Skrajsen övningskörare..

Kikka

Innehavare av B-kort!!!
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Sambons SV650 ;)
Ute och övningskörde idag. Hääärligt!!! :yoparty
Gick ju hur bra som helst och var hur roligt som helst, trots att man kör en liten Suzuki GS500E och har en tung handledare bakpå. Hojjen sjönk rejält när han satte sig. :D
Dessutom är jag van vid SV650, så man fick ju helt klart jobba mer på den här lilla sötisen. :)
Allt funkade iaf asbra, tom att komma iväg mjuk från stillastående, vilket jag hittills haft lite problem med.

Dock så har all snack om grus och avåkningar gjort mig rejält skrajsen. Och självklart så lyckas jag hitta en finfin grushög i en kurva idag.
Blev rädd av bara åsynen av gruset och utan att ens tänka så bromsar jag. Resultat; hojen ställer sig och styr ut mot diket. Ännu mer rädd nu :eek: och får panik och hinner tänka att det här kommer att göra ont. :crash
Men den här gången hade jag (och handledaren) tur. Vet inte om jag gjorde det medvetet eller inte, men i sista stund så lutar jag hojen tillräckligt för att klara mig från dikesdykning... phuuh...svettigt blev det iaf :gnissla
Lite skakig var man väl i si sådär 30sek, men sen var det full fart igen :)

Och tjej som man är, så avslutade jag turen med en avstickare till Flisbergs och köpte nya skor :hihi

Men, vad ska man göra när det finns grus i svängen egentligen?
Hur orolig behöver man vara för att slira i grus och förstöra hojjen och slå sig själv?

Köra hoj är kuuuuuul!!!!!! :yoparty :banana
/Kikka

Jag kör inte såpass inspirerat att det inte finns plats att räta upp över grushögen för att sen lägga ner igen. Så så gör jag iaf :) (dvs rätar upp cykeln, kör över grushögen, sen lägger ner igen)

Och ja, grus/sand är inte att leka med.

du är inte ensam om att vara rädd för grus men jag instämmer med ovanstående talare. Det trista med grus är att det kan ligga i vilken jävla kurva som helst tyvärr.

Kikka skrev:
, trots att man kör en liten Suzuki GS500E och har en tung handledare bakpå. /Kikka

en fråga... vid övningskörning privat måste man ha en handledare bakpå hojjen? har inte lyckats hitta några regler om övningskörning privat med mc...

84superbee skrev:
en fråga... vid övningskörning privat måste man ha en handledare bakpå hojjen? har inte lyckats hitta några regler om övningskörning privat med mc...

Han kan åxå åka på en egen hoj , eller sitta bakpå när du kör...

Makke skrev:
Han kan åxå åka på en egen hoj , eller sitta bakpå när du kör...

Yes då slipper jag ha min store far bakpå hojjen var lite orolig för det haha man har ju samma kroppsbyggnad som en räka :tungan
men de betyder ju i sin tur mer häst/kilo :yoparty

Kikka skrev:
Ute och övningskörde idag. Hääärligt!!! :yoparty
Gick ju hur bra som helst och var hur roligt som helst, trots att man kör en liten Suzuki GS500E och har en tung handledare bakpå. Hojjen sjönk rejält när han satte sig. :D
Dessutom är jag van vid SV650, så man fick ju helt klart jobba mer på den här lilla sötisen. :)
Allt funkade iaf asbra, tom att komma iväg mjuk från stillastående, vilket jag hittills haft lite problem med.

Dock så har all snack om grus och avåkningar gjort mig rejält skrajsen. Och självklart så lyckas jag hitta en finfin grushög i en kurva idag.
Blev rädd av bara åsynen av gruset och utan att ens tänka så bromsar jag. Resultat; hojen ställer sig och styr ut mot diket. Ännu mer rädd nu :eek: och får panik och hinner tänka att det här kommer att göra ont. :crash
Men den här gången hade jag (och handledaren) tur. Vet inte om jag gjorde det medvetet eller inte, men i sista stund så lutar jag hojen tillräckligt för att klara mig från dikesdykning... phuuh...svettigt blev det iaf :gnissla
Lite skakig var man väl i si sådär 30sek, men sen var det full fart igen :)

Och tjej som man är, så avslutade jag turen med en avstickare till Flisbergs och köpte nya skor

Men, vad ska man göra när det finns grus i svängen egentligen?
Hur orolig behöver man vara för att slira i grus och förstöra hojjen och slå sig själv?

Köra hoj är kuuuuuul!!!!!! :yoparty :banana
/Kikka

Övning ger färdighet :tummenupp

JB

Lite beroende på mängden grus...är det lite kör jag antingen rakt över utan åtgärd eller byter spår såpass bara att framhjulet missar.
Ligger det grus över hela vägen är det inte så mycket att göra utom att kanske försöka räta upp hojen lite utan att helt tappa spåret.

Ibland ligger det lite större grus, nästan stenar. De brukar ligga så spridda att det är bara att ignorera. En liten grusfläck ställer heller inte till några problem oftast utan det brukar, som i ditt fall, vara föraren som orsakar eventuella situationer genom att reagera "med ryggmärgen".

Övning ger färdighet, så det är bara att försöka låta bli att låsa blicken på gruset nästa gång: du åker ju dit du tittar...

Om du nu skulle råka köra över en liten grushög i en kurva så ska du absolut inte bromsa. Gasa istället så får däcken grepp om asfalten igen. Hursomhelst så brukar man bara tappa greppet en halv sekund och vingla till lite, sedan är det bra igen.

Förlåt, men jag är tvungen att klämma in en bild på min nytvättade GS500E bara för att du kör med en sådan. Här är min "lilla sötis":

Bifogat

• gs500e.jpg
    gs500e.jpg
    99.1 KB · Visningar: 79
Ringo skrev:
Om du nu skulle råka köra över en liten grushög i en kurva så ska du absolut inte bromsa. Gasa istället så får däcken grepp om asfalten igen. Hursomhelst så brukar man bara tappa greppet en halv sekund och vingla till lite, sedan är det bra igen.

Förlåt, men jag är tvungen att klämma in en bild på min nytvättade GS500E bara för att du kör med en sådan. Här är min "lilla sötis":

En sån har jag med haft bra hoj, bytte dock upp mig några steg i somras :D

Bifogat

• P1010042.JPG
    P1010042.JPG
    85.6 KB · Visningar: 72
Haha, aldrig kul med grus men vad sa handledaren efteråt??? :D
Skulle jag varit honom skulle jag skitit på mig twice i grushögen!

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...