eller följer det varvtalet?

Tack för svaret.

Jag har försökt hitta den röda tråden, men hittills känns det helt slumpvis.

Det följer inte varvtalet.

Det kan eventuellt möjligtvis kanske vara så att det kommer efter att jag har gasat och sedan släpper på gasen. Jag har gjort några sådana försök och tycker mig se den tendensen. Det känns så vag att jag inte tänkt lägga fram den spekulationen, men när du frågar så - ja kanske.

Dock, om det är kamkedjespännaren, borde det inte låta hela tiden då?

Det som knäcker mig är att det tidvis helt tystnar och under dessa (om än korta) perioder går den helt tyst och fint.

Att byta kamkedjesträckare, det är inget för en lekman antar jag?

vet inte hur de e med din motor ang kamkedje spännaren men generelt e de ett jobb på nån minut... 2 bult sen e den loss och dit me den nya..
dock e de väl inte allt för vanligt att kedjespännaren lägger av utan att kedjan har blivit så slapp så att den inte har nå kvar att spänna... men då borde de väl rassla jämnt ??

Det kan inte vara så banalt som lös avgasklämma eller dylikt. Har du försökt identifiera var någonstans det kan komma eller är det allmänt "oljud"

Jo jag har försökt att lokalisera det.
Man måste ju se lite rolig ut när man ligger under hojen med motorn igång och lyssnar..

Det kommer från motorn och låter som det är "inne i" motorn.

Jag var ganska inne på kopplingsfjädrar, men eftersom det inte slutar när jag håller in kopplingen så borde det väl inte vara det?

Eftersom det ibland slutar helt så får man känslan att nån grunka där inne är sliten vilket gör att något sitter och skakar mot något annat. Sedan plötsligt hamnar det i sitt rätta läge och då går allt mjukt och fint. Sedan vibrerar den loss och rasslar igen och så där håller det på.

Äh, det är ju ingen som kan fatta vad jag menar..
Jag ska spela in en snutt på mobilen idag så ni får lyssna :-)

Sätt en skruvmejsel mot motorn på olika ställen och skaftet mot örat och lyssna. Det har tipsats om det i massvis med trådar, är väl enklaste sättet för att lokalisera VAR ljudet kommer ifrån. Fast det är inte helt lätt ändå.

Tjena! Kamkedjesträckaren är ett känt problem på 1000F:arna. Skramlet sker vid gaspåslag från tomgång/ gasavslag till tomgång och oavsett om motorn är kall eller varm. Spännaren är fjäderbelastad samt hydrauliskt assisterad av motoroljan (oljetryck). Min skramlar något vid kallstart ett par minuter tills oljan fått upp arbetstemp och slutar då att låta, vilket är ett normalt beteende. Hur långt har den gått?
Jag vill rekommendera denna websidan: CBR1000F-Forum
Detta är ett engelskspråkigt forum, men grejar du det så kan du få hjälp med allt som handlar om 1000F:en! Prova att göra ett sök på : "Engine Rattle"...

hade liknande problem på min cbr 600.

rasslet kom o gick lite när det kände för det.
kom tyvär aldrig fram till någon lösning på problemet , bytade kamkedjesträckare , men hjälpte ej.

Tack för alla svar!

Jag har kört en del nu i kväll och:

* det hörs klart mest på tomgång
* ljudet försvinner över 4000 varv, men det kanske mest drunknar i allt annat oväsen..
* det blir betydligt mindre rassel när motorn är ordentligt varm, efter 20 min körning hördes det, men inte alls lika mycket

Tack för länken mikekop, jag ska läsa på där!
Den har gått nästan 8000 mil nu så lite oväsen är ok, är det något som borde fixas så vill jag ju göra det innan något rasar..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg